معاون وزیر خارجه کشورمان از موافقت مسکو با طرح 6 ماده‌ای ایران برای حل مسئله سوریه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران و معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو درباره تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران که به مسکو سفر کرده، سه‌شنبه با «بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات درباره تحولات منطقه‌ و به ویژه اوضاع سوریه بحث و تبادل‌نظر شد و طرفین در این دیدار بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، توقف هر نوع خشونت، حل مسائل داخلی سوریه توسط خود سوری‌ها بدون دخالت خارجی و از راه مسالمت‌آمیز تأکید کردند.

بنا بر خبری که خبرگزاری «نووستی» منتشر کرده است «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در این خبرگزاری در مسکو اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی طرح 6ماده‌ای برای حل و فصل مناقشه در سوریه ارائه کرده است.

به گفته وی، این 6ماده شامل: توقف خشونت‌ها از سوی همه طرفین مناقشه مسلحانه در این کشور، سازماندهی برای آغاز گفت‌وگوهای ملی سراسری بین نیروهای سیاسی در سوریه، تشکیل دولت آشتی ملی (از جمله برگزاری انتخابات برای حکومت جدید)، ارائه کمک‌های بین المللی به مردم سوریه با وجود نزدیک شدن زمستان، آزادی زندانیانی که مرتکب جنایتی علیه مردم سوریه نشده‌اند و همچنین فراهم شدن امکان دسترسی رسانه‌های گروهی به همه اقشار جامعه سوریه.

عبداللهیان همچنین یادآور شد که مقامات روسیه هم با طرح ایران برای حل بحران در سوریه آشنا شده و موافقت خود را با پیشنهادات تهران اعلام کرده‌اند.

این دیپلمات بلندپایه همچنین اعلام کرد که مقامات تهران بر این عقیده نیستند که مخالفان سوری در مناقشه داخلی در این کشور می‌توانند به پیروزی رسیده و به قدرت برسند.

وی گفت: ما معتقدیم که در نهایت این ملت سوریه هستند که در این مناقشه به پیروزی خواهند رسید، نه بیگانیگان و نه دخالت خارجی در امور سوریه. تنها گروه‌هایی به پیروزی خواهند رسید که در بین مردم سوریه دارای اعتبار و محبوبیت هستند.

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال ابراز عقیده کرد که اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به سوریه هم اقدام غیرعملی است.

وی گفت: آنچه می‌تواند وضعیت داخلی در سوریه را تغییر دهد، عدم اعزام نیروهای حافظ صلح به این کشور است. همه کشورها باید این مسئولیت را بپذیرند که سلاح به سوریه فرستاده نشود. برای اینکه ارسال سلاح به سوریه از کشورهای همسایه بدست گروه‌های مسلح تندرو و تروریستی می‌رسد و تنها باعث وخامت اوضاع بیشتر در این کشور خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد که دومین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در روزهای آینده در دمشق برگزار می‌شود./2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264981

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =