وزیر صنعت،معدن وتجارت گفت: توقف ثبت سفارش وممنوعیت واردات لوازم خانگی که جز گروه کالای 10 است فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی این صنعت در سال تولید ملی است.

 مهدي غضنفري در حاشيه نمايشگاه لوازم خانگي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه توليدات عرضه شده در نمايشگاه لوازم خانگي بيانگر توانمندي هاي بالاي اين صنعت در كشور است ، عنوان كرد : خوشبختانه توليد لوازم خانگي در كشور رشد خوبي كرده و امسال هم كه سال اقتصاد مقاومتي است از مردم انتظار مي رود تا جهت گيري مصرف خود را به سمت مصرف توليد داخل سوق دهند .
مهدی غضنفری وزير صنعت ، معدن وتجارت افزود: دولت در سياست هاي تجاري اخير خود به نوعي برنامه ها را هدايت و مديريت كرد كه بازار به نفع توليد كنندگان داخلي باشد .
غضنفري گفت : بسياري از كالاهايي كه نمونه داخلي آنها توليد مي شود كيفيت داشته و قيمت خوبي هم دارد انجمن ها و اتحاديه هاي اين صنعت پذيرفته اند كه كيفيت را ارتقا داده و توليد را بهبود بخشند.
وي با اشاره براينكه واردات لوازم خانگي در اولويت 10 قرار داشته و ثبت سفارش اين اولويت نيز ممنوع است ، گفت : با توجه به وجود برند هاي متنوع و امكان رقابت فرصت خوبي براي توليد كنندگان داخلي فراهم شده است و بازار در انحصار يك برند خاص قرار نخواهد گرفت و امكان رقابت با توجه به برندهاي مختلف وجود دارد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين گفت كه توليد كنندگان نيازمند سرمايه در گردش براي استفاده از سهم 10 درصد ريالي صندوق توسعه ملي به بانك ها معرفي مي شوند .
غضنفري اين موضوع را نيز گفت كه با توجه به پيگيري هاي مصرانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت ال سي ريالي مصوب شد و نوعي سرمايه در گردش در اختيار واحدهاي توليدي قرار خواهد گرفت .
وي همچنين درباره ساير حمايت هاي وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : در راستاي تقويت تكنولوژي يا احداث واحدهاي هاي تك را هم در دستور كار داريم
وزير صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي در خصوص وارد كنندگاني كه كالاي خود را با ارز مرجع به فروش رسانده اند ، افزود: براي تعدادي از اينها كه قاعده را رعايت نكرده اند ، پرونده تشكيل شد .
به گفته وي ، سازمان حمايت مصرف كنندگان با كمك بانك مركزي ، بانك هاي عامل ليست اوليه وارد كندگاني را كه ارز مرجع را دريافت كردند و كالا را در بازار عرضه كردند تهيه كرده و براساس آن ليست به سراغ برخي از آنها رفته اند كه اين كار نيز ادامه دارد .
غضنفري تاكيد كرد : اگر وارد كنندگان براساس مستندات ، كالاي خود را براساس قيمت ارز دريافتي به فروش رسانده و قيمت گذاري كرده باشند ، هيچ گونه جريمه اي به آنها تعلق نمي گيرد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت با بيان اينكه ثبت سفارش اولويت 10 كه بخش عمده لوازم خانگي نيزدرآن قرار دارند ، گفت : اين اولويت شامل كالاهاي مصرفي كم اهميت است كه مشابه آن در داخل
توليد مي شود .
وي در پاسخ به پرسشي درباره انعقاد قرارداد كيفي براي حوزه صنعت گفت: واحدهاي توليدي و صنعتي مدتها است كه دولتي نيستند و ما به عنوان وزارت صنعت ، معدن و تجارت مديريت و مالكيت آنها را برعهده نداريم بنابراين نمي توانيم براي كيفيت آنها قرارداد منعقد كنيم و اين موضوع شامل همه توليدات همچون لوازم خانگي ، خودروسازي و غيره مي شود.
غضنفري افزود: توصيه ما به بنگاه ها اين است كه از توانمندي بنگاه ها استفاده كنند و همين توصيه را به دانشگاه ها داريم كه توانمندي هاي خود رابه صورت كامل به بنگاه هاي توليدي ارايه كند،وزارت صنعت ، معدن و تجارت مي تواند حلقه واسط باشد . .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوالي ديگر مبني براينكه اگر كييفيت و قيمت به حد مطلوب برسد اقدام نهايي وزارتخانه از توليد به چه نحو خواهد بود ؟گفت : كالاها براساس خام خام ، خيلي خام تا كالاهاي كاملا ساخته شده ، در 10 گروه اولويت دسته بندي كرده ايم اگر اولويت 10 كه ثبت سفارش آن تعطيل شده ، توسط توليد كنندگان داخلي به خوبي پوشش داده شود انتظار مي رود كه بعدا سراغ گروه 9 برويم از آنها بخواهيم كه توليدكرده و كيفيت را بالا ببرند.
وي ادامه داد : در سالي كه توليد ملي نام نهاده و به دنبال اقتصاد مقاومتي هستيم بايد بتدريج اولويت هاي بيشتري توسط توليد كنندگن داخلي به صورت صدرصد تامين شود تا رضايت مندي در مورد قيمت و كيفيت شكل گيرد ، اگر توليد كنندگان اين رضايت را فراهم كنند و در جامعه نشان دهند كه سهم بالايي را از آن خود مي كنند اين فرصتي كه براي توليد كنندگان گروه 10 فراهم كرديم براي ساير اولويت ها نيز مي توانيم ايجاد كنيم .
غضنفري در باره برخي مشكلات تامين ارز مبادله اي توسط واحدهاي توليدي نيز گفت : مي توانيم با برگزاري جلسه اي با مسئولان مركز مبادله و بانك مركزي در وزارت صنعت ، به حل مشكل بپردازيم ، به لحاظ نوع ارز دستمان باز نيست كه همه درخواست ها را پاسخ بدهيم اما با تغيير رويه ثبت سفارش به لحاظ نوع ارز انشااله مي توان همه نيازها را تامين كرد.
وزيرصنعت،معدن وتجارت همچنين گفت: بازا ر موجود حساسس و زنده است هر خبري بي موقع منفي و حساب نشده باشد اثر تلاطمي داشته و براي ما در بازار مضر است. اخبار بازار كاملا با آرامش و حساب شده باشد و انتظار از رسانه ها اين است كه به آرام سازي بازار به ما كمك كنند .
وي در خصوص وضعيت ذخيره سازي كالاها پاسخ داد: سعي كرديم كالاهاي اساسي را به مقدار مورد نياز ذخيره كنيم و فرايند ذخيره سازي خوشبختانه ادامه دارد و دولت هم مراقبت كرده كه براي اين ذخيره سازي ارز مرجع قرار گيرد.
وي گفت: بسياري از كالاهايي كه در سبد غذايي مردم قرار دارد ناشي از مواد اوليه اي است كه به عنوان كالاي اساسي وارد كشور مي شود مثل روغن برنج و... فقط بايد درست توزيع شود و تمهيدات لازم انديشيده شود

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    21 55
    عاليه فقط خواهش ميكنيم نظارت هم بر شركت هاي توليدي داخل بيشتر بشه تا كيفيتشون بالا بره
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    67 4
    توليد داخلي=مونتاژقطعات وارداتي خارجي با كيفيت پايين و زيبايي كمتر
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    26 0
    آقاة وزير صنعت يک کشور در حالت رقابت شاهد رشد وشکوفايي خواهد بود نه ه اينکه درها باز کردين و اجازه وارد شدن اجناس بنجل دادين نه به وضعيت الان راستي تو اين چند سالي که تعرفه گمرکي خودرو براي حمايت از خودرو سازها بالا بود و فضاي رقابتي وجود نداشت چرا صنعت خودرو به اين حال و روز افتاده؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    15 7
    خدا بخیر کنه.دوباره چه خوابی برای ما دیدید؟
  • بدون نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    32 0
    تولید داخلی برابر با افزایش چندین برابری قیمت محصولات داخلی مثالی بزنم اجاق گاز فردار سینجر تمام استیل که 350 هزار تومن بود الان قیمتش 780 هزار تومن شده هود آشپزخانه کن از 200 هزار تومن رسیده به 530 هزار تومن که از قیمت برندهای بوش و زیمنس و ایتالیائی قبل از گران تر شدن دلار هم بالاتر است اما کیفیت به مراتب پایین اگر تولید داخلی است چرا قیمتش اینهمه گران شده اگر از قیمت دلار تبعیت میکند که نشد تولید داخلی ؟؟؟
  • بدون نام JP ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    25 0
    اخبار فردا پیش فروش لوازم خانگی ساخت داخل 6 ماه با سود 7 درصد( بهاء تمام شده ،قیمت روز بازار) مثل خودرو داخلی ;-) و هروز قیمت این لوارم بالا و بالا تر میرود ولی کیفیت ....