۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴

عبد الباری عطوان

علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن گفت حکومت کردن در یمن همانند رقصیدن بر روی سرهای افعیان سمی است و پیش از وی نیز یک شاعر یمنی اظهار داشته بود سوار شدن بر شیر به از حکومت کردن در یمن است وامروزه می بینیم که محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب مصر به این نتیجه می رسد که حکومت کردن در یمن در مقایسه با حکومت در مصر چیزی جز یک تفریح نمی باشد نه بدین علت که جمعیت مصر چهار برابر مردم یمن می باشد ، بلکه چون مسائل بین المللی و داخلی ومنطقه ای موجود در مصر با یکدیگر درگیر وتضاد پیدا می کنند. 

افعی ها ، رئیس جمهور سابق یمن را نیش زدند که البته این نیش برای مدتی کشنده بود ، اما در مصر چنین افعی هایی وجود ندارند که بتوانند وضعیتی بسیار خطرناکتر بوجود آورند . بیاد داشته باشیم که رئیس جمهوری یمن توانست نزدیک به یکسال و نیم مقاومت نماید تا بالاخره سرنگون گردید اما نیروی نرم موجود در مصر توانست مبارک را طی بیست روز سرنگون سازد . البته باید بپذیریم که مقایسه این دو مورد قابل قبول نمی باشد. 
مصر هم اکنون حالتی از جوشش را زندگی می کند که عده ای می خواهند آنرا بصورت درگیریهای خونین ویا شاید جنگ داخلی در آورند و در نتیجه دشمنان انقلاب مصر در داخل و خارج شادمان خواهند گردید ، همان کسانی که صدها ملیون ... برای این ماجرا کنار گذارده اند اگر نگوئیم دهها ملیارد . هدف اینان ازبین بردن انقلاب مردمی وروند دمکراسی است چون اطمینان دارند که موفقیت این روند وتثبیت آن منجر به رسیدن آن به سرزمینهایشان و سرنگونی حکومتهای آنان خواهد انجامید.
تفاوت بسیاری میان نفرت از اخوان المسلمین که از طریق انتخابات ورأی مردم به حکومت رسیدند و نفرت از مصر و کوشش برای نابود کردن آن از داخل و نشر نفاق برای از بین بردن وحدت ملی و بافتاجتماعی این کشور محوری در منطقه، وجود دارد.
البته اختلاف نظر درباره اشتباه پرزیدنت مرسی در مورد صدور فرمان قانون اساسی که تمامی صلاحیتها را در اختیار خودش قرار داد ، وجود ندارد چون وی پیامدهای این اقدام را مورد بررسی قرار نداده بود وهمچنانکه از مخالفت پرزیدنت مرسی با صدور فرمان مشابهی از سوی شورای نظامی حاکم در مصر برای انحلال پارلمان و بدست گرفتن قوه مجریه ، پشتیبانی کردیم اکنون نیز بدون هیچگونه تردیدی در برابر این اقدام مرسی می گوئیم : نه ، حتی اگر فرض نمائیم این اقدام بعنوان یک گام برای از بین بردن توطئه ای باشد که شورای عالی قضائی در حال تهیه آن برای منحل کردن کمیسیون قانون اساسی بود.

***
مورد اختلاف ما با مخالفان پرزیدنت مرسی و بیانیه قانون اساسی وی ، آنست که بعضی ها پیش از اقدام برای دور کردن توطئه بیگانگان ، تفکر و خردمندی در این زمینه بکارنگرفتند . توطئه بیگانگان همانا خفه کردن انقلاب وبازگرداندن مصر به دوران اطاعت از امریکا و رژیم صهیونیستی است.
هنگامیکه سناتورامریکائی " جون مکین" که شاگرد نجیب و وفادار محافظه کاران جدید و حکومت جورج بوش پسربشمار می آید که عراق را مورد حمله قرار داد وتجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و پس از آن حمله به غزه را مورد پشتیبانی قرار داد ، از برپائی یک حکومت اسلامی در مصر و یا بازگشت ارتش به حکومت و یا برپائی آشوب هشدار داد و خواستار بکارگیری کمکهای مالی امریکا بعنوان یک برگ اعمال فشار بر پرزیدنت مرسی گردید ، همه ما درباره این تهدید وهشدار ومنظور از آن بفکر و اندیشه وا داشت .  
شاید عده ای ادعا کنند که دولت کنونی امریکا از پرزیدنت مرسی حمایت می کند و وام چهار ملیارد و هشتصد ملیون دلاری صندوق بین المللی پول برای مصر را فراهم کرده است و از این فراتر شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی وی را یک شخصیت حکومت مدار دانسته و از عملکرد وی در برقراری آتش بس در غزه ستایش کرده است . اما چنین مواردی از جمله خم شدن در برابر توفان است ولو موقتی باشد . مگر پرزیدنت پوتین در برابر تمامی شرایط آمریکا کوتاه نیامد تا بتواند روسیه را از داخل مورد بازسازی قرار دهد . مگر چین برای مدت بیست سال در صحنه بین المللی توهین های ایالات متحده را نپذیرفت وحتی یکبار هم از حق " وتو" در شورای امنیت سازمان ملل استفاده نکرد ، تا بتواند اقتصاد خود را سر وسامان دهد و از جایگاه دهم به جایگاه چهارم و سپس به دوم دست یابد و پس از چهار سال جایگاه نخست را اشغال کند و به امریکا " نه " بگوید و طی یکسال ، سه بار از حق " وتو " در شورای امنیت علیه دخالت نظامی ناتو در سوریه استفاده کند.  
من هیچگاه از هواداران اخوان المسلمین نبودم و نخواهم بود ولی در عین حال منافع مصر را در نظر میگیرم وآنرا بالاتر از هر چیزی می دانم واین منافع مصر ،هم اکنون با خطر روبرو شده است وبرای همین است که حالا خواستار وحدت برای از میان برداشتن این فتنه گری هستم تا پیش از اینکه بصورت یک جنگ داخلی و درگیریهای خونین درآید که دو طرف در حال بسیج کردن هواداران خود در این میدان و آن میدان می باشند ، از آن جلوگیری گردد.  
مصر اکنون نیازمند آرامش وثبات وهمزیستی میان تمامی گروههای سیاسی و دینی و مذهبی و اجتماعی است به گونه ای که بتواند با آرامش و آسودگی به هدف بزرگ خود دسترسی پیدا کند که همانا رشد اقتصادی و بازیابی قدرت خود است همچنانکه روسیه و چین و ترکیه اردوغان بدان دست یافتند.
امروزه فرض بر این است که پرزیدنت مرسی با رئیس شورایعالی قضا و مجموعه ای از معاونان خود در کاخ ریاست جمهوری دیدار کند و این دیدار آمادگی دوطرف برای گفتگو را نشان می دهد که یک فرصت طلائی برای بیرون رفت از این بحران و یا دست کم به تعویق انداختن آن بشمار می آید و از حالت بسیج وتظاهرات گروههای ستیزه جود در داخل مصر جلوگیری می نماید. 

***
امیدواریم پرزیدنت مرسی بیانیه قانون اساسی خود را بحال تعلیق در آورد و وارد گفتگو با نیروهای ملی گرا درباره دستیابی به اصلاحات اساسی دستگاه قضا گردد .
در اینجا متذکر می شویم که ما نتوانستیم علت بروز این اختلاف نظرها درباره قانون اساسی و دستیابی به یک راه حل میانی پیرامون موارد مورد اختلاف را بدانیم ؟ چون اگر جنبش اخوان المسلمین گمان می کند که می تواند به تنهائی و براساس شرایط و دیدگاه خود در مصر حکومت نماید ، در اشتباه است ، چون جامعه مدنی در مصر بسیار قدرتمند است ونمی توان آنرا با یک دستخط ، اینچنین نادیده گرفت !  
مصر نیازمند توافق و همزیستی و روی آوردن به انتخابات و گوش فرا دادن به خواسته های ملت مصر است که در حقیقت مالک تمامی قوای حاکمیت در این کشور است . اما متأسفانه کسانی وجود دارند که کوشش می کنند در اوج کشمکش برای بدست گرفتن قدرت ،این واقعیتها را نادیده بگیرند .
حزب عدالت و آزادی حاکم در ترکیه با بدست گرفتن دو قوه مجریه و مقننه ، توانست ترکیه را به جایگاه بیستم قدرت اقتصادی برساند که البته ناگزیر گردید با لائیک ها کنار بیاید و بناچارپذیرفت که تصویر اتاتورک بر پول این کشور چاپ گردد و مجسمه هایش در همه جا بماند اما در عین حال به صندوقهای انتخاباتی متوسل گردید . 
پرزیدنت مرسی باید از این تجربه ترکیه درس عبرت بیاموزد و من امیدوار بودم پرزیدنت مرسی و پیش از صدور بیانیه قانون اساسی خود نظری بر اوضاع ترکیه بیاندازد.

ترجمه: محمد ماجد نجار

منبع:خبرآنلاین عربی

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =