علیرغم این که انجام حرکات کششی قبل از تمرینات ورزشی همیشه و همه‌جا توصیه می‌شود، مطالعات محققین نشان می‌دهد که این کار، کمکی به کاهش احتمال آسیب بدنی نمی‌کند و حتی می‌تواند اتلاف وقت باشد.

بهنوش خرم‌روز: حتی اگر اهل ورزش‌های حرفه‌ای هم نباشید، احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید: قبل از ورزش، حرکات کششی انجام بدهید و بدن را گرم کنید. در باشگاه‌های ورزشی، برنامه‌های تلویزیونی، ‌ساعت‌های ورزشی مدارس و خلاصه هر جا قرار باشد افرادی زمانی را به ورزش کردن بگذرانند، این جمله شنیده می‌شود. اما آیا واقعا این کار مفید است؟
به گزارش لایفز لیتل میستریز، انجام حرکات کششی قبل از ورزش،‌ اگر چه بسیار توصیه شده و به همین دلیل هم به طور فراگیر اجرا می‌شود و مفید به نظر می‌رسد، ‌اما در واقع، یا فایده‌ای ندارد یا اگر داشته باشد، بسیار جزیی است.
محققین نشان داده‌اند که افرادی که قبل از شروع ورزش، حرکت کششی انجام می‌دهند، به همان اندازه به خودشان در زمان انجام ورزش آسیب می‌رسانند که افرادی که هیچ حرکت کششی انجام نمی‌دهند، آسیب می‎زنند.
در یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته، راد پاپ، فیزیوتراپیست دانشگاه چارلز استورت واقع در استرالیا، 2600 فرد نظامی را در حین انجام تمرین‌ها مورد بررسی قرار داد. وی در این‌باره می‌نویسد: «چنین فرض می‌شد که انجام حرکات کششی قبل از تمرین، از آسیب جلوگیری کند، اما هیچ شاهد و مدرکی برا ی این فرض به دست نیامد.» وی بر اساس مطالعه خود و مطالعاتی دیگر در این زمینه، در نهایت به ارتش پیشنهاد کرد که برنامه حرکات کششی اجباری را حذف کند،‌ چرا که آن را اتلاف وقت می‌دانست.
البته حرکات کششی باعث ایجاد احساس خوب در افراد می‌شود و نیز ماهیچه‌ها را برای ورزش آماده می‌کند. به علاوه،‌ برای افرادی که شرایط ویژه دارند، حرکات کششی می‌تواند مفید باشد. اما اگر هدف، ‌کاهش احتمال آسیب باشد، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد انجام حرکات کششی شما را به این هدف می‌رساند.
53272

کد خبر 261365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    19 7
    "البته حرکات کششی باعث ایجاد احساس خوب در افراد می‌شود و نیز ماهیچه‌ها را برای ورزش آماده می‌کند. به علاوه،‌ برای افرادی که شرایط ویژه دارند، حرکات کششی می‌تواند مفید باشد. اما اگر هدف، ‌کاهش احتمال آسیب باشد، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد انجام حرکات کششی شما را به این هدف می‌رساند. " خب اگه به آماده شدن عضله کمک میکنه پس چرا میگین تاثیری توی آسیب دیدگی نداره!!!!!!!!! خب آماده بودن عضله یکی بر روی مهارت اثر داره و اگه مهارت در ورزشی مثل ژیمناستیک کم بشه مساوی با آسیب دیدگی نیست!! به نظر من شما خبرنگارا و فقط دوست دارین پارادوکسها رو گزارش کنین. هیچ میدونیند اگه افرادی به این توصیه شما عمل کنن و حرکت کششی انجام ندن چه هزینه هایی رو متحمل میشن!
    • نارنجی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      8 10
      مصطفی ، پسرم ، کوتاه بیا ، فقط نتیجه یک تحقیق دانشگاهی رو منتشر کردن!
    • بدون نام US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      0 0
      "مدرک" بیار!
    • بدون نام IN ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      0 0
      گرم کردن برای افزایش ضربان قلب با سرعت مناسب و همینطور آمادگی عضلات و جلوگیری از گرفتگی آنها موثر است....حالا شوما این دانیشمندانه به من نیشان بده...!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    5 0
    پس یعنی این همه مدت الکی گرم میکردیم!!! فردا پس فرداست که بگند سیگار برای ورزش مفیده!!!
    • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
      0 0
      حرکت های کششی زیر مجموعه گرم کردنه. دقت نمیکنی ها. این تحقیق نگفته گرم کردن که شامل دویدن و حرکت های دیگر است بی فایده است. مثلا پروانه و دراز نشست و غیره که کششی نیست.