ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد، ظرف ماه‌های آینده به آمریکا سفر خواهد کرد و از رئیس‌جمهوری این کشور می‌خواهد تا مغز متفکر انفجار نیویورک در سال 1993 را آزاد کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان آمریکا اعلام کرد: تا قبل از پایان ماه مارس به آمریکا سفر می‌کنم و از این دیدار بسیار خرسندم.

وی گفت: من از فرصت سفر به آمریکا و دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده خواهم کرد و از او می‌خواهم شیخ عمر عبدالرحمان، که در آمریکا به حبس ابد محکوم شده است را به دلایل انسان دوستانه آزاد کند.

مرسی با تاکید بر اینکه به تصمیمات دستگاه قضایی آمریکا احترام می‌گذارد، گفت: درخواست از اوباما برای آزادی عبدالرحمان یکی از مسائل مورد بحث من با مقامات واشنگتن خواهد بود.

عمر عبدالرحمان که یک مبلغ مصری تبار است به طرح‌ریزی عملیات تروریستی در نیویورک، در سال 1995 به حبس ابد محکوم شد.

دستگاه قضایی آمریکا معتقد است که وی مغز متفکر حمله به مرکز تجارت بین‌المللی نیویورک در سال 1993 بوده است.

در 26 فوریه 1993 یک خودرو بمب‌گذاری شده در پارکینگ مرکز تجارت بین‌المللی شهر نیویورک منفجر شد که بر اثر آن 6 تن کشته و بیش از 1000 تن دیگر زخمی شدند.

مرسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از آمریکا خواسته بود تا عبدالرحمان را به قاهره تحویل دهد تا بقیه دوره محکومیتش را در مصر بگذراند.

مسائل اقتصادی و بدهی‌های مصر به آمریکا نیز یکی دیگر از محورهای مورد بحث مرسی با مقامات واشنگتن خواهد بود.

رئیس‌جمهوری مصر در خصوص مسائل داخلی کشورش نیز اعلام کرد: در دوران ریاست جمهوری من هیچ کس به خاطر اعتقادات شخصی و آزادی بیان زندانی نخواهد شد.

مرسی گفت: هر کسی حق دارد از من انتقاد کند و اگر در این خصوص اقدامات قانونی توسط برخی صورت گرفته است این مساله به شخص من مربوط نیست بلکه به دادستانی کل و دستگاه قضایی مصر ارتباط دارد.

رئیس‌جمهوری مصر ادامه داد: هرگز امکان ندارد کسی به خاطر اعتقادات یا انتقاد مورد بدرفتاری قرار بگیرد و زندانی کردن افراد به دلیل فعالیت‌های سیاسی در دوره من اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: دستگاه قضایی مصر به شکایت‌ها علیه خبرنگاران به اتهام اهانت به رئیس‌جمهور در رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای رسیدگی می‌کند و این امر یک مساله کاملا قضایی است چرا که چنین اقداماتی نگرانی‌هایی را درباره آینده آزادی رسانه‌ها و نگه داشتن حد و مرزها در کشور ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور مصر درباره میزان پایبندی مصر به معاهده‌ها و توافقنامه‌های بین المللی امضا شده نیز تاکید کرد: مصر به همه توافقنامه‌ها و معاهده‌هایی که امضا کرده پایبند بوده و از آنها حمایت می‌کند و امکان ندارد که یکی از آنها را نقض کند.

مرسی تاکید کرد: با هرگونه مداخله در امور داخلی مصر چه در امور نظامی و غیرنظامی و چه در زمینه سیاسی مخالفیم.

وی افزود: منطقه سیناء جزو جدایی‌ناپذیر کشور بزرگ مصر است، این مساله چیزی است که با احترام به توافقنامه‌های بین‌المللی هیچ تناقضی ندارد.

محمد مرسی در پاسخ به سوالی درباره آزادی قبطی‌ها درباره انجام مراسم دینی‌شان نیز گفت: در مصر همه از حقوق برابر برخوردار هستند و برای اولین بار در تاریخ کشور در قانون اساسی ماده‌ای درباره مسیحیان، یهودیان اضافه شده مبنی بر اینکه آنها حق اجرای آیین‌های دینی خود را دارند.

رئیس‌جمهوری مصر درباره روابط خارجی مصر با آمریکا نیز عنوان داشت: روابط مصر و آمریکا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد وهم‌اکنون متوازن است، ما مرحله جدیدی را در روابط خارجی خود آغاز کرده‌ایم.

مرسی در ادامه با تحسین نقش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در آتش‌بس نوار غزه در ماه نوامبر از اطمینانش به همتای آمریکایی خود خبر داد. رئیس‌جمهوری مصر درباره اوضاع فلسطین نیز گفت: مصر تمام تلاش خود را برای ایجاد آشتی ملی میان گروه‌های فلسطینی به کار خواهد بست.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    9 4
    اوباما هم یه همچین درخواست احمقانه ای از ایران کرده بود برای پس دادن RQ170 !!!
  • محراب IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    3 0
    انقلاب مصر را مرسی ازانقلابیون دزدید اعمال مرسی با مبارک هیچ فرقی نکرده مبارک با آمریکا واسراییل دوست بود مرسی هم با آنها دوست است فقط مهره عوض شده است
  • مازنی IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    خواهش میکنم مسئولین ما این قدر به مرسی بها ندن مرسی رفتارش صهیونیستی