یک کارشناس خاورمیانه می گوید: نوری مالکی در بین اعراب اهل سنت که طبیعتاً باید مخالف مالکی باشند، دارای افزایش محبوبیت شده است.

اردشیر پشنگ، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع بررسی تنش های موجود میان کردها و شیعیان در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد مالکی در حل بحران موجود می گوید: آقای مالکی سعی دارد خود را به عنوان یک قهرمان ناسیونالیست عراقی مخالف تجزیه طلبی نشان می دهد چرا که هر میزان افزایش تنش وی با کردها بیشتر شود هواداران ناسیونالیست عرب وی نیز بیشتر می شوند در همین زمینه چند روز پیش یک روزنامۀ کویتی یک نظرسنجی منتشر کرده بود که در آن نوری مالکی در بین اعراب اهل سنت که طبیعتاً باید مخالف مالکی باشند، دارای افزایش محبوبیت شده است و این نشان می دهد که وی تا حدی به هدفش رسیده است. از سوی دیگر نقشی که آقای بارزانی هم بازی می کند باعث افزایش تعارضات بین دو طرف شده است چون وی نیز بدنبال ایفای یک قهرمان ملی کُرد در عراق است که متاسفانه باید گفت چنین مواضعی از سوی نخست وزیر عراق و رهبر حکومت اقلیم کردستان تنها به افزایش تنشها کمک می کند و عملاً شاهد انجام اقدام قابل توجهی برای رفع تنش نیستیم.

 

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با اردشیر پشنگ را اینجا بخوانید

49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حم شادكام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    16 5
    اين محبوبيت در مورد مالكی و بارزانی لايق صفت ناسيوناليستی نيست. بيشتر صبغه قومگرايی دارد كه اوّلی از ادای حقوق ديگران دريغ ذاشته و دومی خودسرانه عمل می كند. در بين اكراد سياسيتمداری برتر از صلاح الدّين ايوبی وجود نداشته كه هدف نهايی وی اعتلای اسلام بود نه كردگرايی. بی انصافی برخی نيز زمينه رواج طايفه بازی شعوب را فراهم می سازد. تقوا ايجاب می كند كه از هرگونه قومپرستی پرهيز شود.