«دیدار شبانه با رئیس‌جمهور برگزار می‌شود یا نمی‌شود؟» این سوالی بود که از ظهر دیروز در راهروهای مجلس و سایت‌های خبری متعدد دیده می‌شد.

نسرین وزیری: صبح دیروز در حالی که برخی نمایندگان با تذکرات پیاپی‌اشان نسبت به برگزاری نشست مشترکی با دولت بدون هماهنگی با هیات رئیسه اعتراض می‌کردند {اینجا و اینجا} یکی از مدیرکل‌های دولتی با خانه ملت مصاحبه کرد و از لغو این نشست خبر داد. {اینجا} ماجرا از این قرار بود که جمعی از نمایندگان مخالف طرح سوال از رئیس‌جمهور به دولتمردان پیشنهاد داده بودند تا با برگزاری نشستی به تلطیف فضای دو قوه بپردازند. معاون پارلمانی رئیس جمهور هم که چنین نشستی را برنامه ریزی کرده بود در دعوت نامه نمایندگان که در کازیه‌هایشان توزیع شده بود؛ آن را به درخواست نمایندگان خوانده بود.
بالاخره این نشست شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا با حضور محمود احمدی‌نژاد و جمعی از معاونین و اعضای تیم اقتصادی‌اش برگزار شد و خبرگزاری ایرنا از حضور 100 نماینده در آن خبر داد. ایسنا هم این دیدار را «سه ساعته» خواند. محمدرضا میرتاج الدینی در گفت وگو با ایرنا از رضایت نمایندگان از برگزاری این نشست خبر داد. تا آنجا که حتی نمایندگان حاضر در این نشست خواستار جلسات متداول و رسمی دولت و مجلس در راستای تفاهم و هم اندیشی بیشتر ماهانه شده‌اند. این در حالی است که در 7 سال گذشته بارها و بارها نمایندگان مجالس هفتم، هشتم و نهم چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند؛ اما عملا با فاصله زمانی‌های مطول و هربار که اختلاف ظری بین دو قوه بروز یافته، برگزار شده است.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ساعت 15 دقیقه بامداد مشروح سخنان محمود احمدی‌نژاد در این دیدار را منتشر کرد. در عکس‌های منتشره در این پایگاه، نمایندگانی چون جواد کریمی قدوسی، رضا آشتیانی، علی اکبر ناصری و مهدی هاشمی در این نشست از سوی مجلسیان سخنرانی کرده و رئیس جمهور هم با لبخند در جمع وزرای نفت و صنعت و معاون نیروی انسانی خود به آنها پاسخ داده است.
او در این نشست از اعمال سخت‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت ایران از سوی دشمن سخن گفته و با بیان اینکه در مقابل اقدامات دشمنان دو راه تسلیم و ایستادگی و مقاومت وجود دارد، ادامه داد: دولت راه ایستادگی و امام حسین(ع) را انتخاب کرده و دنبال آن است که با تدبیر و درایت فشارهای دشمنان را بی تاثیر و خنثی کند. باور عمیق دارم که با همدلی و همکاری می‌توانیم تحریم‌های دشمنان را به یک عنصر مثبت در اقتصاد کشورمان تبدیل کنیم و باید کاری کنیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کارایی خود را به طور کامل از دست بدهد و این شدنی است.
رئیس جمهور هشداری هم به نمایندگان داد و آن اینکه «باید مراقبت داشت که بخاطر برخی مطامع شخصی و گروهی، نگاه و توجه مردم از توطئه و فشار دشمن به سایر موضوعات منحرف نشود چرا که اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود بدون تردید مردم با اتخاذ رفتار مناسب و تقویت روحیه شجاعت و ایمان و وحدت در خود، می‌توانند دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند.»
وی معوقات بانکی و شبکه دلالان را از جمله عوامل مشکلات اقتصادی در کشور دانست و گفت: برغم وجود این مشکلات، معتقدم با تدبیر، همدلی و همکاری یکدیگر می‌توانیم نه تنها این مشکلات را برطرف کنیم بلکه باعث رونق و شکوفایی روزافزون اقتصادی در کشور باشیم. بدیهی است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرایی تصمیم‌گیری و اعمال نظر کنند، بدون تردید نمی‌توان بدرستی مدیریت کرده و نتیجه مطلوب گرفت.
احمدی‌نژاد که می‌گفت جانش را فدای انقلاب و ارزش‌های الهی می‌کند و اجازه نمی‌دهد بخاطر مطامع سیاسی و قدرت و ثروت‌اندوزی صدمه‌ای به اصول و آرمان‌های انقلاب وارد شود؛ خطاب به نمایندگان گفت: در شرایط کنونی کشور، باید کاری کنیم که داغی بر دل دشمنان گذاشته شود که وقتی بخواهند علیه ملت ایران حرف بزنند قادر به آن نباشند و به فضل الهی این کار را خواهیم کرد.
او که به گفته نمایندگان هفته‌های گذشته در بخشنامه‌ای وزرا و اعضای دولتش را از همکاری با اهالی پارلمان منع کرده بود، در این دیدار از موضعی دیگر سخن گفت و اظهار داشت: دولت بدون مجلس و مجلس بدون دولت معنا ندارد و دولت خود را همراه و دوست نمایندگان و بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی می‌داند.
وی بی‌آنکه درباره بخش نامه مذکور توضیحی بدهد یا به قول یکی از نمایندگان، آن را لغو کند، از تلاش عده‌ای تلاش سخن گفت که با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی علیه دولت انجام می‌دهند! اما از چنین اقداماتی سودی نخواهند برد و دولت و مجلس با هم و در کنار یکدیگر از موانع و فشارهای دشمنان عبور خواهند کرد.
توسل به امام حسین و شرح بخشی از وقایع عاشورا بخشی از سخنان رئیس جمهور را تشکیل می‌داد که به قرائت این شعر به عنوان  «استغاثه به درگاه امام عصر (عج)» ختم شد: ناله خفته در گلو، کاری بکن/ سینه پر درد است فریادی بکن/ کار رسمان و دو دست مرتضی / رد گل‌ میخی به پهلوی ضحی/ دیو و دد بر منبر و محراب شد / زهر نامردی درون آب شد/ شد جوانمردی به نامردی اسیر / تخت پور مصطفی آماج تیر/ رأس فرزندان مصباح الهدی / اختر رخشنده بر سرنیزه‌ها/ شیر پنجم مانده از اهل کسا / سر برآورد از زمین کربلا/ جای پیغمبر ولی سفیان و جهل / کشتن یاران حق آسان و سهل / این حدیث جاری و زخم دل است / قصۀ پیکار حق و باطل است/ ای خدا دنیا پر از بیداد شد / طاقت یاران مولا طاق شد / کشتی نوح است بر گل مانده است / چشم‌ها بر مهر آخر مانده است/  گو بیا آرام جان کاری بکن / سینه پر دَرد است فریادی بکن.
تعابیر نمایدگان از سخنان رئیس‌جمهور؛ استقبال احمدی‌نژاد از حضور در جلسه پاسخ به سوال در مجلس
فارغ از انتشار سخنان رئیس جمهور، خبرگزاری‌ها در قالب گفت‌وگوهایی با نمایندگان حاضر در این نشست، از ابعاد دیگر مواضع احمدی‌نژاد پرده برداشتند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. مهمترین نکته مغفول در خبر پایگاه ریاست جمهوری، واکنش احمدی‌نژاد به موضوع سوال از وی در مجلس بود که نمایندگان از آن سخن گفتند:
بهرام بیرانوند نماینده مرودشت در گفت‌وگو با ایسنا: صحبت‌های رییس‌جمهور درباره‌ی این بود که دولت در حال تدبیر برای حل مشکلات اقتصادی است و بر همین اساس ایشان خواستار همدلی دولت و مجلس در جهت حل مشکلات شدند. شاه بیت کلام رییس‌جمهور این بود که مسوولین باید کاری کنند که در روزهای سخت در کنار مردم قرار گیرند. در مورد سوال از رییس‌جمهور نیز در این جلسه بحث‌هایی شد که با توجه به این‌که سوال حق نمایندگان است، ایشان بر همین اساس در مجلس برای پاسخگویی به سوال نمایندگان حضور می‌یابند.
حسین طلا نماینده تهران در گفت‌وگو با فارس: نگرانی‌هایی درباره این که حضور رئیس جمهور سبب وارد شدن ضرباتی به بحث وحدت شود، مطرح شد که رییس جمهور هم تأکید کرد که چنین فضایی به هیچ عنوان ایجاد نمی‌شود و با حضور من در مجلس وحدت خدشه‌دار نمی‌شود.
 /2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    48 54
    اين جلسه ميتينگ انتخاباتي نبود؟؟
  • سعید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    36 92
    آقای رئیس جمهور تا چند وقت قبل تحریما رو کاغذپاره اعلام کرده و می گفت هیچ تاثیری نداره و برعکس ایران است کا جهان و تحریم کرده!!!! فک میکنین با یه جلسه اذهان مردم عوض میشه؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    70 71
    ایشان در مورد ورق پاره ها صحبتی کردند یا نه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    46 27
    مرد میخوام که اینجا رفته باشه بازم جز سوال کننده ها باشه
    • فرزاد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      14 4
      نماینده های ما(مرادی،علوی از سنندج) از سوال کننده ها هستند و تو جلسه نیستن.
    • a IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      2 10
      نمونه اش یک نماينده اصلاح طلب که دیشب با خبر 2030 در مورد همین جلسه گفتگو کرد....تاجگردون نماینده اصلاح طلب گچساران و از نیروهای فعال و مغز متفکر سید محمد خاتمی
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    11 2
    درمتن خبر آمده ایت که .... احمدي‌نژاد كه مي‌گفت جانش را فداي انقلاب و ارزش‌هاي الهي مي‌كند و اجازه نمي‌دهد بخاطر مطامع سیاسی و قدرت و ثروت‌اندوزی صدمه‌ای به اصول و آرمان‌های انقلاب وارد شود ....
  • بدون نام EU ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    45 52
    سخت‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت ایران از سوي دشمن برخلاف نظر آقای رییس جمهور در زمان حکومت مرحوم دکتر محمد مصدق به ملت ایران تحمیل شد که حتی اجازه ندادند یک قطره نفت هم از ایران صادر شود اما جالب است هیچکدام از مشکلات اقتصادی امروز به این وسعت هم ایجاد نشد که این حاصل تدبیر و مدیریت سالم کابینه آن مرد بزرگ بود .
    • اکبری IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      1 0
      بیاید تو گفته هامون تندرو و بی منطق نباشیم
    • محمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      3 0
      عزیزم زمان مرحوم مصدق ما واردات آنچنانی از غرب نداشتیم سطح زندگی مردم پایین بود نمیدونستن تلویزیون ماشین چیه موبایل و کامپیوتری در کار نبود بنابر این مقایسه این دوره با اون زمان غیر منطقیه
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    26 43
    احتمال بسیار زیاد خوش گذشته و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    12 2
    اسامي اين نماينده ها در سايت​هاي خبري ديگر منتشر شده است: امیرآبادی فرآهانی، امینی، جباری، جلیلیان ، فاطمه آلیا، آذین ، مرادزهی، رسایی، غضنفرآبادی، کائیدی، کریمی قدوسی، قاضی زاده ، سعدون زاده، تاجگردون، شوشتری ، ابوترابی اصفهان، مهناز بهمنی، علیلو، عباسی گنبد، رجبی، دوگانی، کیایی نژاد، امیری کهنوج، منصوری آزادشهر، کوچک زاده ، زارعی بویراحمد، زهره طبیب زاده، هاشمی میناب، فیروزی نطنز، برومند، فیاضی ، سیامک مره صدق، کارخانه، بحرینی، نجابت، بشیری، سلیمی، ایرانپور، عباسپور بویین زهرا، بیگلری، حسینی اهواز، نوری، بیرانوند، روح الله حسینیان، مهرداد بذرپاش، ذوالانوار، سادات ابراهیمی، محمد اسماعیلی، بهمئی رامهرمز، کوثری، جوکار، طاهری گرگان، امامی گرگان، نبویان، سنایی، موسوی خدابنده، افضلی اردبیل،
    • حقیقت گو IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      8 5
      اینها که شدند 57 تا!!! توی خبر گفته شده 100 تا؟!!! بقیه ی این آقایون/خانم های هماهنگ کجان؟!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    9 2
    اينم بقيه اسامي: پژمان فر، زارعی تهران، محبی سنقر، منوچهری جوانرود، یحیی زاده، سودانی، عبدی خرم آباد، احمد شوهانی و ضرغام صادقی
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    12 22
    کسی درباره ممنوعیت واردات و صادرات ازشون چیزی نپرسید؟
  • بدون نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    17 21
    اين همه مشكل براي مردم تراشيد هيچي به هيچي خدا بزرگه
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 0
    خوش دارم بالاخره فهمیدید که سوال از رییس جمهور عاقبتش با این نماینده ها چی میشه