بر اساس مطالعه صورت گرفته در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بیش از دو سوم پاسخگویان معتقد بودند (64.2درصد) که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً با جنس مخالف رابطه دوستی داشته است ازدواج کنند.

محمد حسین نجاتی: در سال های نزدیک به قرن بیست‌و‌یکم، در اغلب کشورها، تأخیر در ازدواج و همچنین تجرد قطعی به طور فزایندهای شایع شد.

یکی از تغییرات ارزشی و نگرشی، در حیطه معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج است که می تواند به پذیرش این روابط به عنوان جایگزین ازدواج در بین جوانان مربوط باشد. علیرغم اهمیت فرهنگی و سنتی ازدواج در جامعه ایرانی، در سالهای اخیر شاهد سن ازدواج افزایش داشته و همچنین میزان تجرد قطعی و میزان طلاق به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی روبه افزایش بوده است.

طی چهار دهه گذشته، سن اولین ازدواج در بین جوانان به خصوص دختران ایرانی بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. همچنین شواهد اخیر بر افزایش معاشرت‌های قبل از ازدواج در بین جوانان دلالت می‌کند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در پژوهشگاه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه روابط دختر و پسر قبل از ازدواج منجر به تاخیر در ازدواج جوانان می شود.

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر این نوع معاشرتها بر افزایش سن ازدواج، کاهش رضایت زناشویی و طلاق طراحی شد. در این مطالعه، هم باور و نگرش افراد در خصوص تأثیر معاشرت‌های قبل از ازدواج بر ازدواج و عوامل مختلف مرتبط با نوع نگرش فوق بررسی شد و هم در بعد رفتاری، تأثیر معاشرتهای فوق در افزایش سن ازدواج، رضایت زناشویی و طلاق بررسی شد.

در این مطالعه 2031 دانشجوی 18 تا 40 ساله از 7 دانشگاه دولتی و آزاد در تهران وارد مطالعه شدند. و پس از آن 92 نفر از زنان و مردان 18 تا 40 ساله با تحصیلات دانشگاهی که به دو شعبه دادگاه خانواده در تهران جهت درخواست طلاق مراجعه کرده بودند به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری داده‌ها از بهمن ماه 1389 تا خرداد ماه 1390 انجام شد. در بخش کیفی قبل و پس از پیمایش، در کل تعداد 31 مصاحبه عمقی با زنان و مردان با وضعیت تأهل متفاوت بین گروه‌های سنی 40‌-18 ساله انجام شد.


تاثیر معاشرت قبل از ازدواج بر سن ازدواج
قصد ازدواج از تأثیر این روابط بر تأخیر در ازدواج به شدت می کاهد، بطوریکه در این مطالعه فقط یک سوم دانشجویان معتقد بودند که معاشرت با جنس مخالف با قصد ازدواج موجب تأخیر در سن ازدواج می‌شود. البته درصد قابل توجهی تردید داشتند (35.6 درصد)؛ که این تردید می‌تواند به علت این باشد که این تأثیر تحت شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. زیرا فقط داشتن قصد ازدواج در تعجیل در ازدواج مؤثر نیست و شرایط و آمادگی اقتصادی و روانی هر دو نفر در یک رابطه و رضایت خانواده نیز از شروط دیگر است که می‌تواند این ابهام را توجیه کند.


روابط جنسی قبل از ازدواج منجر به تاخیر در ازدواج می شود
قدرت و اراده پسران برای انتخاب زمان ازدواج و انتخاب همسر و اختیار کمتر دختران، انگیزه بیشتر دختران برای ازدواج و تعهد بیشتر آنها در رابطه‌ها و فرار بیشتر پسران از مسئولیت در ازدواج از جمله دلایل ذکر شده برای تفاوت‌های فوق است. اختلاف جنسیتی قابل توجهی در خصوص نقش ارتباطات پیشرفته قبل از ازدواج بر کم شدن احساس نیاز در پسران و دختران در پیمایش نشان داده شد. بطوریکه حدوداً بیش از دو سوم (71درصد) افراد، روابط پیشرفته (ارتباطات جنسی) پسران با جنس مخالف را با کم شدن احساس نیاز به ازدواج همراه می‌دانستند در حالی‌که این امر در مورد دختران بسیار کمتر بود (26.6درصد). در مورد دختران ابهام در خصوص تأثیر ارتباطات پیشرفته بر نیاز به ازدواج خیلی بیشتر از پسران بود و این امر شاید به علت پیچیدگی عواقب رابطه جنسی در دختران نسبت به پسران در جامعه ایرانی باشد.


میل به ازدواج در دختران بیش از پسران است
در واقع مطالعه کیفی نیزدر این تحقیق نشان داده است که دختران به علت عواقب رابطه پیشرفته، کمتر وارد این نوع ارتباطات پیشرفته می‌شوند و کمتر از پسران در روابط قبل از ازدواج به نیازهای غریزی خود توجه می‌کنند. در واقع میل به ازدواج در دختران بیشتر از پسران است و با درگیر شدن در روابط پیشرفته حالات مختلفی ممکن است پیش آید مانند اجتناب از ازدواج به علت ترس از برملا شدن رابطه جنسی قبلی، یا تمایل به ازدواج با فردی که با او رابطه پیشرفته داشته است.


64 درصد پسران حاضر نیستند با دختری که با جنس مخالف ارتباط داشته ازدواج کنند
همین مطالعه نشان داد که بیش از دو سوم پاسخگویان معتقد بودند (64.2درصد) که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً با جنس مخالف رابطه دوستی داشته است ازدواج کنند و حتی درصد بیشتری (83.1درصد) معتقد بودند که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً رابطه پیشرفته با جنس مخالف داشته است ازدواج کنند. علی‌رغم این تفاوت جنسیتی که حتی پسرهای با تجربه رابطه پیشرفته ترجیح می‌دهند همسرشان قبلا‌ً تجربه‌ای نداشته باشند درصد زیادی (70.7درصد) از دانشجویان معتقد بودند که با دخترها و پسرها بایستی در مورد این روابط به طور مساوی برخورد کردو استانداردهای یکسان جنسیتی داشت. هرچند نیمی از پاسخگویان مخالف این نقل قول بودند که "بیشتر پسرها حاضر نیستند با دوست دختر خودشان ازدواج کنند" (49.3درصد) ، فقط 13 درصد موافق آن بوده‌اند.

این امر نشانگر این است که در صورتی که پسران بدانند که دوست دخترشان قبلاً رابطه‌ای نداشته است ممکن است حاضر باشند با او ازدواج کنند. بیش از یک سوم دانشجویان در مورد این گویه تردید داشتند. به هرحال این یافته کمی با یافته‌های مطالعه کیفی در تضاد است زیرا در مطالعه کیفی بسیاری از دخترها معتقد بودند که پسرها اکثراً انگیزه ازدواج ندارند.
45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمیجان IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    چون همه مخارج ازدواج با پسران است طبیعتا کمتر میل به ازدواج دارند
    • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      79 24
      حرف حساب جواب نداره کاملا موافقم نصف جهیزیه هم افتاده گردن پسرها
  • بدون نام US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    67 27
    این درصد قبلا بالاتر بود که اکنون کاهش یافته است
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    يعني اون 36درصد باقي مونده حاضرند با يه دختر که با يک(ياچند!) نفر رابطه داشته ازدواج کنن؟!
    • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      54 56
      الان این چیش از نظر شما عجیبه؟ برای شما مهمه برای اونا نه! نکنه اینام باید اجباری بشه؟!
    • بدون نام MY ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      من به شخصه حاضر نیستم با زنی که با پسری رابطه جنسی داشته بهچوجه ازدواج کنم. دلایلم هم مذهبی نیست. ولی این فقط یک نظر شخصیه!
    • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      من حاضرم. مگه ایرادی داره
    • اردشیر IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      26 25
      لطفا خبرآنلاین این نظر سنجی خودت برگزار کن. مطمئن باش استقبال میشه
    • علي IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      اون 36 درصد واقع بينن، چون ميدونن وقتي خودشون با كسي ارتباط داشتن توقع ازدواج با يه دختر آفتاب و مهتاب نديده توقع بيجاييه، و اما اون 68 درصد، غالبشون آدمايي هستند كه خودشون شيطون رو درس ميدن اما موقع ازدواج بهترينهارو ميخوان اما مطمئنا كلاه سرشون ميره...
  • امیر IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    پسری که خودش با کسی رابطه داشته نباید انتظار داشته باشه که دختری که میخواد باهاش ازدواج کنه با کسی دوست نبوده باشه...........
    • بدون نام MY ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      پسر که رابطه نداشته چی؟
    • امیر IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      خدا همیشه در و تخته رو با هم جور میکنه ............
    • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
      42 9
      100درصد موافقم اقا امیردستت دردنکنه حرف دل منوگفتی
  • مجرد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    پسرها اصلا حاضر نیستند ازدواج کنند چه با دوست دختر خود چه با فرد دیگری!مگر یک پسر دیوانه شده باود که دراین دوره زمانه بخواهد تن به ازدواج دهد
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    58 39
    100% پسرا
  • بدون نام CA ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    یعنی 36% بی غیرت داریم ؟!
    • بدون نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      65 56
      چه ربطی به غیرت داره باهوش؟؟؟؟غیرت زمانی معنا داره که مرد و زن در رابطه باشند و گرنه گذشته دختر که به غیرت پدرش مربوط است نه به غیرت شوهر اینده.
    • مصطفی IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      42 8
      راستش بیشتر آدما اگرچه کارهای بدی کرده اند ولی پیش خودشون از اون کار بیزارند. اینجور آدما صد البته اگر گزینه هایی برای ازدواج پیش رو داشته باشند که اون کار بد رو نکرده باشه بهش علاقه بیشتری خواهند داشت. اما برخی بقدری در انجام بدی سابقه دارند که برای اون کار بد(به خیال خودشون) منطق و فلسفه هم دارند. چنین آدمایی اصلا بدی اون کار رو نمیفهمن که بخوان ازش بیزار شن. در کل حس میکنم هر کسی بهتره که با همتای خودش ازدواج کنه. الخَْبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَ الطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ أُوْلَئکَ مُبرََّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ(26نور)
  • بدون نام US ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    بهتر . دخترا هم نمیخوان با همچین مردایی باشن . احترام متقابل :)
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    یه تحقیقی هم میکردند که چند درصد دختران حاضرند با پسری که قبلاً رابطه پیشرفته با جنس مخالف داشته است ازدواج کنند!!!...اگر یه امری بده دیگه زنونه مردونه اش نکنن لطفا .تعهد و اخلاق قبل و بعد ازدواج یه امر دو طرفه اس ... خود همین 64 درصد با دختران مختلف قبل ازدواج رابطه برقرار می کنند و بعد برای ازدواج دنبال آفتاب مهتاب ندیده میرند...
    • مهسا A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      44 32
      خوب معلومه منو دوستام که اصلا حاضر نیستیم کلا90% دخترا حاضر نیستن
  • رضا - شیراز IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    جدا؟؟ چطور خود پسرا با هزار نفر رابطه دارند حالا نوبت ازدواج که میرسه همه نجیب شدن ؟!!!
  • مسعود IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    والا با این دختر و پسرای امروزی ازدواج اشتباه محضه. تنهایی شرف داره بخدا :)
  • امید IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    84 21
    یعنی 36 درصد حاضرند ازدواز کنند..و این بسیار جالبه
  • کامران IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    بیشتر پسرها حاضر نیستند با دوست دختر خودشان ازدواج کنند" !!! پس معلوم می شه همه پسرها دختر را فقط برای رابطه جنسی می خوان و و وقت ازدواج که میرسه ادعای " پاک بودن " می کنند! خدا رو شکر چوب خدا صدا نداره! ممکنه اولش فکر کنند با دختر خوب ازدواج کردند اما خدا همیشه در و تخته رو با هم جورمی کنه. از جایی می خورند که ندونند از کجا خوردند. خدا خوب میدونه چی جوری بذاره تو کاسشون !!!
    • دیوید IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      31 24
      الان مشکل این چیزها نیست . این نظر سنجی ها بسیار سطحی است . وقتی پسر نمیتونه " مهریه . خونه . ماشین . کار مطمئن .انتظارات خانواده خودش و دختر رو برآورده کنه . و در آینده هم تازه تحقیرش کنن و 100 دلیل دگه . کلا نمیتونه ازدواج کنه . وقتی پسر نتونه بره جلو . دخترها هم نیازهایی دارن " عاطفی . روحی . جنسی " می بینن کیس خوب ازدواج نیست . پسر و دختر 2 تاشون نیاز دارن بهم و میان دوست میشن . وقتی هم دوست بشن باید باهم رابطه داشته باشن. رابطه روحی . جنسی و عاطفی . چون چاره دیگه ای نیست . الان هم پدر و مادرهای دخترها و پسرها مجبور هستن داشتن رابطه فرزندانشون رو بپذیرن یا باید شاهد زجر کشیدن و تنهایی فرزندشون باشن . اونهایی که هم انتظارات زیاد دارن هم همه درها رو به روی دخترشون یا پسرشون می بندن
    • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      24 6
      فقط فکر می کنن دارن کنترل می کنن . پس مشکل اصلی رابطه داشتن یا نداشتن نیست بعدش خانواده ها کلا در تضاد هستن . از ی طرف دنبال پسر خوب هستن - از ی طرف میخوان پسره همه چیزی داشته باشه تازه مهریه و چک و سفته هم بده . دوستان جامعه ما کلا به بن بست رسیده و باز میخواییم با ی خوش بو کننده همه چیز رو لاپوشانی کنیم و ربطش بدیم به روابط پیش از ازدواج و ....
  • ایرانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    92 22
    عجب 100% از دختران نیز حاضر به ازدواج با پسرهایی که نه یکی نه دو تا ....... رابطه دارند پیوند برقرار کنند
  • صادق A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    64 42
    چند درصد راستگو بوده اند؟؟؟ بدبختی ما دروغگویی و پنهان کاری !!؟؟؟
  • بدون نام US ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    83 40
    اینا قبول . اما بی کاری و بی پولی و ناامنی شغلی بیشترین دلیل های عدم ازدواج جوون هاست
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    20 16
    دو سوم میشه 66 درصد
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    68 39
    بهتره بنویسین 64 درصد پسرها دیگه حاضر نیستند ازدواج کنند با این هجم تورم و مشکلات
  • مریم IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    87 50
    بله پسرها دوست ندارند با دوست دختر خودشان ازدواج کنند و غافل از اینکه اونی که دوست دختر خودشون نیست قبلا دوست یکی دیگه بوده. همین میشه که افراد اول رابطه به هم دروغ میگند و این اصلا خوب نیست. به نظر میرسه اگر قبل از ازدواج سابقه رابطه سالم وجود داشته باشه باعث میشه پخته تر و با تجربه تر عمل کرد
  • حسین IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    99 50
    همینه که دختر ها ظاهر سازی می کنند.... مگه می شه تو این شرایط دختری یا پسری رابطه نداشته باشه...حال پیشرفته یا مبتدی.آقایون بیایید با واقعیت روبرو بشیم اگر دوست دختر نداشتی می تونی ادعا کنی وقتی خودت تا 28 سالگی با 10 نفر بودی چطور ممکنه فردی رو بخواهی که با هیچ کس نبوده؟ اگر ما واقع بین باشیم دروغ نمی شنویم، دروغ هم که عادت شد زندگی متلاشی می شه
  • بدون نام EU ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    83 14
    عنوان خبر تعجب انگیز نبود اگه میذاشتین " 36 درصد پسران حاضر هستند با دختری که با جنس مخالف ارتباط داشته ازدواج کنند " خیلی جالب تر می بود...
  • سعدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    81 57
    این64درصد رو از کجاتون در آوردین؟ یعنی 36 درصد موافقن زنشون قبلا............
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      44 1
      رابطه که حتماً ... نیست
  • lمتفاوت IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    86 33
    قابل توجه دختران ساده لوح و احساساتی ایران !!!!!!!!
    • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      53 25
      دوست عزیز من یک دخترم و این امر را ساده لوحی نمیدانم دختران هم علاوه بر میاز عاطفی ، نیاز جنسی دارند و از ارتباط جنسی لذت عایدشان میشود. آیا اگر دختری تمایل داشت با پسری ارتباط داشته باشد ما پسر را بخاطر پذیرش آن ساده لوح خطاب میکنیم؟! انسانی تر و واقعی تر بیندیشیم...
  • پارسا NL ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    95 12
    اون 64 درصد احتمالا با دختری ازدواج می کنن که یکی دیگه باهاش ارتباط داشته
    • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      51 6
      کاملا موافقم.اینایی که فکر میکنند با دختر افتاب مهتاب ندیده دارند ازدواج میکنند همونایی هستند که بیشتر از بقیه سرشون کلاه میره.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    21 34
    نتایج جالبی بود اما جامعه آماری خوبی نداشت، چون فقط از دانشجویان تهرانی بود.
  • مهدی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    74 10
    این مشکل پسرهاست نه دخترها
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    74 43
    این 64 درصد خودشون با دختری رابطه نداشتن؟!! یا اینکه هر چه خواستند تجربه کردن و بعدش دختر آفتاب،مهتاب ندیده می خوان!!!
    • حسین IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      30 26
      اکثر آمارهای ما حول و حوش 63% میچرخن!!
  • بهروز IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    73 6
    اگه اول انقلاب این آمار رو میگرفتید 100 درصد بود یعنی سالی بیش از 1 درصد براشون این امر عادی شده البته اکثرشون مال این 8 سال اخیر هستند - اگه با این وضع پیش بره این آمار 8 سال دیگه از 64 درصد به 32 درصد میرسه
  • روزبه IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    34 86
    متاسفانه امروزه با بوجود امدن شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک روابط نادرست و ناهنجاری بین دختر و پسر بوجود امده که همین خود باعث بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی-عاطفی-اجتماعی و حتی جنسی شده است. بهتر است در کشور ما قبل اینکه فناوری وارد بشه قبل از اون فرهنگ درست استفاده کردنش رو اموزش بدهند. به امید روزی که همه نسل من و تو به ریشه های اصیل زندگی ایرانی برگردیم و اون روز دور نیست.به خود آ سپاس فراوان از خبرانلاین
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    63 4
    و برعکس این موضوع نیز وجود دارد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    63 10
    واقعا که ؟ چه هدفی دنبال میکنیدا در ایران این درصد باارفاق بالای 95درصده حتی پسران که اینچنین ارتباطی دارند اکثرا موقع ازدواج نظرشون مخالف اینه در ضمن در تیتر ذکر کنید مربوط به کدام خراب شده است
  • ارمین IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    59 31
    پس بهتره اصلا ازدواج نکنند چون الان مدتهاست که خانم ها و آقایون قبل از ازدواج با همدیگه ارتباط دارند توی دنیای مدرن این قضیه حل شده است
    • مدرن؟ هاهاهاها :))))))))))))))))))))))) US ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      43 4
      شما الآن در خانه خودتون زندگی می‌کنید؟ شما از ۲۰خورده‌ای سالگی کاملاً مستقل از خانواده‌ی خود زندگی می‌کنید؟ از ۱۷ - ۱۸ سالگی شغل و کار مستقل، خونه‌ی مستقل، زندگی مستقل دارید؟! نه، ندارید. پس شرمنده شما مدرن نیستید، پس شرایط مدرن‌ها هم فعلاً اصلاً در مورد شما صدق نمی‌کنه... میشه گفت زندگی مردمان ترکیه، مکزیک، مالزی و برزیل آرام آرام دارند به مدرنیته نزدیک می‌شند، تازه اونها هم سالهاست دارند از پایه فرهنگشون رو می‌سازند. اما مثلاً کشورهایی مثل لبنان و چین و و و و و خیلی خیلی کشورهای دیگه...... الآن سآآلهاااا با سبک زندگی مدرنیته فاصله دارند. بله. پس بهتره مردم رو گول نرنی.
  • آرش US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    15 20
    64%، بیش از دو سوم نیست، یه ذره کمتر از دو سومه!!!
  • دختر IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    79 27
    چرا فقط از دید پسرها به قضیه نگاه میکنید باید بنویسید که 100 درصد دختران هم از ازدواج با پسرانی که قبلا با دختری رابطه داشته اند بیزارند.
    • پسر A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      28 1
      100درصد که نیست ولی درود بر دخترایی که مخالفن
  • وحید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    30 47
    به عنوان یه پسر جوان کاملا موافقم که اکثر پسرا حاضر نمیشن با چنین دختری ازدواج کنند... ولی در ایران وضعیت اقتصادی باعث میشه که این ارتباطات بیشتر بشه و کسی به سختی میتونه ازدواج کنه
  • بدون نام US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    38 1
    كاش يه لينكي چيزي ميذاشتين كه بشه به اين مطالعه اي كه ميگين دسترسي پيدا كرد
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    34 33
    این 64 درصد هم عدد مهمی شده!
    • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      6 12
      داشتم نظرارو میخوندم میومدم پایین که خودم اینو بنویسم...ولقعا درصد جادویی در جهان شده....
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    من به عنوان پسر اگر به خواستگاری دختری بروم و بدانم قبلا با پسری رابطه طولانی مدت داشته است قطعا بیخیالش میشم چون اینگونه رابطه ها می توانند اثر بدی در ازدواج داشته باشند. ولی متاسفانه امروزه خیلی از دختر ها بخصوص اگر جذاب باشند از اینگونه رابطه ها داشته اند.
    • ناشناس IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      اینی که شما میخواهی بر میگرده به عهد عتیق قبل از بوق. همه چیز تغییر کرده دیگه کسی دخترشو توی پستو قایم نمیکنه . و گذشته هر شخص به خودش مربوط میشه . اگر دختری قبل از ازدواجش در رابطه باز با جنس مخالفش باشد اینکه صد در صد به خودش ضربه زده شکی نیست اما ارتباط کلامی فکر نمیکنم کاری ناپسند باشه خوب برای رسیدن به انتخابش ارتباط گیری سالم هیچ اشکالی نداره. در زندگی مشترک بعد از شناخت عقاید هم .اول احترام .اعتماد و تعهد . مهم اینه که طرفین با هم صادق باشند و لزومی هم نداره گذشته همدیگه را بخاطر بسپارند و هر از گاهی ازش کمک بگیرند. موفق باشید همه شما.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    37 40
    5 سال دیگه این درصد به زیر 20 درصد خواهد آمد!
    • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      56 18
      من پسرم، اما می‌گم دختر با پسر فرقی نداره پسری که با چند نفر دوست بوده و رابطه داشته چه حقی داره که بگه زنش قبلا نباید با کسی رابطه داشته باشه ؟؟ اون دختر مگه آدم نیست ؟؟ نمی خواد طرف مقابلش مثل خودش باشه ؟؟ نمی دونم کی می خواد این فرهنگ برتری پوشالی جنس مرد بر زن حل بشه،‌ بعضی از نظرها اوج جهالت رو نشون می‌ده و باعث تاسفه.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      9 2
      نظر من اینه که کسی که خبطی کرده نباید اون رو توجیه کنه، یعنی باید قلبا آدم پاک رو دوست داشته باشه. من اگر کار نادرستی انجام دادم نباید علیه کسی که اون بدی ازش سر نزده جبهه تشکیل بدم. اما خب،در ازدواج چه باید کرد ؟ منی که ناپاکم باید با یک پاک ازدواج کنم؟ البته که نه. از نظر من اون 36 درصد دو دسته جدا هستند: 1- کسانی که درک کردن که باید با یکی مثل خودشون ازدواج کنن، با همه ی خوبیها و بدیهاشون(بالای 35 درصدشون) 2- کسانی که اصلا بدی این مسئله رو نمی فهمند واگر ازشون بپرسی،میخوان رابطه های قبل ازدواج رو توجیه کنن، در دلشون شاید به چنین همسر آینده ای اعتماد نداشته باشند ولی حفظ ظاهر میکنن یادمون نره خیلی ها دشمن اهل بیت(ع) بودن از لجشون که نمیتونن بخوبی اونا باشن. و این عده بدترین بدها بودند
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    کسی که با دوست دختر خودش ازدواج نکنه، مجبور میشه با دوست دختر یکی دیگه ازدواج کنه بالام جان!
    • مریم IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      25 6
      سلام. بابا تو دیگه کی هستی؟ عند حاظر جوابی هستی ها؟ خیلی با حرفات موافقم.ببین چقد موافقم که من تنبل تن به نظر گذاشتن دادم. ایول دادا. تاج سری
  • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    45 21
    منم حاضر نیستم با مردی ازدواج کنم که این مسئله براش ارزش باشه و ترجیه میدم آمار ازدواج کم باشه و من و هیچکدوم از خواهرام و دوستام هیچوقت ازدواج نکنیم تا اینکه با مردی ازدواج کنم که از ازدواج فقط یه چیز میخواد و اگه راه دیگه ای واسه به دست آوردنش داشت هیچوقت ازدواج نمیکرد......
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    11 19
    كج بشينيم درست باشيم يكي بگه مگه الان يه پسر درست وحسابي مگه پيداست كه امار هم براش ميدن هموش يه جورايي......... دخترا هم همينطوره...... الان طوري شده اگه رابطه اي نباشه ميگن حتما يه مرگي داره پس ناراحت نباشيد استين بزنيد بالا ...........مباركه
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    21 18
    اگر صیغه کرده باشه حکم چیست؟
  • بدون نام EU ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    21 53
    من یه حدیث شنیدم که خداوند میفرماید: من دو چیز رو ضمانت میکنم، یکی اینکه اگر کسی در دنیا شراب نوشید در آخرت حتما از شراب حمیم که مخصوص جهنمه به او خواهم داد حتی اگر بهشتی باشه! دوم اینکه اگر کسی زنا کنه تضمین میدم که با ناموسش زنا خواهد شد! حالا کسی که با 10 نفر بوده بعید بتونه با یه آدمی که تا حالا با کسی نبوده ازدواج کنه!
  • دانشجو CA ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    18 4
    به نظرم 36 درصد هم خیلی هست، در عین حالی که 64 درصد مخالف به صورت ایده آل ذهنیشون هست که با یک نفر که رابطه دوستی ای نداشته ازدواج کنند، پای کار که برسه دیده که شده خیلی ایده آل ها رو کنار میزارن و اصولا ایده آل های جدید تولید میکنند.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    30 6
    به نظرم این آمار بیشتر از 64 درصده اون 36 درصد واقعیتو نگفتن اینو مطمئن باشید بهتون قول میدم اون 36 درصد توی عمل جزو 64 درصد هستند
  • محمد IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    22 2
    خب مساله اينه كه اون 64% هم خودشون نبايد قبلاً با دختري ارتباط داشته باشن. و اون 36% هم نبايد بي تفاوت باشن مگر اينكه خودشون رابطه داشته باشن. بهتره هر كس هر طور بوده همون باشه و با مطابق خودش باشه . البته به شخصه اگر سوسك نكشته باشم حاضر نيستم با دختري كه سوسك كشته ازدواج كنم . چه برسه به رابطه. و بلعكس
  • یار IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    20 63
    چه استقبالی از این موضوعات بی محتوا میشه !!! کمی عقده ای بار اومدیم. البته خودم بدتر از همه ام.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      29 7
      نه بابا !!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    87 13
    سلام خبر انلاین دوست داشتنی و ماشاالله پر طرفدار. میشه لطفا نظر اقایان را در این مورد هم بخواهید که// چرا اقایان خانمهای جدا شده از زندگی قبلی خود را برای ادامه زندگی جدید و دایم نمیخواهند ؟ در این صورت که گذرا و کوتاه مدت خواهان هستند و همین عقد موقت ها اقایان را از زندگی اولشان خارج میسازد و زنان مجرد را دلسرد از ادامه زندگی. !! ممنون.
  • بدون نام EU ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    24 2
    مشکل ازدواج امروز مسکن یعنی یک آپارتمان است که مال خودت باشه . و این را با این برنامه های که دولت می گذاره در تهران و شهرهای بزرگ نمی شه تامین کرد . بچه ایی هم که در این شهر ها بزرگ شده باشه جای دیگه نمی تونه زندگی کنه چه پسرش چه دخترش .اینها یا باید در این شهرها خونه بخرند یا برند خارج . اگر بخواهند در این شهر ها خونه بخرند دولت باید قانون پیش فروش ساختمان را در این شهرها اجرا می کرد راه درست هم اینه که شما بتونید با خیال راه آپارتمانی را که می خوایید پیش خرید کنید و خیالتون از همه کلاهبرداری و ... راحت باشه.
  • بابک IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    62 9
    یه دختر خانوم معرفی کنید که دلش بخواد با یه پسر زن باز ازدواج کنه این مسله دختر و پسر نداره
  • پسر IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    9 13
    64 % پسرها یعنی خودشون با دخترها دوست نبوده اند که اینچنین اظهار نظر می کنند. پرا از دخترها آمار ن رفتید
  • حمید مدرونی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    19 13
    جالبه آمارها..اما اینا فقط آماره و روی کاغذ...تمام پسرانی ک همچین ادعایی دارن موقع ازدواج تمام کارهای گذشته دختر خانوم براشون بی تفاوت میشه
  • سارا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    21 42
    سلام خیلی از دخترایی که رابطه جنسی برقرار میکنند دخترای خوبی هستن ولی به خاطر فرهنگ جامعه از طرف پسرها طرد و نادیده گرفته میشن واقعا که در حق دخترها ظلم شده.... نمیتونیم بگیم ایراد از پسرهاست از فرهنگه.... ولی به دخترها پیشنهاد میکنم رابطه خیلی پیشرفته با پسرها برقرار نکنن چون در کشور ما هنوز فرهنگ سازی نشده........
  • سارا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    28 14
    نیاز به ارتباط با جنس مخالف و نیاز جنسی در خانم ها هم زیاد هست چرا آقایون اطلاعاتشوت در مورد نیازهای جنسی و عاطفی زن اینقدر محدود است.... به هر حال یک خانم شاید به دلایلی تا سنین بالا مجرد بمونه آیا میتونیم انتظار داشته باشیم که اون هیچ رایطه ای رو تجربه نکنه و از نیازهایی که خدا در وجودش قرار داده چشم پوشی کنه.... به هر حال خانم هم انسان هست و نیاز داره تا کی باید در جهالت باشیم و بر روی قوانین زن ستیز پافشاری داشته باشیم و یادآوری کنم که این ساده لوحی نیست و یک نیاز هست که خدا در نهاد بشر چه زن و مرد قرار داده زن و مرد نداره...........
  • علي A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    14 1
    بحث امروز دوستي دوجنس مخالف درچارچوب اسلام حرامه يانه