۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱

فارس نوشت:

 منابع آگاه مصر فاش کردند پافشاری رئیس بانک مرکزی مصر به استعفا، موجب شد محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور، کناره‌گیری او را بپذیرد.
منابع آگاه مصری فاش کردند که فاروق العقده رئیس بانک مرکزی مصر در شرایطی که اقتصاد این کشور با بحران روبه رو است بر استعفای خود پافشاری کرد تا جایی که محمد مرسی رئیس جمهوری نیز چاره‌ای جز قبول استعفای وی نیافت.

العقده در حالی درخواست استعفای خود را مطرح کرده است که اقتصاد مصر در شرایط دشواری به سر می‌برد و شاخص‌های اقتصادی به میزان زیادی سقوط کرده است.

در این مدت تلاش‌های ریاست جمهوری برای اینکه العقده از استفعای خود صرف نظر کند بی نتیجه ماند در نتیجه مرسی ناچار استفعای وی را پذیرفت.

منابع آگاه مصری همچنین فاش کردند که العقده ترجیح داد پیشینه خوب خود را حفظ کند زیرا وی موفقیت در پشت سرگذاشتن بحران‌های دشوار اقتصادی در سه سال گذشته رادر پرونده خود ثبت کرده است.

به گفته منابع مصری، در سه سال گذشته مصر با دو بحران بزرگ روبه رو شد تا جایی که نرخ ارز آن در مقابل ارزهای مهم و اصلی به پایین‌ترین میزان سقوط کرد به این معنی که بحران اقتصاد جهانی در سال 2008 منجر به خروج سرمایه‌های خارجی از مصر شد و بنابر اعلام بانک مرکزی، ارزش سرمایه‌های خارج شده 16 میلیارد دلار برآورد شد.

علاوه بر این تاثیر انقلاب 25 ژانویه موجب شد ذخیره نقدی مصر به 22 میلیارد دلار کاهش یابد زیرا تمام منابع دلاری این کشور تحت تاثیر انقلاب قرار گرفت.

منابع مصری همچنین اعلام کردند: العقده سه هفته پیش از مرسی درخواست کرد استعفای او را بپذیرد اما نهاد ریاست جمهوری مصر استعفای او را تکذیب و تاکید کرد که وی در پست خود قرار دارد.

در این میان، هشام رامز رئیس جدید بانک مرکزی مصر نیز اظهار داشت: نهاد ریاست جمهوری از سه هفته پیش در مورد قبول ریاست بانک مرکزی با وی رایزنی و گفت‌وگو داشت.

وی گفت: بانک مرکزی ساز و کارهای نظارتی را در اختیار دارد که می‌تواند با استفاده از آن بازار نرخ ارز را حفظ کرده و سرو سامان دهد.

رامز تاکید کرد: بخش بانکی مصر قدرتمند بوده و سرمایه‌های خوبی را در اختیار دارد که می‌تواند با بکارگیری آن مسیر رشد اقتصادی را هدایت کرده و سمت و سو دهد.

وی گفت: مسیری را که العقده به سمت تقویت بانکداری مصر آغاز کرده بود ادامه خواهد داد.

هشام رامز یکی از مهم‌ترین کارشناسان سیاست پولی در سطح بین‌المللی است از همین رو بسیاری از بانک‌ها از وی برای بازنگری در ساختار پولی خود کمک گرفتند و از آنجا که رامز بهترین گزینه برای نجات مصر از مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق مجدد بازار است، حتی نامزد نخست وزیری شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =