«در جست‌و‌جوی واقعیت» شامل 30 داستان از 30 نویسنده معاصر ایران با انتخاب و حاشیه‌نویسی محمدعلی سپانلو توسط انتشارات افق به چاپ رسید.

مهر گزارش داد: «در جست‌و‌جوی واقعیت» شامل 30 داستان از نویسندگان معاصر ایران است که به انتخاب محمدعلی سپانلو گرد هم آمده‌اند. نویسندگانی چون شهرنوش پارسی‌پور، گلی ترقی، غزاله علیزاده، بهرام حیدری، نسیم خاکسار، محمود طیاری، محمد کلباسی، رضا فرخفال، اصغر الهی، جعفر مدرس صادقی، امیرحسن چهل‌تن، ناصر زراعتی، محمد محمدعلی، لیلی ریاحی، محمدرضا صفدری، اصغر عبداللهی، اکبر سردوزآمی، قاضی ربیحاوی، یارعلی پورمقدم، عباس معروفی، صمد طاهری، رضا جولایی، علی اصغر شیرزادی، ابراهیم نبوی، منیرو روانی‌پور، علی موذنی، علی خدایی، شهریار مندنی‌پور، محمد کشاورز، ابوتراب خسروی در این کتاب آثارشان منتشر شده است.

بنابر نوشته سپانلو در مقدمه کتاب: در این کتاب نمونه‌هایی می یابیم از سی قصه‌نویس ایرانی که اغلبشان در پی بیست و هفت نفری که در جلد نخست این مجموعه آثارشان آورده شده بود، پا به عرصه ادبیات فارسی نهاده‌اند.

«در جست‌و جوی واقعیت» اساسا با قصه‌نویسانی طرف است که با عنایت به اثر انتخاب شده‌اند به همین دلیل گاه با تازه‌کارانی روبرو ‌می‌شویم که کارنامه انتشاراتی‌شان تقریبا سفید است.

در ابتدای آثار هر نویسنده، مقدمه‌ای کوتاه به قلم سپانلو در معرفی نویسنده آورده شده است که در شناخت خواننده درباره فرد و آثارش مفید واقع می‌شود.

این کتاب 896 صفحه‌ای در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 30 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب که می‌تواند اثری گرانقدر برای شناخت هرچه بیشتر ادبیات معاصر ایران باشد، متاسفانه با برخی غلط‌های تایپی منتشر شده که واضح‌ترین آن در نام «امیرحسن چهل‌تن» در بخش فهرست آثار است!

 

بنابر گزارش این خبرگزاری، کتاب «تاریخ آتروپاتن» نوشته اقرار علی‌یف با ترجمه مهناز صدری توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید. آتروپاتن نام یونانی پادشاهی‌ای است که ربع آخر قرن چهارم پیش از میلاد در آذربایجان و کردستان ایران و بخشی از جمهوری آذربایجان کنونی ایجاد شد و نزدیک به سه قرن و نیم به حیات خود ادامه داد.

آتروپاتن کشوری غنی و قدرتمند بود که در آن کشاورزی، دامپروری و تجارت رونق داشت و شهرنشینی در شهرهای آباد آن توسعه یافته بود. آتروپاتن استقلال خود را نه تنها در تمام دوران استیلای مقدونیان در شرق بلکه در دوران سلوکیان نیز حفظ کرد.

آیین زرتشت نقش عظیمی در حیات معنوی تقریبا تمام اقوام ایرانی‌زبان ایفا کرد. در آتروپاتن روند همگونی اقوام و قبایل مختلف منطقه با مادها صورت گرفت که در نتیجه آن تقریبا در قرن‌های آخر پ. م در این کشور قوم جدیدی پا گرفت.

دوره موجودیت آتروپاتن مرحله مهمی در تاریخ کشور آذربایجان محسوب می‌شود. آتروپاتنی‌های ایرانی‌زبان که در دوران باستان نسل‌های اعصار گذشته را در خود مستحیل کرده و از همان هنگام در شمال غرب فلات ایران می‌زیستند، اجداد بلافصل آذربایجانی‌ها هستند.

این کتاب با نام «تاریخ آتروپاتن» و زیرعنوان آذربایجان باستان در 184 صفحه منتشر شده و از جمله آثار تاریخی پژوهشی است که می‌تواند علاقمندان به تاریخ باستان ایران را برای مطالعه بیشتر یاری دهد.

این کتاب در سال 1374 ترجمه شده بود ولی به دلایلی تاکنون به چاپ نرسیده بود تا اینکه در سال 89 انتشارات ققنوس تصمیم گرفت این کتاب را منتشر کند.

کتاب «تاریخ آتروپاتن» در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =