اکران فیلم تازه فریدون جیرانی، بار دیگر برخوردهای عجیب و غریبی را از سوی عده ای برانگیخت؛ جمعی با عنوانی آشنا که معلوم نیست دقیقاً چه کسانی هستند اما خود را دلسوزان جدید و جدی عرصه فرهنگ می دانند که امیدوارم باشند.

 البته این، در ادامه برخوردهای عجیب و سوال برانگیزی است که حوزه هنری در قبال این فیلم و چند فیلم دیگر در پیش گرفت.
"من مادر هستم" همچون فیلم های دیگر جیرانی متعلق به سینمای قصه گو و تجاری است. سینمایی که تلاش می کند مخاطب عام را هدف بگیرد و در عین حال که اصول اولیه داستانگویی را خوب مراعات می کند، از حداقل استانداردهای کیفی هم پایین نیاید؛ سینمایی که خود جیرانی نام "بدنه" را بر آن گذاشته است.
فیلم گرچه از حفره هایی در فیلمنامه رنج می برد و به گمانم در شخصیت پردازی هم کاستی هایی دارد، اما معتقدم در برخی لحظات کاملا تاثیرگذار است و قصه اش را با کمترین لکنت روایت می کند. این فیلم ممکن است به دوسه دلیل مشخص، فیلم مورد علاقه من نباشد، ولی مهم این است که فیلم، ماموریتی را که برای خودش تعریف کرده درست به انجام می رساند. فیلم جیرانی یک ملودرام خوش ساخت و در مجموع قابل قبول است که از آثار اخیر او در مرتبه بالاتری می ایستد، با بازی های خوب باران کوثری، پانته آ بهرام و فرهاد اصلانی. البته به نظرم در شرایط فعلی نیازی نیست وارد تحلیل فیلم شویم و ساختار آن را بررسی کنیم چرا که ظاهرا ایرادهای دوستان دلسوز انصار حزب الله به فیلم، جملگی مضمونی است.
البته نمی دانم این دوستان،  با کجای فیلم و چه چیز آن مشکل دارند؛ با اینکه در مذمت بی اخلاقی است؟ با اینکه روابط بی بند و بار را تقبیح می کند؟ با اینکه پیام اخلاقی می دهد که جزا و کیفر هر گناهی می تواند در همین دنیا اتفاق بیفتد؟ با اینکه انتقام کینه ورزانه شخصی را مستوجب عذاب دنیوی هم می داند؟ با اینکه نازیبایی های روابط غیر مجاز را نشان می دهد و منهدم کننده خانواده می انگارد؟ با اینکه شرب خمر را از مهمترین عوامل بی تعادلی روانی که به جنایت و تجاوز می انجامد قلمداد می کند؟  با اینکه خیانت به رفیق و همسر زشت شمرده می شود؟  یا با اینکه دختری برای دفاع از شرافت خود دست به قتل متجاوز می زند؟
به هرحال دوستان باید بپذیرند که برای تقبیح یک رفتار و یک پدیده در سینما، ناگزیریم بخش هایی از آن را نشان دهیم و یا نشانه هایی از آن را به نمایش بگذاریم تا بیننده بداند دقیقاً فیلم دارد چه چیز را زشت می شمارد! این به نظر بدیهی نمی رسد؟ ضمن آنکه چرا نمی پذیریم فیلم ها و قصه ها لزوما قرار نیست به کل جامعه تعمیم داده شوند و تفسیرهای کلان ازشان دربیاید؟
فیلمی که درباره تجاوز و جنایت یا خیانت ساخته می شود مسلما معنایش آن نیست که می خواهد تمام جامعه را درگیر این ماجرا نشان دهد و به این معنا نیست که می خواهد کل ساختارهای اخلاقی جامعه را زیر سوال ببرد. هر فیلم، خودش دایره تاثیر و مخاطب هدف مورد نظرش را مشخص می کند. فیلم "من مادر هستم" جدا از وجه سرگرم سازی اش، رفتار طبقه اجتماعی خاصی را هدف گرفته و در کنار روایت قصه دو خانواده از این طبقه، نقدی هم بر آنها وارد کرده است. همین. اگر فیلم را اینطور ببینیم و خودمان را مجبور و موظف به تاویل های عجیب و غریب نکنیم بهتر نیست؟
در جهان امروز و در قرن بیست و یکم،  تنها راه های اعتراض و انتقاد به پدیده ها به ویژه پدیده های فرهنگی، گفت و گو و بعد هم رجوع به قانون و پایبندی به آن است، نه تجمع درکف خیابان ها. اگر این را بپذیریم، اعتراض به این فیلم و موارد مشابه هم مشمول همین قاعده می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    94 7
    بعضیها اصلا فكر نمي كنند منتظرند يكي بهشون بگه چيكار كنند اطاعت كنند واقعا بايد به حال خودمون تاسف خورد
    • بدون نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      0 1
      اخه مغز ما باید اکبند بره اون دنیا
    • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      4 0
      بهتر نیست مردم بروند سینما فیلم ایرانی ولو بد ببینند تا اینکه سریالهای انچنانی امریکای لاتین را که حتی دراروپا هم تقبیح میشوند از شبکه هایی ببیند که من نمیدانم چرا هیچ وقت اندکی قطعی یاپارازیت ندارند
  • ناشناس0 IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    حالم از این نوع تجمع های خیابانی به هم میخوره!!!!!!
  • کامران KW ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    فیلم را دیشب دیدم...واقعا مزخرف بود و سیاه بود....منم دلیل این همه انتقاد را نمی دانستم تا دیشب تو اکران خصوصیش دیدم...خیلی بد بود....
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    آفرین بعضی نونشون از راه همین اعتراض کردن هاست دیگه چند وقت بود بیکار بودن!
  • بدون نام EU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    مشکل از فیلم نیست...مشکل این است که کسی اراده کرده است اثری از باران در هنر نماند تا او هم مانند گلشیفته برود...و وقتی آنان را با این ترفند بیرون کردند بگویند ما از اول هم گفته بودیم....
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      26 92
      این گلشیفته جون همون بهتر که رفت طرف آب پیدا نمیکرده وگرنه شناگر ماهری بوده
  • پژمان IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    این کارها باعث نابودی سینمای ایران می شود
    • بهروز A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      65 5
      کدام سينما؛ کدام نابودي؛مگر چيزي هم از آن باقي مانده... تنها چيزي که اينها نمي فهمند مقوله فرهنگ است.
  • فریدون IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    82 7
    جالب این است این آقایان همگی فیلم راندیده اندفقط با تحریک دیگران اعتراض می کنند.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    66 5
    باید فیلم های طالبانی بسازند که دیگر کسی اعتراض نکند. سینمای ایران مرده.چون اکثرا دولتی هستند و از قبل هزینه هاشون تامین شده و براشون مهم نیست که مخاطب داشته باشند یا نه.
    • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      0 0
      کاملا درسته درود برتو..... 1000000000 مثبت
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    46 6
    بعد میگن سینماها دارن تعطیل می شن.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      0 29
      همون بهتر که این سینما که فقط محل فساده تعطیل بشه
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    40 5
    من از فیلم به دلیل ضعف فیلمنامه خوشم نیامد اما فکر میکنم دوستانی که با فیلم مخالفت میکنند اصلا آن را ندیده اند این فیلم دائم درس اخلاق میدهد و در صحنه های اخر دادگاه دقیقا یک پیام اخلاقی رو خوانی میشود
  • مهناز IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    44 1
    عزیزان چیزایی که تو این فیلم نشون داده واقعا تو جامعه هست با پاک کردن صورت سوال مسایل حل نمیشه
  • اميرعلي IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    49 0
    كاش موقع اختلاصها هم اين دوستان به همين اندازه تجمع كنن جلوي وزارت خونه ها
    • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      0 1
      اختلاس ها دلبندم
  • علی .ا .ل IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    18 0
    دمت گرم زدی تو خال البته در تکمیل صحبتهای دوستمون اضافه کنم بستگی داره که به اینگونه تظاهرکنندگان بگن کجا برن بقیه اش حله مکان و موضوع تظاهرات مهم نیست
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    12 1
    بارک الله
  • سعید IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 1
    ان احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اساتم فلها
  • حسن عاشق علی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 2
    با سلام از جامعه ای که سبک زندگیش بر اساس ,, امریکن لایف استایل ,, به پیش می رود شما از اهالی سینمایش توقع مسلمانی و ترویج اخلاق و اشاعه ی سبک زندگی علوی دارید ؟ از همه طرف که دارند بر همه ی مقدسات این مملکت می تازند بگذار اصحاب رسانه و سینه چاکان سینما و شیفتگان مسخ شده و غربزده ی هنر برای هنر , اسب های فتنه و غفلت و فراموشی و تسلیم در برابر شیطان را بر بدن باور و اعتقاد و فرهنگ و شرف و دیانت این ملت بتازانند . خداوند همه ی ما را از خواب غفلت بیدار فرماید . انشاء ا . . .
    • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      0 0
      چه جوریه وقتی بیتالمال ایران سر از کانادا در میاره یاد حضرت علی وعدالت علی نمیفتید
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 1
    فرضا قبول کنیم که فیلم به خاطر این مسائلی که در بالا گفته شد پیام مثلا اخلاقی داشته باشته ولی انگار بحث بد و بدتره! تو فیلم یه سری روابط نامشروع رو عادی جلوه داده مثلا رابطه دختره با پسرهای جوون هیچ مشکلی نداره ولی با سعید مشکل داره! خوبه والا...
  • بدون نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 3
    فیلم های ایرانی کلا همگی شون مزخرف اند اینم یکی از اوناست جای اعتراض نداره - جای دیدنم نداره - حیف پولی و سرمایه ای که دست یک عده ... هست و باهاش این جفنگ ها رو درست می کنند .
  • بدون نام US ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    0 0
    دوستان بنیان هارو درست کنیم با این بحث ها سر کار نریم بهتره چشمامون رو باز کنیم...