۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱

شیرزاد عبداللهی در مطلب تازه خود به ماجرای آتش‌سوزی یک مدرسه در پیرانشهر و عدم نظارت مسئولان بر وضعیت مدارس پرداخت.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش در مطلب خود نوشته است:
چهار خطر عمده، جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند که به ترتیب اهمیت عبارتند از: ساختمانهای فرسوده و غیرمقاوم مدارس، تصادفات رانندگی در سفرهای اردویی، آتش سوزی در مدارس و تنبیه بدنی. خبر حوادث ناگوار معمولا از مجراهایی خارج از سیستم آموزش و پرورش منتشر می شوند. به عنوان مثال خبر آتش سوزی در مدرسه درودزن فارس در آذر 85، بیست روز بعد از حادثه، به طور تصادفی توسط نیازی رییس وقت سازمان بازرسی کشور هنگام سخنرانی در جمع مسئولان آموزش و پرورش و در حضور خبرنگاران فاش شد.
این معلم باسابقه در ادامه مطلب خود می‌نویسد: وزیر بعد از هر حادثه در پیامی احساسی با بازماندگان همدردی می کند. نمایندگان مجلس هم ابتدا با توپ پر وارد می شوند و در مصاحبه های خود، استعفا و استیضاح وزیر را طلب می کنند. مدتی بعد با کاهش حساسیت افکار عمومی، مسئولان روحیه خود را بازیافته و در نقش طلبکار ظاهر می شوند.
عبداللهی در این یادداشت، به بررسی دو عامل خطرزا، یعنی ساختمانهای فرسوده مدارس و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی پرداخته و نوشته است: به گفته نماینده پیرانشهر و سردشت مدرسه شین آباد، جزء مدارس فرسوده و دارای حکم تخریب بوده است. داستان مقاوم سازی مدارس از سال 85 تاکنون به رغم تخصیص اعتبارات ویژه از جمله 4 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است.
تجهیز مدارس به سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز بر عهده سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است. در اینجا نیز دو پرسش مطرح است: پرسش اول اینکه استانداردها را چه کسی تعیین می کند؟ پرسش دوم اینکه چه نهادی مسئول کنترل مستمر تجهیزات نصب شده در مدارس است؟
کارشناس مسائل آموزش و پرورش در بخشی از یادداشت خود آورده است: نمایندگان مجلس در کنار بحث های احساسی و مقطعی، لازم است که این گونه مسایل را پیگیر شوند. نکته تاسف بار دیگر این است که کپسول آتش نشانی مدارس معمولا به دلیل اینکه سالانه شارژ نمی شود فقط یک دکور زیبا در گوشه آبدارخانه مدرسه است. به دلایلی که گفته شد به نظر می رسد ضعف نظارت مهم ترین علت بروز این گونه حوادث است.
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =