معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در آستانه 9دی به بررسی هزینه‌های سیاسی - دیپلماتیک وقایع سال 88 پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه که پنجشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع بررسی نتایج داخلی و بین المللی 9 دی ماه و فتنه 88 حضور یافته بود با اشاره به اینکه فتنه 88 کودتایی تمام عیار و علیه جمهوری اسلامی بود،تجربه ملت ایران در سه دهه اخیر را یادآور شد و گفت: این حق باید برای ملت ها باشد که تجربه سیاسی مدنی خودشان را داشته باشند ولی غرب با این مساله مشکل دارد.
وی با اشاره به اینکه رقابت آمریکا با روسیه و چین «سلطه ای» است اما با ایران به گونه ای دیگر است اظهارداشت: ما می گوییم دنیا نباید تحت سلطه دنیای سکولار غرب قرار بگیرد.
جوادلاریجانی افزود: تجربه جمهوری اسلامی نظامی غیر مشروع را به مستقل ترین، اصلی ترن و پیشرفته ترین نظام مدنی و اجتماعی تبدیل کرد که این برای غرب خطرناک است.
وی موفقیت های جمهوری اسلامی ایران را چراغ راه کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت بیداری اسلامی این تجربه را با خود دارد که مردم مصر با این پرسش مواجهند که اگر ایران توانست با اسلام به موفقیت برسد ما هم می توانیم. حتی از روسای منطقه به مصر رفتند و گفتند که سکولار باشید اما جواب مردم مصر این بود که دیدید.
لاریجانی با بیان اینکه غرب نسبت به تجربه ایران در کابوس است افزود: هرچه موفق تر شویم میزان خصومت غرب با ما بیشتر می شود.
وی با تاکید بر اینکه زنجیره فتنه ها هرگز متوقف نخواهد شد اظهارداشت: باید تخاصم معنادار و محتوایی علیه ما مدیریت شود. 9 دی پایه ای برای آینده است.

اگر کودتای88 محقق می شد حکومت به دست دیکتاتور سکولار می افتاد
معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه به تبیین نتایج احتمالی تحقق فتنه 88 پرداخت.به گزارش خبرآنلاین، محمدجوادلاریجانی که پنجشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود در پاسخ به اینکه چرا غرب بیشتر در موضوع انتخابات روی کشور ما زوم می کنند؟ اظهارداشت:
به دو جهت، اول اینکه غرب مدعی دموکراسی است اما منافع غیر مشروع غرب با دیکتاتورهای سکولار تامین می شود. تا جایی که اگر کودتا[فتنه 88] محقق می شد نه تنها اسلام ذبح می شد بلکه حکومت به دست دیکتاتور سکولار می افتاد.
وی با اشاره به اینکه آنها می خواهند بگویند دموکراسی غیر از مبنای سکولار مبنایی ندارد ضمن یادآوری اینکه در قانون اساسی حق رای مردم یکی از پایه های تغییر ناپذیر است گفت: غرب در مورد ما دچار سرگیجه است. ما می گوئیم اسلام جنبه خصوصی و عمومی مردم را پوشش می دهد و در فرمت اداره حکومت مبنای دموکراتیک داریم تا جایی که حتی ما سیاسییون ظرفیت اش را نداریم. برخی بگومگوها خوب است اما باید به یاد داشته باشیم که باید در جهت بهترین گزینه باشد.
لاریجانی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی به مراتب از جوامع اطراف خودش یک سر و گردن بالاتر است اظهارداشت: البته سیاست مداران عقب تر از مردم هستند.
وی با بیان اینکه در 9 دی بصیرت مردم به اوج رسید افزود: مردم فهمیدند، تشخیص وظیفه دادند و در مرحله سوم قیام به انجام وظیفه کردند؛ این سه تا با هم قیامت به پا می کند. انشاالله این مسائل در کتاب های درسی بیاید تا فرزندان کشورمان بدانند چه رخ داده است.
محمدجواد بصیرت را کلیدواژه رهبر انقلاب در دهه هشتاد دانست و گفت: برخی اوقات رهبر انقلاب کلید واژه هایی را مطرح کردند که باطل السحر است. در دهه 70 تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و در دهه80 بصیرت و در دهه 90 اقتصاد مقاومتی را طرح کردند.

واکنش تلویحی و در لفافه جوادلاریجانی به سخنان احمدی نژاد 
محمدجواد لاریجانی به یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور 12آذر مطرح کرد واکنش نشان داد.به گزارش خبرآنلاین، معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه به سخنان رئیس جمهور در همایش قانون اساسی و قانون اساسی درباره انحصارِ «منتخب مردم بودن» به رئیس جمهور واکنش نشان داد و نکته ای را بدون نام بردن از احمدی نژاد در لفافه بیان کرد.

محمد جواد لاریجانی که در گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب در آستانه سالگرد 9 دی درباره آثار داخلی و خارجی حوادث بعد از انتخابات و حضور مردم سخن می گفت اظهارداشت: بعضی دوستان گفته بودند که مردم باید از منتخب مردم تبعیت کنند.
وی با اشاره به نقش ولی فقیه در جمهوری اسلامی و تنفیذ یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی اطاعت ملاکش مسئولیت و مشروعیت است.
رئیس جمهور 12 آذر در بخشی از سخنرانی مشروحش در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: بعد از انقلاب اسلامی و با دستاوردهای حاصل از آن، حقوق و اراده مردم تنها در مجلس نیست. رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و حتی رهبری نظام نیز با واسطه، توسط مردم انتخاب می‌شوند. [ایــنــجــا]

life style اسلامی حق مسلم مااست و از انرژی هسته‌ای مهم تر است
جواد لاریجانی با اشاره به دست آوردهای جمهوری اسلامی ایران گفت: این ایران است که رآکتو اتمی اش چراغ هزاران خانه را روشن کرده است و مسیرش را هم آموخته ایم. به گزارش خبرآنلاین، محمدجوادلاریجانی که پنجشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود افزود: این حق ملت ها است که زندگی شان را بر اساس فرهنگ خود اداره کنند در حالی که آنها می گویند شما حق ندارید بر اساس شریعت اسلام زندگی کنید. جمهوری اسلامی جلوی اینها ایستاده و راه باز کرده است. مانند بلدوز داریم برای جهان اسلام راه فراهم می کنیم. ما life style اسلامی را اجرا کرده ایم این حق مسلم مااست و این از انرژی هسته ای مهم تر است.

محمد جوادلاریجانی تکیه رهبر انقلاب بر آگاهی مردم را بسیار مهم دانست و گفت: این ویژگی ایشان است که خیلی صبور و در تبیین حق و باطل شجاع هستند.
وی با اشاره به اینکه مدعیان فتنه می گفتند 12-13 میلیون رای دارند اما آنها صد تا هم رای نداشتند افزود: مردم به عشق ملت و به عزت مملکت رای داده بودند. اما این را چگونه می توانستیم به دنیا نشان دهیم؟! رهبری توانست این پرده ها را کنار بزند.

شعارهای گروه‌های سیاسی باید هماهنگ با ادبیات رهبری باشد
معاون حقوق بشر قوه قضاییه می‌گوید نقاط قوت این نظام در فتنه سال 88 توسط شعارهای انحرافی مورد تهاجم قرار گرفت.به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما در خصوص هزینه‌های سیاسی - دیپلماتیکی که در نتیجه فتنه 88 به کشور وارد شد، گفت: رهبران این فتنه و کسانی که آلوده به این فتنه شدند هم به ملت ایران و منافع ملی کشور و هم به منافع جهان اسلام ضربه زدند. خیلی از دوستان ذهن‌شان پریشان شد گفتند این فرد که روزی نخست وزیر این مملکت بود، آنکه رییس جمهور بود، آنکه سر سفره انقلاب بود و ...چرا اینگونه شدند، اینها همه شک‌هایی را ایجاد کرد که دو سه سال طول کشید مرتفع شود.
وی تصریح کرد: غرب فکر می کرد با این فتنه کار یکسره شده و تمام می شود اینها از قبل اینگونه دلشان را صابون زده بودند، آنها به اندازه‌ای ذوق زده شده بودند که فکر می‌کردند ظرف چند روز تمام نظامات حکومت سقوط می کند.
معاون حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه دشمنان نظام جمهوری بعد از فتنه 88 فشارها به ایران را تشدید کردند، افزود: تو دهنی که اینها خوردند بسیار بزرگ بود، ترس از اینکه این حادثه دامنشان را بگیرد و آثار این شکست برای آنها ناگوارتر شود تصمیم گرفتند فشارها را بیشتر کنند. از همین رو فشارهای اقتصادی و تحریم ها را بیشتر کردند.
وی ادامه داد: آنها به این نتیجه رسیدند که بدنه این نظام خیلی قوی است و مردم با نظام رابطه محکمی دارند و با این شعارها و حرفهای گول زنک و شعارهایی با نماد اسلامی و با کفش نماز جمعه رفتن هم نمی شود مردم را فریب داد از همین رو به صرافت افتادند که معیشت مردم را سخت کنند، دارو را کم کنند، قیمت اجناس بالا رود و ... تا بگویند این حکومت شماست که این مشکلات را ایجاد کرده است و اگر می خواهید زندگی‌تان بهتر شود باید تسلیم ما شوید!
معاون بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه ربط دادن مشکلات به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایجاد شده از سوی دشمنان ترجیع بند سخنان برخی سیاسیون ما شده است، گفت: مگر قرار بود ما مملکت را بدون این چیزها اداره کنیم؟ این تحریم ها از همان ابتدا هم بوده است، ما باید اقتصاد مقاومتی را مبنا قرار دهیم و نشان دهیم که این تحریم ها مهم نیست.اینکه یکباره ارز چندبرابر شود حادثه مشکوکی است، اینکه دارو یکباره ناپدید شود مشکوک است این یعنی غرب روی این مسائل سرمایه گذاری کرده که مردم را با تحریم ها وارد میدان فتنه دیگری کند و این از آسیب های فتنه 88 است.
لاریجانی با بیان اینکه مردم از این تحریم‌ها عبور خواهند کرد، افزود: انتخابات سال آینده انشاالله بهترین انتخابات خواهد بود، انتخاباتی آرام، باشور، پرشور و با جمعیت بالا و انتخابی احسن. از این رو همه باید در این جهت کار کنیم و سیاسیون نباید حرف هایی در رقابت بزنند که سیگنال‌هایی از وجود بحران را به دشمن منتقل کنند.

باید به دنیا نشان دهیم آمد و رفت دولت‌ها با خوشحالی است

وی در ادامه با بیان اینکه این سخنان تنها بازی در میدان دشمن است، گفت: رقابت ما باید رقابت آرامش ساز باشد، حرف های ما باید حرف هایی در جهت آرام کردن مردم باشد. ایجاد التهاب در کشور و ورشکستگی اقتصادی توطئه دشمن است.
معاون بین الملل قوه قضاییه یکی از راه های بصیرت افزایی فتنه 88 را بیان نکات مبهم درخصوص این فتنه برای مردم دانست و تاکید کرد: در این مسیر دولت فعلی که ماه های آخر خود را میگذراند نقش مهمی دارد. ما باید به دنیا و جهان اسلام نشان دهیم که آمد و رفت دولت‌ها با خوشحالی است،این برای نظام بسیار مهم است چون از روز اول پیروزی انقلاب در معرض دید دنیا بودیم. نیازی به بوق و کرنا نداشتیم دنیا به ما توجه داشت.
وی تصریح کرد: ما باید نشان دهیم که چرخ سیستم مدنی ما روغن کاری شده است، چرخ دنده‌هاش همدیگر را نمیخورند، همه باید دست به دست هم دهیم این ماه‌های آخر ماه‌های لطف و خوشحالی باشد و دولتی با شور زمینه را برای روی کار آمدن دولت دیگر فراهم کند. از این رو دولت و دیگر سیاسیون باید از هر رفتاری که این فضا را بر هم زند اجتناب کنند.
این دیپلمات ارشد در ادامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو در پاسخ به این سوال مجری که چرا اصالت‌های نظام جمهوری اسلامی مانند شعارهای مربوط به فلسطین، مستضعفین، حمایت از مردم غزه و لبنان و جنبش‌های آزادی بخش مورد کینه دشمنان است، گفت: این حق مداری ما است که بر همه چیز می چربد، سخن ما در دنیا حق است، ما به دنبال سیطره بر کشورری نیستیم، ما می گوییم باید جلو سیطره ایستاد، حق مداری نظام ما ممکن است در برهه اولیه مشکلاتی ایجاد کند اما همیشه پیروز است. سخن ایران نافذ است و تا مادامی که سخن حق بگوییم این نافذ بودن وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: شعارهایی مانند نه غزه، نه لبنان ماهیت فتنه 88 را نشان داد، تمام جهاتی که سبب ساز قدرت، استقلال، سربلندی و مقاومت ملت ما بوده است همه با دل و جان صورت گرفته است.

وی با تاکید براینکه لایت فقیه سنگر ماهیت اسلامی نظام ما است، خاطرنشان ساخت: سرچشمه قدرت ما حقانیت است و بیشترین فشارها نیز به همین بخش است. شعارهای منحوسی که علیه ولایت فقیه در خیابان‌های تهران برخی اصحاب فتنه می دادند باعث شرم بود ولی معلوم بود چرا، چون ولایت فقیه همان چیزی است که غرب با ان بیشترین مشکل را دارد.
وی گفت: امروز بیشترین تهاجمات به این ستون فقرات است نه شخص ولی امر، که البته خود ایشان نیز موضوعیت دارد و لنگر بزرگی است اما خود این نظام که شاخصه مشروعیتش ولایت فقیه است مورد تهاجم است.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه غزه موجب سربلندی ایران بوده است، اظهار داشت: غزه باعث سربلندی و سرافرازی مسلمین بوده است، غزه موجب سرافکندگی اسرائیل و آمریکا بوده است، امروز لبنان در بین کشورهای اسلامی سربلند است و اسرائیل جرات حمله به لبنان را ندارد. اینها همه ثمره سیاست ما بوده است.
وی با بیان اینکه نقاط قوت این نظام در فتنه توسط شعارهای انحرافی مورد تهاجم قرا رگرفت، افزود: این نشان می دهد که فتنه 88 بسیار حساب شده و برخوردار از حمایت‌های مالی، سیاسی، لجستیک و رسانه‌ای بی نظیر و البته تروریستی از سوی آمریکاف غرب و صهیونیسم بود.
لاریجانی با تاکید براینکه با توجه به این تجربیات باید نسبت به شعارهای گروه‌های سیاسی حساس تر شد، گفت: باید این شعارها را محک زد، مکتب اهل بیت سرراست است، حرف های قلمبه و مشکوک و متشابه نباید شعار باشد، شعار باید آنقدر روشن باشد که متشابهات در ذیل آن روشن شود.
معاون بین الملل قوه قضاییه گفت: گروه‌های سیاسی که حرف های مشکوک می زنند،حرف هایی که به ادبیات رهبر و مکتب اهل بیت نمی آید، این حرفها را باید به دیوار کوبید. باید شعارهایی که منبعث از حقانیت است را دنبال کنیم. این شعارها موجب قدرت ما است و با این مرکب حقانیت می توانیم بر موج دشمن حرکت کنیم.
این دیپلمات ارشد در ادامه با بیان اینکه ما در سه فضا باید اموراتمان را تنظیم کنیم، گفت: لایه اول فضای ملی است؛ در کشور ما ما باید ساختار مدنی معقول داشته باشیم، هنر زندگی با هم داشته باشیم، نیروها را در راستای اهداف بلندی که داریم جمع کنیم، ما نشان دادیم که ما می توانیم. و این شعار بزرگ امام بود.
وی افزود: نباید به گونه ای باشد که اگر روزی دارو کم آوردیم چند کشور بتوانند مرزهای ما را تحت فشار قرار دهند یا آنها با ناز و کرشمه به ما چیزی را بدهند. لازمه آن هم این است که کشورمان را خوب مدیریت کنیم.
وی دومین لایه را در افق کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: امت اسلامی عظیم است و بالغ بر چند میلیارد انسان دارد، پر از امکانات و استعداد است. ما باید محملی باشیم برای اینکه این حکومت اسلامی راه را پیدا کند، ما باید بهترین جزیره‌ای باشیم که هر صاحب فکر و استعداد در جهان اسلام بگوید من به ایران بروم آنجا از من حمایت می‌کنند. این تحولاتی که در جهان اسلام است، بسیار حساس است و قرار نیست خیلی سریع حکومت اسلامی در آن کشورها حاکم شود. این یک تطور اجتماعی است و نیازمند گذر زمان است.
لاریجانی با بیان اینکه در اسلام دو مدرسه بزرگ مکتب اهل بیت(ع) و اهل سنت و مکتب عامه وجود دارد افزود: تعامل ما در این مسیر باید برادرانه و وحدت آفرین و در مسیر ظاهر کردن قدرت اسلام باشد ما با برادران اهل سنت حرفهای زیادی می‌توانیم بزنیم، باید این خط تحجر و تکفیر و این سلفی‌گری کور که دست اجانب در آن است را پاک کنیم. مانند القاعده بازیچه سلفی‌ها و اسرائیل و آمریکا است. این خط کور سلفی چیزی نیست که اسلام به دنبال آن باشد.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری ادبیات جهان اسلامی قشنگ و فاخری را سازماندهی کرده‌اند.
معاون حقوق بشر قوه قضاییه لایه سوم را ورای جهان اسلام دانست و گفت: ملت ها باید بتوانند تجربه خودشان را در زندگی مدنی پیاده کنند و ما در آنجا باید ادبیات جهانی خودمان را داشته باشیم. البته گاهی افراط و تفریط هم وجود داد برخی ادبیات خانگی را می خواهند به جهان بدهند و برخی می خواهند ادبیات جهانی را خانگی کنند، هردوی اینها غلط است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    17 2
    چرا برای این خبر اظهار نظرها را چاپ نمی کنید؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    20 2
    نمی دونم وقتی فقط 23 درصد مردم مصر در رای گیری شرکت کردند دیگه چه میشه گفت
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    4 16
    این اختلافات را باید کنار گذاشت و وحدت ملی را باید ایجاد کرد