آمانو تحریم‌ها را بر برنامه هسته‌ای ایران بی تاثیر می‌داند. در عین حال غربی‌ها جوسازی جدیدی را علیه ایران آغاز کرده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران با سرعت ثابتی در حال غنی‌سازی اورانیوم است و تحریم‌های بین‌المللی که هدف از آن تعلیق این فعالیت‌هاست هیچ‌گونه تاثیر آشکاری ندارند.
یوکیا آمانو، با تایید دیدگاه‌ بسیاری از تحلیلگران مبنی بر اینکه افزایش فشار اقتصادی غرب بر ایران نتوانسته است مسیر هسته‌یی آن را تغییر دهد در جمع خبرنگاران در پاریس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تاثیری در متوقف کردن ایران را داشته‌اند یا خیر، گفت: ما در حال راستی آزمایی فعالیت‌ها در سایت‌ها هسته‌یی ایران هستیم و هیچگونه تاثیری را نمی‌بینیم. برای مثال آنها در حال تولید اورانیوم با غنای 5 درصد و 20 درصد با سرعت ثابت هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آمانو که بازرسان‌شان به طور مرتب از تاسیسات هسته‌یی از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید می‌کنند، افزود: تغییری صورت نگرفته است. ما مشاهده کرده‌ایم که پیشرفت غنی سازی ثابت بوده است و افزایش تدریجی و ثابتی در مقدار (اورانیوم) وجود داشته است.
آمانو این اظهارات را روز سه‌شنبه و یک روز قبل از نشست مقامات عالی رتبه کشورهای عضو گروه 1+5 در بروکسل برای بررسی استراتژی‌شان در قبال ایران بیان کرد.
درهمین حال مقامات غربی در جوسازی علیه برنامه هسته‌یی ایران، نگرانی خود را درباره آنچه آنها خروج غیرمنتظره سوخت از نیروگاه هسته‌یی بوشهر خواندن ابراز کردند و گفتند که تهران که چنین اقدامی را عادی می‌داند باید شفاف‌سازی کند.
به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد که مجتمع‌های سوخت ماه گذشته از هسته راکتور نیروگاه بوشهر به یک حوضچه سوخت مصرف‌شده منتقل شدند، اما دلیل این اقدام را عنوان نکرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام عالی‌رتبه غربی که خواست نامش فاش نشود گفت: این یک مساله روتین یا معمولی نیست. به همین دلیل بسیار نگران‌کننده است. ما به جواب نیاز داریم.
یک دیپلمات غربی دیگر در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که نمی‌داند چه اتفاقی در بوشهر افتاده است، اما این حرکت اخیر سوالاتی را درباره ایمنی به وجود می‌آورد.
خروج سوخت از نیروگاه بوشهر دو ماه پس از آن انجام شد که شرکت روس اتم، پیمانکار این نیروگاه اعلام کرد: نیروگاه بوشهر با نهایت ظرفیت خود مشغول فعالیت است.
این نیروگاه در سپتامبر سال 2011 به شبکه برق ملی وصل شد، اقدامی که هدف از آن پایان دادن به تاخیرات پی در پی در مراحل ساخت آن بود.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259133

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =