۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۵

قدرتشان شاید به اندازه همتایان انگلیسی شان(حزب کارگر انگلیس) نباشد اما خیلی سرسختانه به دنبال اهداف «جدایی طلبانه» هستند.

در چند وقت اخیر و با برهم خوردن نظم و انضباط در سوریه،عراق و کمی هم در ترکیه، آنها فرصت را مناسب دیده اند تا مبارزاتشان را جدی تر دنبال کنند. پ.ک.ک هرچند پیگیر آزادی و استقلال هستند ، رهبرشان اما در زندان به سر می برد و از همانجا «نقشه راه » را، طراحی می کند.

در یکی دو روز اخیر، خبری در رسانه های ترکیه، دست به دست شده که پ.ک.ک خود را برای یک قیام تمام عیار در مناطق کردنشین سرزمین آتاترک، آماده می کند. در اولین گام اما دولت اردوغان از ماجرا ، مطلع شده و عملیات نظامی طرفداران و همکاران عبدالله اوجالان را خنثی کرده است.

اعضای پ.ک.ک این تحرکات را تحت عنوان «بهار کُردی» نامگذاری کرده و سعی دارد بصورت جدی طرح مبارزه با دولت ترکیه را برای استقلال از این کشور، دنبال کند. با این حال، منابع غیر رسمی خبر داده اند که همکاران اوجالان ، پیغام هایی برای کُردنشینان ساکن در سوریه و عراق هم فرستاده اند که تا با فراگیر شدن قیام بهار کردی، از لحاظ سلاح و نفرات، کمبودی نداشته باشند.

در روزهایی که ترکیه مشغول مستقر کردن موشک پاتریوت در مرز با سوریه است، پ.ک.ک هم طرح خود را پیش می برد و احتمال دارد در روزهای آینده این ماجرا، ابعاد جدی تر به خود بگیرد.

در کنار ترکیه که پ.ک.ک را در لیست سیاه گروه های تروریستی قرار داده اند، آمریکا و ایران نیز، حضور دارند. حزب کارگران کُرد اما طرفداری و همراهی طبقه پایین دست را با خود داشته و بنابر آمار غیر رسمی حدود بیست هزار مبارز مسلح در اختیار دارد.

هر چند مبازرات پ.ک.ک با دولت مرکزی ترکیه از اواخر دهه 80 میلادی شروع شد. کمتر از دوسال پیش دولت ترکیه سیاست تعامل با پ‌ک‌ک را در پیش گرفت و پس از آن با اعلام آتش بس از سوی پ‌ک‌ک، افق برقراری صلح بین ترکیه و طرفداران اوجالان پس از سی سال مناقشه به نظر روشن می‌رسید.

جدایی طلبان کرد که می‌خواستند سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، در بازگشت به خانه‌هایشان همانند قهرمانان ملی مورد استقبال هم زبانان خود قرار گرفتند که این موضوع به مذاق ترک ها، خوش نیامد و احساسات ملی‌گرایانه آنها را برانگیخت تا جایی که این احساسات به دستگیری بسیاری از اعضاء و هوادارن پ.ک.ک انجامید. از آن زمان بود که روابط پ‌ک‌ک با دولت ترکیه دوباره رو به وخامت گذاشت و جدایی طلبان پ‌ک‌ک حملات خود را افزایش دادند.

اعضای حزب کارگران کردستان با تصرف مناطقی در شهر سمدینلی واقع در جنوب شرق ترکیه، مرحله جدیدی از مبارزه خود را آغاز کردند.

حالا اما پ.ک.ک می خواهد عملیات نظامی را به داخل شهرها بکشد و برای استارت کار خود، استان حکاری ( در مرز با سوریه ) را انتخاب کرده است. هر چند مقامات ترکیه از خنثی کردن عملیات در این استان خبر می دهند ولی این احتمال که پ.ک.ک با از دست دادن مقادیری مهمات و سلاح از اهداف برنامه ریزی شده خود، عقب نشینی کند، بعید به نظر می رسد.

باید منتظر ماند و دید که عبدالله اوجالان از داخل زندان جزیره امرالی ، چه فرمولی را برای حرکت ماشین مبارزات پ.ک.ک ، به همکارانش، ارائه می دهد؟

مهدی دل روشن

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربانی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    92 31
    این آقای روشن دل کجا زندگی میکنه؟اصلا مطالعاتی در مورد ترکیه؟کردستان؟خاورمیانه؟ایران؟یا تروریسم داره؟ شایدهم این مطلب رو از روژ تی وی ترجمه کرده؟بهار کردی دیگه چیه؟سه استان ایران مثلا کردنشینن ها. لطفا مطالب مغرضانه رو با دقت بیشتر چاپ کنید. با تشکر
    • سیروان IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      9 9
      اقای روشن دل!!! اولا سرزمین مذکور ارثیه پدری اتاتورک دیکتاتور نبوده سرزمین مذکور مال ملت کرد بوده و هست و خواهد بود و جزیی از امپراطور بزرگ ایران که در اثر بیکفایتی و بی لیاقتی شاهان ترک ایران به دست ترکان عثمانی غصب شد و وصله ناجور بر پیکره انها شد که تاکنون ملت کرد با وجود تمام سختیها و نامهربانیها از پا نایستاده تا خود را ار زیر چتر این دیکتاتورها برهانند و آزاد زندگی کنند کجای این کار به نظر شما ایراد دارد کجای این کار به ضرر ملت کرد با جمعیتی 20 برابروحتی بیشتر از بعضی کشورهای منطقه است .یادمان باشد که سخاوت ومردانگی و انسانیت از صفات خاص کردهاست.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    74 98
    کور خوندند
    • بدون نام CH ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      71 65
      دوست عزیز کردها اقوامی ایران هستند که در ترکیه در سرکوب زندگی می کنند. رسومی نظیر عید نوروز برای آنها دارای محدودذیت های فراوان است. اما از اینها گذشته کردها انسان هستند و حق دارند برای آزادی خود مبارزه کنند.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    غلط می کند پ ک ک این سازمان تروریستی عامل کشتار بسیاری مردم بی گناه در 3 کشور ایران عراق و ترکیه است. لعنت بر تروریست از هر شکل و ریختی
    • بدون نام NO ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      44 76
      لعنت بر پانترکیسم
    • اورین IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      66 37
      تروریستهای راهزن پژاک که شاخه ایرانی پ ک ک هستند،مگر کم جنایت کردند؟اینا که زبان صلح وگفتگو حالیشون نیست. اصلا نمی دونند که برا کی وچرا می جنگند...
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    72 77
    آب درهاون می کوبند. بوی کباب شنیده ان خبر ندارند خر داغ می کنند.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      35 51
      لابد اونی که داغش میکنند تویی.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    31 68
    ترکیه پاشو ازگلیمش درازتر کرده و همپیمان ما سوریه رو اذت میکنه حقشه ما باید از پ ک ک همایت کنیم تا حال ترکیه رو بگیرن
    • اورین IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      60 17
      ((اذت و همایت)) نوشتنت منو کشته! اونا هم سوادشون مثل تو باشه وای به حال ما!!!!
    • محسن GB ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      24 14
      همپیمان شما یه جنایت کاره...
  • اشکان IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    81 24
    کردها فقط دنبال جدایی و تجزیه طلبی هستند. خیلی هم به کارشون اعتقاد و ایمان دارند. حالا کرد عراق یا کرد ایران یا کرد ترکیه فرقی نمی کنه. همشون تجزیه طلبن!
    • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      31 51
      حقوق برابر میخان نه تجزیه طلبی
    • بدون نام US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      36 23
      خواستن کدام حق مشروعشان به آنها اجازه داد گردن سربازان 19 ساله مملکتمان را با سر نيزه ببرند؟
    • اشکان IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      31 22
      کوموله ها و پژاک اگر ایرانی بودن و هستن پس چرا این همه جوان های این مملکت رو به خاک و خون کشوندن؟! سر بریدنشون که زبانزد عالمه!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    46 27
    خداییش توی عکس که از ظاهرشون خون میچکه!اینا که تواون کوهها و مراتع آزاد آزادن!!دیگه چی میخوان؟
    • اورین IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
      24 22
      کوهها ومراتع رو خوب اومدی...
  • behzad ss IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    38 27
    اینهایی که شما میگید داره از ظاهرشون خون میچکه کسانی هستنند که دارن برای آزادی خودشون مبارزه میکنند آزادی برای حقوق اولیشون برای حرف زدن به زبان مادریشون برای انتقام هزاران زن و کودک کشته شده توسط رژیم ترکیه و نواده های آتاترک نژاد پرست .امیدوارم به نتیجه برسه و به آزادی که حقشونه برسن زنده باد تمام انسانهای آزادی طلب و لعنت بر تمام دولت ها رژیم ها و اقوام نژاد پرست
  • .... IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    21 5
    استان حکاری مرز با ایرانه نه سوریه ....
  • جانم فدای ایران NL ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    26 30
    کردها قومی ایرانی هستند و ایرانیان باید از خواسته آنان مبنی بر آزادی از استعمار ترکیه فاشیستی پشتیبانی نمایند. دیگر آنکه استان هکاری در کنار مرز عراق است و نه سوریه
  • تهرانی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    26 10
    برای درک موضوع یا باید کرد باشی یا شناخت کافی در مورد کرد و کردستان و تاریخ کرد داشته باشی ،دوست عزیز تروریست خواندن دیگران امروز بسیار رایج و معمولی است همچنانکه آمریکا ایران را ،ایرانمخالفان را ،اسرائیل فلسطین هارا و ترکیه پ ک ک را تروریست می خواند و کردهاهم ترکیه را بیایید خارج از احساسات فکر کنیم ،ملتی که در طول تاریخ برای احقاق حقوق خود جنگیده با غلط کردن و..... از پا نخواهد نشست چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید .این ملت بارها با ژیونو ساید و انفال مواجه شد ولی همچنانکه شوروی با آن عظمت فرو پاشید تمام ستمکاران و کتمان کنندگان به همان سرنوشت دچار می شوند .در ضمن در استانبول از هر سه نفر 1 نفر کرد است ستمگران و با هر طرز تفکری خواه ناخواه مجبور به قبول واقعیات خواهند شد .
    • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      7 9
      راحت باش بگو من کردم حالا چرا می نویسی تهرانی
  • فرداد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    19 11
    اشکان جان بجای طرفداری از ترکهای سنی در ترکیه به فکر ترکهای هریس باشید تا از سرما یخ نزنند
    • اشکان IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      12 4
      فرداد جان من هیچ مشکلی با هموطنان خودم ندارم ترک و لر و پارس نداریم که. هممون ایرانی هستیم. بعدشم این دعوای شیعه و سنی رو من اصلن دنبالش نیستم و اعتقادی بهش ندارم. چون بیش از همه به ضرر خودمونه.
  • حقیقت تلخ است IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    8 10
    پ ک ک برای چیزهایی میجنگد که حقوق اولیه هر انسانی اس
  • آذاد US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    6 11
    بی خود باهم دعوا نکنید دولت ایران باید از پ ک ک حمایت کند چون ترکیه با برادر ایران یعنی سوریه در افتاده