دستورالعمل جدید انجمن روانشناسی آمریکا که دو ماه پیش به تایید نهایی رسید، محدوده ناراحتی‎های روانی واجد درمان پزشکی را به شکل بی سابقه‎ای افزایش داده و همین باعث افزایش ناگهانی تعداد بیماران روانی خواهد شد.

مجید جویامجله نیوساینتیست در سلسله گزارش‌هایی به ایده‌هایی پرداخته که سال پیش رو را شکل خواهند داد. در مقالات قبلی این سری خواندید: در سال ۲۰۱۳، منتظر شرایط اقلیمی عجیب‌وغریب‌تر باشید، چه کسانی این دو جایزه ارزشمند € ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ را برنده می‌شوند؟، امید دانشمندان به آزمایش موفق درمان قطعی سرطان در آینده نزدیک ، تورمی که ۱۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاد ، چشم به راه دنباله‌داری که از ماه هم درخشان‌تر است و کیوریاسیتی و رازگشایی از اسرار چندمیلیاردساله سیاره سرخ.

اکنون به تغییر دستورالعمل تشخیص ابتلا به بیماری‌های روانی در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان می‌پردازیم.
تعداد افرادی که در سال 2013/1392 درگیر بیماری‌های روانی خواهند شد، بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ خواهد بود. اما نباید تقصیر را به گردن فشارهای زندگی مدرن انداخت: تغییرات انجام شده در دستورالعمل‌های تشخیص بیماری‌ها به معنی افزایش بی‌سابقه تعداد افرادی است که تجویز داروهای روان درمانی برای آنها مجاز خواهد بود.
در ماه می 2013/ اردیبهشت 92، انجمن روان‌شناسان آمریکا آخرین ویرایش کتاب سالیانه راهنمای تشخیصی خود را که DSM-5 نام دارد، منتشر خواهد کرد. تغییرات بر روی این متن که در اوسط دسامبر/ اواخر آبان 91 به به تایید نهایی رسیده، به این معنی خواهد بود که برای مثال برخی از افرادی که در عزای از دست رفتگان خود اندوهگین هستند را می‌توان در رده مبتلایان به افسردگی تشخیص داد یا سندرم آزپرگر را نیز می‌توان جزو طیف بیماری‌های اوتیسم رده بندی کرد.
این تغییر احتمالا تعداد بچه‌هایی را که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می‌شوند کاهش خواهد داد، زیرا همه آنهایی که احتمالا مبتلا به سندروم آزپرگر تشخیص داده شوند، واجد معیارهای ابتلا به اوتیسم نخواهند شد. اما روی هم رفته، منتقدان نگران افزایش مرزهای بیماری‌های روانی هستند. فرانک فارلی از دانشگاه تمپل در فیلادلفیای پنسلوانیا، یکی از سازمان@دهنده‌های یک پتیشن اینترنتی است که تلاش ناموفقی برای باز کردن درهای DMS-5 بر روی یک بازنگری علمی عمیق‌تر داشت. فارلی می‌گوید: «تعبیری که من استفاده می‌کنم،" بیمار کردن جامعه" است».
در حدود 20 درصد از شهروند‌های آمریکایی تجربه تشخیص ابتلا به بیماری‌های روحی را در سال گذشته داشته‌اند. اینکه چطور این عدد تغییر خواهد کرد هنوز معلوم نیست؛ در بیشتر موارد، تاثیر این تغییر بر نرخ‌های ابتلا به بیماری‌ها بررسی نشده است.
آلن فرانسز از دانشگاه دوک در دورهام کارولینای شمالی، رهبری آخرین تجدید نظر DSM را در سال 1994/1373 به عهده داشت، و یکی از منتقدین سرسخت DSM-5 است. او نگران این است که شرکت‌های دارویی به دنبال فرصتی برای بازاریابی محصولات خود باشند. به گفته او، همین الان هم «داروهای ضد افسردگی مثل نقل و نبات توزیع می‌شوند».
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دأ US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    73 0
    من جووم وچند ماه گذشته رواني شدم از فرط اميد به زندگي!
  • رضا IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    32 2
    آخه این خبر گذاشتید؟ بابا بهما چه ارتباطی داشت خوب شما فقط این تیترو میزنید مردم بیان داخل این صفحه یکم وجدان داشته باشید وقت مردم رو ایطوری نگیرید. اگه میتونید مطلبمنو چاپ کنید!!!!!