جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه، وجود 19 جزیره ایرانی در خلیج فارس را به مثابه 19 ناو هواپیمابر ثابت و غرق نشدنی برای جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش خبرآنلاین ، دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در دیدار با مسئولان ستاد همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت و جمعی از اساتید و دانشجویان اظهار داشت: جزایر ایران در خلیج فارس در عمیق ترین نقاط واقع شده و کلیه شناورها برای ورود به آن مجبورند از کنار این جزایر عبور کنند؛ لذا این جزایر و این وضعیت خاص جغرافیایی در خلیج فارس برای ما یک نعمت خدادای است و از این نعمت باید به درستی استفاده کرد.
وی با تشریح عوامل توانمندساز جغرافیایی کشور در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز افزود: طولانی ترین ساحل در خلیج فارس را ما دارا هستیم، بیشترین عمق آب در خلیج فارس آبهای ساحلی ایران است. اما کشورهای جنوبی خلیج فارس مجبور هستند برای نزدیک شدن به سواحل از کانال ها و موانع متعدد عبور کنند زیرا عمق آب در آنجا بسیار کم است.
اهم سخنان جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه به نقل از روابط عمومی سپاه می‌آید:
  • تنگه هرمز یکی از نقاط سوق الجیشی جهان بوده و بیشترین ذخایر گاز و نفت جهان در همین منطقه حساس قرار دارد و در این منطقه، خداوند به ما 19 جزیره داده که به مثابه 19 ناو هواپیمابر که ثابت و غرق نشدنی هستند محسوب می شوند.
  • نیروی دریایی سپاه بر ورود و خروج شناورها از تنگه هرمز تسلط کامل دارد. ما تمامی کشتی ها، شناورها و ناوهای نظامی که وارد تنگه هرمز می شوند را در مورد مقصد، نوع کشتی، مبدأ، ملیت و غیره مورد سوال قرار می دهیم.
  • این کنترل را تا قبل از انقلاب فقط کشور عمان انجام می داد اما پس از انقلاب این فرزندان انقلاب هستند که نظارت و کنترل تنگه هرمز را انجام می دهند و امنیت رادر آن جا برقرار می کنند و اگر هم آنها جواب ندهند بااعزام و گسیل شناور گسیل کرده و شناسایی میدانی و مثبت انجام می دهیم و در زمان شناسایی مثبت با ارتباطی که با آن شناور دارند، دقیقا جواب سوالات ما را می دهند که این یک اقدام اساسی و از موضع اقتدار است.
  • حضور نظامیان فرامنطقهای در خلیج فارس بیانگر اهمیت منطقه بود. تاریخ خلیج فارس بیانگر اهمیت و حساسیت خلیج فارس است و حضور بیگانگان در آن نشان از اهمیت خلیج فارس دارد و این حقیقت بر هیچکس پوشیده نیست. به تاریخ که برگردیم در قرن 19 استعمارگران، اسپانیایی ها و بعد پرتقالی ها آمدند و در اواخر قرن بعد و در قرن 21 هم آمریکایی آمدند و این اهمیت بالای منطقه را نشان می دهد.
  • حضور نظامیان فرامنطقه ای درخلیج فارس چالش آفرین است. امروزحضور ناوهای بیگانه در منطقه خلیج فارس مهم ترین چالش منطقه است. آنها مخل امنیت هستند. کشورهای دوست و همسایه ما باید این حقیقت را درک کنند که نیروهای فرامنطقه ای امنیت را باخود هدیه نمی آوردند. آنها با چند هدف در منطقه هستند الان که دیگر صدامی وجود ندارد، خطری نیست؛ جمهوری اسلامی ایران نیز تا به امروز نه به کشوری حمله کرده و نه اسلام این اجازه را به ما می دهد. ما هرگز به دنبال خاک کسی نیستیم و این خط تبلیغاتی ایران هراسی هیچ معنا و مفهومی ندارد.
  • یکی از تبعات و مخاطرات حضور بیگانگان در منطقه، خطر زیست محیطی است. به عنوان مثال ناوهای هسته ای که آنها دارند اگر اتفاقی برای یکی از آنها بیفتد فاجعه آفرین خواهد بود؛ چون خلیج فارس یک خلیج بسته بوده و ممکن است در صورت بروز هر آلودگی ای سال های سال در این منطقه بحران زیست محیطی ایجاد شود.
  • وجود این ناوها در منطقه و پسماندهایی که دارند مثل سوخت های دیزل، روغن هایی که وارد آب می شود و زباله هایی که می ریزند خطرات جدی را متوجه منطقه کرده است.
  • من خودم دیدم که یکی از ناوهای نظامی کوهی از زباله را که داخل یک تور بسته شده بود را به دریا انداختند، آنها که دلسوزی نمی کنند که بخواهند زباله ها را در اسکله تخلیه کنند.
  • فروش سلاح و تجهیزات نظامی از دلایل حضور کشورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس است. حربه و تاکتیک آن‌ها برای ترغیب کشورهای جنوبی خلیج فارس به خریداری سلاح و تجهیزات نظامی، پروژه ایران هراسی و در واقع اسلام هراسی است و هم اکنون متأسفانه کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس به طور گسترده درحال خرید تسلیحات هستند؛ بدون اینکه توجه کنند که چقدر ایران در بحث نظامی خودش سرمایه گذاری کرده است.
  • ما یک سوم آنها هم در بحث نیروهای مسلح سرمایه گذاری و بودجه ریزی نکردیم. ما هدفی غیر از امنیت نداریم. حتی در رزمایش هایی که برگزار می کنیم همواره پیام دوستی، مودت و برادری به آنها می دهیم و اعتقاد داریم در خلیج فارس این امنیت را می توان با مشارکت کشورهای منطقه ای ایجاد کرد.
  • ما در مسائل نظامی می گوییم هدف ما باید دارای چندخصوصیت باشد. اول اینکه اهمیت لازمه را برای ما داشته باشد . شما می خواهید جانتان را نثار کنید باید بدانید که هدف چقدر برای شما اهمیت دارد لذا اگر شما نفهمیدید یعنی جوانان ما، دانشگاهیان ما ندانند خلیج فارس، تنگه هرمز، سواحل و جزایر ما از چه اهمیت بالای استراتژیک برخوردارند، قطعا کمتر به آن اهمیت می دهند، اما با علمی که پیدا می کنید متوجه اهمیت آن می شوید، پس باید برویم در میدان و علم پیدا کنیم و دانشگاهها و نخبگان ما می توانند این ذهنیت را ایجاد کنند که این یکی از ثمرات و نتایج برگزاری این گونه همایش هاست.

 

تأمین امنیت مهمترین حوزه انرژی جهان توسط نیروی دریایی سپاه
از سوی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با اشاره به اهمیت حوزه خلیج فارس، گفت: تأمین و برقراری امنیت مهم ترین حوزه انرژی منطقه و جهان، یکی از افتخارات نیروی دریایی سپاه است.
به گزارش فارس، دریادار علی رزمجو فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه طی سخنانی در اجتماع کارکنان ستاد منطقه و رزمندگان تیپ حضرت امیر(ع) با اشاره به اهمیت حوزه مأموریت نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس، خاطر نشان کرد: تأمین و برقراری امنیت مهم ترین حوزه انرژی منطقه و جهان، یکی از افتخارات نیروی دریایی سپاه است.
سردار رزمجو گفت: در شرایطی که دشمن با حضور خود در منطقه سعی دارد تا قلدرمآبانه و زورمدارانه، کنترل انحصاری منابع و روند برداشت و ترانزیت انرژی منطقه را در اختیار گرفته و آن را با سیاست های سلطه جویانه و مستکبرانه خود همسو کند، حضور هوشمندانه سپاه در منطقه، مسیر تحقق تخیلات دشمن را مسدود کرده است.
وی افزود: به دلیل اهمیت ذخایر استراتژیک در خلیج فارس و موقعیت ممتاز منطقه ای و جغرافیایی این حوزه و نقشی که کشورهای پیرامونی آن می توانند در تحولات منطقه ایفا کنند، پیگیری و کنترل روند رخدادهای حوزه خلیج فارس برای مجموعه نیروی دریایی سپاه یک مأموریت حیاتی است.
دریادار رزمجو اظهار داشت: سابقه و کارنامه دشمنی آمریکا با ملت ایران نشان می دهد که از هیچ ابزار و از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به نظام اسلامی فروگذار نکرده و نمی کند.
وی افزود: این شناخت ما از دشمن ایجاب می کند که با برگزاری تمرین های مداوم و بکارگیری ادوات و امکانات مناسب دفاعی،‌ عکس العمل و پاسخی متناسب با همه فرضیات ممکن، تدارک ببینیم.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =