کار رساندن هدیه‌های شب سال نو میلادی توسط یک نفر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. اما اگر بابانوئل بداند که چطور می‌توان زمان را کش آورد، انجام این کار خیلی هم سخت نیست!

محمود حاج‌زمان: به نظر شما اگر بابانوئل بخواهد هدیه تمام کودکان زمین را در شب کریسمس به دست آنها برساند، این کار چقدر طول خواهد کشید؟ لری سیلوربرگ، استاد مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید: «حدود شش ماه بابانوئلی». وی یک متخصص ریاضیات بابانوئلی است (باور کنید شوخی نمی‌کنیم!) و این مساله‌ای است که به کمک دانشجویان خود آن را مطرح و حل کرده است. اما محاسبات این کار چطور انجام می‌شود؟
به گزارش پاپ‌ساینس، بابانوئل باید هدیه حدود 200 میلیون کودک را که در مساحتی نزدیک به 518 میلیون کیلومترمربع پراکنده‌اند به دستشان برساند. از آنجایی‌که به طور متوسط در هر خانه 2.67 کودک زندگی می‌کند، حدود 75 میلیون خانه وجود دارد که بابانوئل باید به آنها سر بزند. متوسط فاصله میان خانه‌ها 2.62 کیلومتر است؛ در نتیجه بابانوئل باید 196 میلیون کیلومتر را طی کند.
برای پوشش این فاصله طی 24 ساعت در روز کریسمس، سورتمه آقای بابانوئل باید با سرعت سرسام‌آور 8.18 میلیون کیلومتر بر ساعت (2270 کیلومتر بر ثانیه) حرکت کند. سیلوربرگ استدلال می‌کند که انجام این شاهکار امکان‌پذیر است، چرا که سورتمه باید با سرعتی 130 بار آهسته‌تر از سرعت نور -که 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است- حرکت کند. با توجه به اینکه در دنیای مادی هم اکنون چیزی هست که چنین سریع حرکت می‌کند، بنابراین بابانوئل هم می‌تواند با سرعت 8.18 میلیون کیلومتر بر ساعت حرکت کند؛ کاری که اگرچه دشوار است اما غیرممکن نیست.
از آنجا که حرکت با سرعت 8.18 میلیون کیلومتر بر ساعت برای یک پیرمرد چاق کمی سریع به نظر می‌رسد، دلیل سیلوربرگ و دانشجویانش سناریو محتمل‌تری برای این کار ارئه کرده‌اند: استفاده از نظریه پیوستگی فضا-زمان، آگاهی از مباحث پیشرفته نسبیت و تشکیل یک ابر نسبیتی. ابرهای نسبیتی که بر پایه فیزیک نسبیت بنا شده‌اند، ناحیه‌های کنترل‌شده‌ای هستند که در طول زمان امتداد یافته‌اند؛ و کاری که به طور عادی روی زمین طی چند ماه باید انجام شود، در این ناحیه‌ها فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد. به این ترتیب بابانوئل می‌تواند زمان را همانند یک نوار لاستیکی کش بیاورد و در حالی‌که برای ما تنها چند دقیقه طول می‌کشد، خودش ماه‌ها برای رساندن هدیه‌ها وقت داشته باشد.
دنی مارویاما، دانشجوی دکترای سیستم‌های فیزیکی دانشگاه میشیگان می‌گوید که نظریه سیلوربرگ قابل قبول و امکان‌پذیر است. اگر بابانوئل با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کند، کار تحویل بسته‌ها را با پریان خود تقسیم کند و از ابرهای نسبیتی استفاده کند، قادر است تا کار تحویل هدیه‌ها را در پنج دقیقه زمینی انجام دهد. مارویاما می‌گوید: «اگرچه خود من اطلاعات چندانی درباره ابرهای نسبیتی ندارم، اما فکر می‌کنم که مردی که با یک سورتمه پرواز می‌کند، با جن و پری زندگی می‌کند و گوزن‌های پرنده را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کند؛ بسیار محتمل است که فناوری پیشرفته لازم برای به کارگیری ابرهای نسبیتی را داشته باشد.»
همچنین چه ایرادی دارد که بابانوئل چند سورتمه داشته باشد؟ سیلوربرگ می‌گوید که اگر بابانوئل و پری‌هایش از 750 سورتمه برای رساندن هدایا استفاده کنند و دانش خود را درباره فیزیک نسبیت به کار بگیرند، حدود 6 ماه بابانوئلی (که تنها معادل 24 ساعت انسانی است) طول می‌کشد تا این کار انجام شود. در این صورت هر سورتمه تنها لازم است که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حرکت کند که سناریوی به مراتب محتمل‌تری است. سیلوربرگ می‌گوید: «با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، تنها کافی است چند کوله‌پشتی مجهز به موتور جت در هر طرف سورتمه خود ببندید و کار تحویل بسته‌ها را انجام دهید.»
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اكبر GB ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    11 1
    مشكل اونا چيه و مشكل ما چيه .....
  • بدون نام US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    6 1
    تاثیرات بیکاری بر مردم اروپا :|
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    این مسئله فیزیکه نه مشکلشون نابغه ها ....
    • ماهانا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      0 0
      دوست عزیز میشه بیشتر توضیح بدین متوجه نشدم .یعنی چی مسئله فیزیکه؟