پس از صدور حکم سرپرستی برای شهردار ری از سوی استاندار و البته ابطال موقت آن از سوی دیوان عدالت اداری، شورای شهر تهران، جلسه خود را امروز در شهرداری ری برگزار کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ نیمه شب گذشته و با شکایت علیرضا دبیر، مرتضی طلایی و حسن بیادی، دیوان عدالت اداری رای به ابطال موقت حکم سرپرستی شهرداری ری برای حسن علیقلی زاده داد.

کشمکش شورای شهر تهران و استانداری با انتصاب غلیقلی زاده، شهرداری منطقه 19 در دوره احمدی نژاد، به سرپرستی شهرداری ری، وارد مرحله تازه ای شد. تا حدی که شورای شهر برای لغو مراسم معارفه سرپرست شهرداری ری که استانداری اعلام کرده بود، صبح امروز است، تصمیم گرفت جلسه شورا را در ساختمان شهرداری ری برگزار کند.

در شروع جلسه شورای شهر، مهدی چمران، رییس شورا خبر داد که نیمه شب دیشب حکم صادر شده است: "اعضای شورا ساعت 2 نیمه شب در مقابل قاضی قرار گرفته و این حکم را لغو کردند و در نهایت جلسه دادگاه با کمال دوستی میان شورا و استانداری به پایان رسید و آنها بدون هیچ گونه ناراحتی حکم دادگاه را پذیرفتند."

این درحالی است که  ولی‌الله داوریان  معاون حقوقی استانداری تهران گفته است حکمی درباره توقف حکم انتصاب شهردار ری به آنها نرسیده.

به هر حال چمران درباره جدا شدن ری از تهران در جلسه پانصد و بیست و یکم شورا که در شهرداری منطقه 20 برگزار شد، گفت: ری تا دامنه کوه البرز و از شمیرانات تا ورد آورد و مرزهای کرج همچنین در سرخ حصار تماما مرزهای تهران بزرگ هستند، این شهر ام القرای کشورهای اسلامی است. شهر تهران شهری پر افتخار و پر از مشکلات است که از محلات مختلفی از جمله ری و شمیرانات، دولاب، چاله میدان و بازار تهران تشکیل شده است که همه اینها ستون فقرات شهر تهران را تشکیل می دهند.

او گفت: اگر قرار بود ری از تهران جدا شود باید از همان سال 81 که روی طرح جامع تهران کار می کردیم این قانون که غلط هم هست اجرایی می شد، نباید بعد از این همه زحمات طاقت فرسا حال که طرح تفضیلی جا افتاده بیاییم بخشی از تهران را جدا کنیم.

چمران گفت: بخش های تهران در هم تنیده است و نمی توان آنرا جدا کرد مگر آنکه دیوار برلین میان آن بکشیم. مگر می شود خدمات شهری ری را از تهران جدا کنیم، وقتی دم از وحدت و یکپارچگی می زنیم و به فکر اتحاد ملی هستیم چنین کارهایی درست نیست باید از اصفهان یاد بگیریم که مردمی باهوش هستند که تمام شهرهای کوچک را به اصفهان تلفیق کرده اند.

 

حاضران و غایبان جلسه

اما در جلسه امروز شورای شهر در شهرداری ری، مهدی چمران، هادی ساعی، محمدعلی نجفی، حبیب کاشانی، احمد مسجد جامعی، رسول خادم، حمزه شکیب، معصومه آباد، مرتضی طلایی، معصومه ابتکار، حسن بیادی و عباس شیبانی حضور داشتند. ضمن اینکه در این جلسه پروین احمدی‌نژاد، خسرو دانشجو و علیرضا دبیر از غایبان جلسه بودند.

 

با یک رای هم نماینده مردم ری و شمیران هستیم

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر هم در این جلسه گفت: کسانی که به دنبال جدایی ری و تجریش هستند و قرار است در این باره کارشناسی انجام دهند حداقل دو واحد شهرسازی و هواشناسی پاس کرده باشند. به هر دلیلی 27 سال قبل یعنی در سال 64، شهر ری از تهران جدا شد و به هر دلیلی در آن مقطع زمانی که تمامی ادارات در ری مستقل شدند، شهرداری ری مستقل نشد.

او با اشاره به اجرای قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا از سال 75 اظهار کرد: به هر دلیل در آن زمان در شهر ری شورای مستقلی تشکیل نشد؛ هنگامی که شورای شهر به هر دلیلی از رسمیت بیافتد، وزیر کشور و استاندار، قائم مقام شورا هستند؛ اما در شرایط فعلی که شهر ری در انتخابات شورا شرکت کرده و نمایندگان شورای شهر تهران، نمایندگان مردم ری هم محسوب می‌شوند، وزارت کشور و استانداری نمی‌توانند رییس باشند.

بیادی گفت: اگر کسی به دنبال جدایی شهر ری است باید یک شورای مستقل برای این محدوده پیش‌بینی کند، هرچند معتقدم که نباید اجازه دهیم شهر ری و تجریش از تهران جدا شود چرا که مسائل اجتماعی، فرهنگی و ابعاد گوناگون مدیریت شهری شهر تهران در هم تنیده است. هنگام انتخابات شوراها مردم شهر ری به ما رای دادند، حتی اگر شده یک رای؛ بنابراین تا زمانی که ما در شورای شهر مسئولیت داریم نمایندگان مردم هستیم و به همین خاطر قاضی حکم توقف انتصاب شهردار ری را صادر کرد.

 

استاندار: ماموریم و معذور

نایب رییس شورای شهر درباره جلسه نیمه شب گذشته در دیوان عدالت اداری گفت: نمایندگان استانداری در جلسه شب گذشته دیوان عدالت اداری تنها بخشی از قانون را عنوان می‌کردند اما مصلحت را نمی‌دیدند البته پایان جلسه به خوشی تمام شد و از استاندار تهران از این بابت تشکر می‌کنم. پیش از این گفت‌وگوی تلفنی با تمدن، استاندار تهران داشتم که ایشان گفته بود ما ماموریم و معذور، شما حکم بگیرید تا ما قانون جدایی رای را اجرا نکنیم.

 

آنچه در دیوان گذشت

همچنین مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره جلسه شب گذشته در دیوان عدالت اداری گفت: شب گذشته جلسه‌ای در دیوان عدالت اداری برگزار شد که طی آن شورای شهر خواستار توقف اجرای حکم شهردار ری بود و این جلسه از ساعت 18 تا 2 بامداد به طول انجامید. پس از حدود هشت ساعت بحث و گفت و گو و طرح استدلال اعضای شورای شهر و نیز شنیدن سخنان معاون عمرانی استاندار تهران و همراهان وی در نهایت دیوان عدالت اداری به توقف اجرای حکم شهردار ری، رای داد.

طلایی گفت: استدلال شورای شهر این بود که در شهر تهران انتخاباتی به صورت یکپارچه برگزار شده و نمایندگان شورای شهر تهران، نمایندگان مردم ری و تجریش هم هستند.

طلایی ابراز امیدواری کرد که فصل جدیدی از روابط میان استانداری و مدیریت شهری تهران آغاز شود و به آبادانی و عمران ری بیانجامد.

 

تمکین می کنیم، اما ری بالاخره جدا می شود

همه اینها درحالی است که معاون عمرانی استانداری گفته به هرحال ری از تهران جدا می شود.

محمدرضا محمودی درباره رای شب گذشته دیوان عدالت به پانا گفت: سیستم قضایی کشور صلاح دیده است تا قاضی حکم شهردار شهر ری را متوقف کند و معرفی شهردار به تعویق بیفتد. جدایی ری از تهران قطعا روی خواهد داد اما دادگاه از استانداری خواسته است تا چند ماه از معرفی شهردار جدید خودداری کند و گفته شده است در نهایت شورای شهر منتخب باید در خصوص انتخاب شهردار ری تصمیم گیری کند.

معاون عمرانی استاندار البته گفته است: استانداری قانونا حق اعتراض به حکم داده شده را دارد اما در شرایط فعلی باید به رای دادگاه تمکین کرد.

محمودی با اشاره به برپایی این دادگاه در نخستین ساعات بامداد امروز سه شنبه، گفت: تا ساعت یک و نیم بامداد در دادگاه حضور داشتیم و در نهایت هم دادگاه حکم لغو انتصاب حسین علیقلی زاده به عنوان شهردار شهر ری را داد و استانداری نیز از این رای پیروی کرد.

 4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • h IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    6 0
    آیا چنین جلسات 8 ساعته آنهم تا 2 نیمه شب برای حفظ منافع و حقوق مردم است یا.........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟