نمایندگان 1+5 پس از مذاکراتی در بروکسل اعلام کردند که برای ازسرگیری مذاکرات با ایران «در سریعترین زمان ممکن» آمادگی دارند.

   خبرگزاری فرانسه گزارش داد: دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات روز چهارشنبه میان نمایندگان آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان اعلام کرد که این گروه به «داشتن دور دیگری از گفت‌و‌گوها با ایران در سریعترین زمان ممکن متعهد است».
 ایسنا در خبری در این زمینه نوشت: در بیانیه دفتر اشتون آمده است: این نشست بخشی از تلاش جاری برای هماهنگی درباره به جلو راندن این پروسه برای پاسخ دادن به نگرانی‌های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران بود».
 در این بیانیه آمده است که شش کشور «در تلاش‌های‌شان برای جستجوی راه حل دیپلماتیک مساله هسته‌یی ایران متحد هستند» و «تماس ضروری» با ایران «در روزهای آینده» برقرار خواهد شد.
 مدیران سیاسی 1+5 آخرین بار در ماه سپتامبر در نیویورک برای گفت‌و‌گو درباره برنامه هسته‌یی ایران با یکدیگر دیدار کردند. اما آخرین دور مذاکرات با ایران در ماه ژوئن و در مسکو برگزار شد اما ایران درخواست‌های 1+5 برای عقب نشینی در برنامه هسته‌یی خود را نپذیرفت.
 خبرگزاری رویترز نیز با اعلام این خبر از بروکسل گزارش داد: پس از این نشست مشخص نشد که درباره گزینه‌هایی توافق شده یا خیر و اینکه این گزینه‌ها چه چیزهایی هستند.
 خبرگزاری نووستی نیز به نقل از مایا کوسیانچیچ، سخنگوی اشتون اعلام کرد که گروه "1+5" پایبند به برگزاری هر چه زودتر دور جدید مذاکرات با این کشور است.
فارس هم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،نوشت:معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد تهدید اقدام نظامی علیه ایران به روند مذاکرات با این کشور آسیب رسانده و با توجه به اوضاع کنونی منطقه، بازی با آتش است و جایگزینی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با تهران وجود ندارد.
"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و طرف مذاکره کننده روسی در چارچوب گروه «1+5» معتقد است که تهدید اقدام نظامی علیه ایران روند مذاکرات با این کشور را دچار آسیب خواهد کرد.
ریابکوف در پایان نشست دیگری از نمایندگان سیاسی کشورهای گروه «1+5» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در بروکسل به خبرنگاران گفت: تهدید اقدام نظامی علیه ایران روند مذاکرات با این کشور را دچار آسیب خواهد کرد. در مجموع با وجود اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه ایران، در صورت امکان بکارگیری توان نظامی، اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به مراتب وخیم تر خواهد شد.
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: این وضعیت با در نظر گرفتن وخامت کنونی اوضاع در خاورمیانه و شمال آفریقا که کشورهای منطقه یکی پس از دیگری دچار ناآرامی داخلی شده‌اند، بسیار خطرناک است.
 
این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: در چنین شرایطی نباید با آتش بازی کرد و لازم است تا با احتیاط کامل اقدام نمود و این مسئله‌ای است که ما همواره از تمامی شرکای غربی خود در خواسته کرده‌ایم.
 
ریابکوف همچنین ابراز عقیده کرد که هم کشورهای عضو گروه «1+5» و هم مقامات تهران از بدون جایگزین بودن مذاکرات برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران آگاه هستند.
 
ریابکوف افزود: مذاکره تنها راه برای حل اختلافات در این زمینه است و این بسیار خوب است که هم در داخل گروه «1+5» و هم طرف ایرانی به این مسئله به خوبی واقف هستند و اهمیت ادامه مذاکرات را درک می‌کنند.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259345

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    22 4
    صحبتهای مقامات روسیه خیلی مسخره است دقت کنید وقتی می خواهیم به یک توافق برسیم چگونه حرف می زنند و مشکل درست می کنند . منافع روسیه در صلح و دوستی ایران با دنیا نمی باشد . ولی ایران بی جهت به روسیه دلخوش است که اشتباه محض می باشد .
  • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    8 0
    چه فایده؟!
  • بنده خدا IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    18 18
    اسراييلي كه از چند تا موشك اين جوري مي ترسه چطور ميخاد به ايران با اقتدار حمله كنه!!!!