برخی مسؤولان ما سینمای اسلامی را نمی‌خواهند، برخی علنی می‌گویند ما همین سینمای مبتذل غربی را می‌خواهیم.

به گزارش خبرآنلاین، فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون در تازه‌ترین اظهارات خود حوزه علمیه و عملکرد آن را در قبال مسائل فرهنگی درزمینه اشاعه فرهنگ غربی مقصر دانست.

 

بخش‌هایی از گفت‌وگوی سلحشور با خبرگزاری رسا بدین شرح است:

 

- حوزه‌های علمیه تا به حال درباره رسانه‌های تصویری سکوت اختیار کرده‌اند و این سکوت ناشی از احساس امنیت و آرامش در محیط زندگی خودشان است. متأسفانه بعضی از حوزویان به قدری ساده هستند که گمان می‌کنند همه‌ جامعه از نظر فرهنگی گل و بلبل است و همه راحت‌ و بی‌مشکل هستند.

 

- همان‌طور که فلسفه‌ به دست عالمان مجاهد حوزه، اسلامی شد، علما باید آستین‌ها بالا بزنند و مبانی، اختلاف نظرها و نقطه تضادها در حوزه هنرهای تصویری را پیدا کنند و بر اساس آن مبانی اصول فیلم‌سازی و سریال‌سازی را بنویسند و آن‌ها را اجرایی کنند.

 

- گویا حوزه علمیه نمی‌داند طبق آمار پنج سال پیش شورای عالی جوانان، از هر 10 جوان ما هفت نفر باهم ارتباط دارند که برخی از آن‌ها منجر به زنا شده است. هنوز حوزه علمیه نمی‌داند تلویزیون و فیلم‌سازی در حال از هم پاشاندن تک تک خانواده های ما است.

 

- فیلم و سریال‌ از بزرگ‌ترین منبرهای در اختیار ما است،  تمام کشورهای دنیا از این منبر توانمند و اثرگذار برخوردارند ولی ما هنوز از آن استفاده مناسب نکرده‌ایم. دشمن با ابزار فیلم، نظرات و دیدگاه های خود را به جامعه ما تحمیل می‌کند و اگر روزی حوزه علمیه بیدار شد و از دست رفتن و نابودی جامعه را احساس کرد، اقدامی و چاره‌ای خواهد اندیشید و من نمی‌دانم آن روز شده یا نه.

 

- با وجود این که همه مسئولان نهادهای حوزه هنری سازمان تبلیغات، مجموعه روایت فتح، انجمن سینمایی دفاع مقدس، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، واحد هنری سپاه پاسداران، واحد تولید فیلم و سریال بنیاد شهید، مراکز و دپارتمان‌های هنری حوزه علمیه، مدرسه عالی سینمایی حوزه و مرکز تحقیقات صدا و سیمای ، انسان‌های دلسوز و متعهد هستند و تلاش خود را کرده‌اند ولی نتیجه کارهایشان همه پوچ درآمده است.علت این مساله را می‌توان در غربی بودن اصول و مبانی حاکم بر دپارتمان‌ها و حوزه های هنری جست و جو کرد.

 

- باید اصول و مبانی سینمای اسلامی توسط دانشمندان و علمای دینی تعریف و عملیاتی شود وگرنه صرف تشکیل دپارتمان‌های هنری نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

- برخی مسؤولان ما سینمای اسلامی را نمی‌خواهند، برخی علنی می‌گویند ما همین سینمای مبتذل غربی را می‌خواهیم.

 

- اگر حوزه علمیه به سی و پنج سال تلاش ما در جهت هنر اسلامی اعتماد دارد ما حاضریم این اصول را به بزرگان و دانشمندان حوزوی عرضه و اصلاح کنیم و با همکاری آن‌ها فیلم سازی اسلامی را کلید بزنیم.

 

- اگر گذشته را درست بررسی و مورد مطالعه قرار ندهیم، تنظیم حرکت برای آینده به درستی انجام نمی‌شود. سینما تأثیر شگرفی در پیاده کردن فرهنگ انتظار و مهدویت در جامعه اسلامی دارد ولی متأسفانه سینمای ما ظهور، منجی، اسلام و انقلاب را قبول ندارد و به همین دلیل برای ظهور و مهدویت کاری نخواهد کرد.

 

- از کارهایی که بنا بر پیگیری و ساخت فیلم آن را داشتیم زندگی بی بی نرجس خاتون بود و تحقیقاتی را هم در این زمینه انجام دادیم، ولی دست‌هایی نگذاشت به نتیجه برسد و کار متوقف شد.

 

- درباره سریال «حضرت موسی (ع)»سه سال و نیم کار تحقیقاتی، نگارش و داستان نویسی انجام شده و سناریوی سی و هشت قسمت از آن را آماده کرده‌ایم و حداقل شش سال کار فیلم یبداری آن به طول خواهد انجامید.

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    62 3
    الحمدلله ايشان سينماگران را هدايت كردند و حالا نوبت به علما و روحانيون رسيد! ماشاالله به اين اعتماد به نفس
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    29 2
    درباره فساد وقتی سینما ها تعطیل شد چه نظری دارند؟
  • مهدي IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    20 2
    باز اين آقا خوبه صحبت كرد وحوزه علميه رو هم محكوم كرد بايد ببينيم بعد نوبت كيه
  • مهناز IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    19 4
    بازم ایشون نظر دادن؟
  • ریحانه US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    17 1
    مبنای استناد این جمله چیه: طبق آمار پنج سال پیش شورای عالی جوانان، از هر 10 جوان ما هفت نفر باهم ارتباط دارند که برخی از آن‌ها منجر به زنا شده است. یعنی از جوانها تحقیق کردند؟ بعد جوانها هم گفتند ما زنا کردیم؟ این حرفهای بی پایه و اساس تا کی قراره تحت عنوان روشنگری رواج پیدا کنه؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    1 1
    با سلحشور موافقم. مثل روحانیون قبل از انقلاب، حوزه های علمیه در جریان فرهنگ دینی جامعه، باید نقش خودشان را ایفا کنند.