در سالروز شهادت منادی وحدت حوزه و دانشگاه شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح، با فرزند او محمد مهدی مفتح گفت‌وگو کردیم.

مهدی مفتح درباره سابقه مساله وحدت حوزه و دانشگاه می گوید:" از همان ابتدا رد پای بحث وحدت حوزه و دانشگاه در زندگی شهید مفتح مشهود بود به طوری که سلسله‌ مقالاتی را با عنوان «مسجد و دانشگاه» در مجله‌ مکتب اسلام منتشر کردند؛ همچنین با همکاری شهید بهشتی دبیرستان «دین و دانش» را در قم تاسیس کردند.
شهید مفتح در دانشگاه نیز حضور فعال داشت. ایشان به عنوان شخصیتی که دارای مدرک دکترا از دانشگاه بود و در حوزه نیز درس خوانده بودند مسائل هر دو حوزه را به خوبی می‌شناختند و خودشان نیز سمبل این وحدت بودند. ایشان به عنوان یک شخصیت دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه به شهادت رسیدند و عمامه‌ ایشان غرق خون شد.

وی ادامه می دهد: " شهید مفتح با توجه به بینش روشن و عمیقی که نسبت به جامعه داشتند، شاهد بودند که دانشگاه در دوران رژیم پهلوی به مرکزی برای انحراف عقاید دینی جوانان مبدل شده است. ایشان برخلاف بسیاری از روحانیون هم‌عصر خود که به این دلیل با دانشگاه قهر کرده و به آن پشت‌کردند؛ وظیفه خود دانستند که به دانشگاه وارد شوند و از نزدیک با فضای دانشگاه آشنا شوند. هدف ایشان این بود که جوانانی که با اعتقادات پاک و از خانواده‌های متدین وارد دانشگاه می‌شوند را به سمت آموزه‌های دینی جلب کنند و در مقابل سیاست‌های دین زدایی رژیم پهلوی به صورت فعال وارد عمل شده و با آن مبارزه کنند."

فرزند شهید مفتح  معتقد است: " البته فضای دانشگاه‌ها حداقلی تر از این بود. هدف اصلی ایشان این بود که دانشجویان را از دام دین‌زدایی نجات دهند. از همین روی بود که شهید مفتح علی رغم آنکه یک عالم بزرگ حوزه و مدرس فلسفه بودند؛ به عنوان یک دانشجوی فلسفه وارد دانشگاه شده و تا بالاترین مدارج علمی را طی کردند. این در حالی بود که تعلیمات دانشگاهی چیزی به معلومات علمی ایشان اضافه نمی‌کرد. اما ایشان چون می‌خواستند که از نزدیک با مسائل دانشگاه و دانشجو آشنا شوند، این حرکت را در راستای هدف خود، بهترین راه می‌دانستند."

وی با اشاره به انتقادات بسیاری از سوی حوزویان هم عصرشان شهید مفتح می گوید: " بسیاری از افرادی که با دید کوتاه به مسائل می‌نگریستند، به این اقدام استاد بزرگ حوزه با دید انتقاد نگریستند. آنها معترض این بودند که ایشان حوزه را رها کردند و به دانشگاه رفتند. آنها درک کاملی از استدلالات و مبانی روشن بینی شهید مفتح نداشتند. به همین دلیل هم در جلسات مختلف حوزه نسبت به اقدامات ایشان گلایه می‌شد. اما ایشان احساس تکلیف می‌کردند که به وحدت حوزه و دانشگاه بپردازند. درحالیکه تحت فشار زیادی از طرف برخی افراد حوزه بودند و از سوی دیگر هم مخالفت شدیدی از سوی رژیم طاغوت با اقدامات ایشان می‌شد. چرا که ایشان مهمترین کار رژیم را هدف قرار داده بودندو با آن مقابله می‌کردند. اما علی‌رغم تمامی این فشارها ایشان مقاومت کردند و به حمدالله در نزدیک شدن دو قشر دانشجو و روحانی و توسعه تفکر حضرت امام (ره) مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه، نقش مهمی را ایفا نمودند."

مفتح در گفت وگو با خبرآنلاین درباره جنس انتقادات و مخالفت‌ها به وحدت حوزه و دانشگاه در زمان حاضر می افزاید:  " مطمئنا جنس انتقادات امروز با آن زمان متفاوت است. انتقادات حوزه در آن زمان ناشی از تحجر برخی از روحانیون بود که تحلیل روشنی از شرایط نداشتند اما انتقادات امروز اینگونه نیست. امروزه دلسوزان نظام معتقدند که باید ارتباط میان حوزه و دانشگاه تقویت شود. البته جدایی دین از سیاست و همچنین اسلام بدون روحانیت را مطرح می‌کنند. زمانه و افراد عوض شده‌اند؛ از این رو ادبیات نیز عوض شده است؛ اما هدف افرادی که قصد تفرقه‌افکنی دارند، همان هدف است و این هدف وجود دارد. به نظر من این افراد با آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنایی ندارند. این در حالی است که وحدت حوزه و دانشگاه بسیاری از شبهه افکنی‌های دشمنان را مختل خواهد کرد."

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =