عضو فعال وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در مطلب خود نوشته است:
«محمد حسن میرجهانی طباطبائی محمد آبادی جرقویی اصفهانی (متوفای 1403) از علمای اصفهان است که در نجف تحصیل کرد و سپس در تهران اقامت گزید اما بعد از انقلاب به اصفهان بازگشت. وی تبحر ویژهای در علوم غریبه داشت و آثاری در مباحث دینی با همین نگاه نوشت. در شاعری نیز توانا بود.
حاصل تتبع و تحقیق وی کتاب چهار جلدی مفصل با عنوان «نوائب الدهور فی علائم الظهور» است... نویسنده به جز بحث های مقدماتی که درباره راز طول امام زمان (ع) و نیز علت غیبت دارد، بحث از علائم ظهور را آغاز کرده و در ابتدا فهرستی اجمالی از آنها به دست می دهد که عدد آنها به 489 میرسد. برخی از تعابیر موجود در این فهرست نوعی بازسازی در تعابیری است که در روایات کهن بوده است.»
استاد تاریخ دانشگاه تهران در ادامه مطلب خود مینویسد:
«پیشاپیش نقل کنم که حضرت حجت الاسلام و المسلمین... به بنده گفتند که مرحوم آقای میرجهانی در منزل ما منبر میرفت و همانجا گفت که حضرت در سال 1400 ظهور خواهد کرد. در کتاب محضر آیت الله بهجت (شماره 403) ، به ایشان منسوب شده است که ظهور را در 1414 میدانستند. این نشان می دهد که احتمالاتی در این باره در حوالی سال 1400 مطرح بوده است...
وی ... یکی از مصادیق تحقق ... پیشگویی درباره زمان ظهور را نوع خواندن قرآن با ساز آواز از رادیو و به وسیله نوار و گرامافون دانسته است. وی پس از ترجمه روایت مفصل منسوب به پیامبر (ص) و سخنانی که از آن حضرت به سلمان فرموده است مینویسد: «مؤلف فقیر گوید: تمام این علاماتی که حضرت فرموده تا این زمان همه آنها ظاهر شده مگر صدای زمین و ظاهر شدن ستونهای طلا و نقره و امید است به زودی هم ظاهر گردد ان شاءالله تعالی». (ج 1 ص 184).
وی سپس مینویسد: «چند صفت برای زنهای آخر الزمان بیان فرموده که مصادیق آن درباره ایشان در زمان ما حاضر و آشکار است».
رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی در بخشی از مطلب خود مینویسد:
«باید توجه داشت که بخش مهمی از روایات علائم ظهور یا آخر الزمان در باره وضعیت زنان است. اما لطیف، تحریف عجیبی است که در روایتی منسوب به رسول اکرم (ص) صورت گرفته است. شیخ ذبیح الله محلاتی در کتاب «کشف الغرور یا مفاسد سفور» ذیل بحث از «اخبار در شرارت و فجور زنان آخر الزمان» اقدام به درج چهارده روایت در این باره کرده است. نخستین آنها همین روایت «کاشفات عاریات کاسیات متبرجات» است. اما یکی از آن روایات، حدیث دهم است که حضرت رسول (ص) فرمودند:
اذا رأیت الفسق قد ظهر و اکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء و علت الفروج علی السروج [سوار اسب شدن زنان] و رأیت النساء یتخذن المجالس کما یتخذها الرجال و یتکلمون فی حقوق النساء. زنان هم مانند مردان مجالسی تشکیل داده در باره حقوق زن بحث میکنند. [کشف الغرور، ص 294].
بخش «و یتکلمون فی حقوق النساء» در هیچ منبعی نیامده است.»
دکتر جعفریان در ادامه مطلب خود آورده است:
«در اینجا یک حکایت جالب توجه هست و آن تحریف دست خط علامه مجلسی در یک روایت و تبدیل آن به گونه ای است که رشد علمی قم، نشان نزدیکی ظهور باشد. حکایت این است که در روایتی آمده است که علم در قم ظاهر خواهد شد و این در نزدیکی غیبت [توجه کنید: غیبت] خواهد بود. این به خط علامه مجلسی موجود است. اما بعدا این کلمه تحریف شده و به جای «نزدیکی غیبت» تعبیر «نزدیکی ظهور» را گذاشته اند تا برآمدن قم در قرن چهاردهم را علامت نزدیکی ظهور بدانند در حالی که اصل آن مربوط به آغاز عصر غیبت و زمانی است که قم مرکز حدیثی شیعه شده است.»
برای خواندن متن کامل این مطلب،لطفا اینجا را کلیک کنید.
دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود به بررسی یکی دیگر از کتابهایی که در آنها از علائم ظهور سخن گفته شده، پرداخته است.
کد خبر 268549
نظر شما