رییس سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است طرح زوج و فرد سراسری همیشگی باشد. این درحالی است که پلیس و بسیاری از کارشناسان با محدودیت تردد برای کاهش آلودگی مخالفند.

امید کریمی: محمدجواد محمدی زاده، این پیشنهاد را در حاشیه همایش صنعت سبز داده است: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید انجام شود و اگر شورای عالی ترافیک کشور که مسولیتش با وزیر کشور است، موافقت کند اجرای این طرح مفید خواهد بود. اگر این طرح اجرا شود هم تراکم خودروها کم خواهد شد که در پی آن ترافیک روان تر ، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی هوا کاهش خواهد یافت.

او حتی پاسخ منتقدان را هم داده است که می گویند اگر این اتفاق بیفتد، مردم ماشین دیگری با پلاک زوج یا فرد می خرند: مگر چند درصد مردم توان خرید دو خودرو را دارند؟

او همچنین پیش بینی کرده است آلودگی هوا تا پایان زمستان وجود داشته باشد: پیش بینی هواشناسی نشان می دهد تا پایان دی ماه امسال پایداری هوا خواهیم داشت اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد این شرایط تا بهمن و اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.

 

پلیس: زوج و فرد مقطعی است

این درحالی است که سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا امروز درباره اجرای طرح زوج و فرد گفت: همه می دانند که طرح سراسری زوج و فرد روشی پایدار و اساسی نیست و در زمان اضطرار بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا اجرا می شود. باید منشا آلودگی هوا از جمله خودروها، صنایع ، مصارف خانگی و ادارات از بین برود اجرای طرح سراسری زوج و فرد راه حل از بین رفتن آلودگی نیست و تنها به کاهش آلودگی و ایستایی آلودگی ها کمک می کند. (اینجا را بخوانید)

همچنین یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه بدیم و مردم ترغیب بشوند که بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، نه اینکه با زور و طرح هایی مانند زوج و فرد بخواهیم از وسایل حمل و نقل استفاده کنند. هم اکنون بسیاری از شهر های بزرگ کشور مانند توکیو طرح هایی مانند زوج و فرد ندارند اما توسعه مطلوب حمل و نقل عمومی به حدی است که مردم از این وسایل استقبال می کنند و برای آنها از نظر اقتصادی و زمانی صرف نمی کند که از وسایل نقلیه خود استفاده کنند. ما باید مطلوبیت سفر با حمل و نقل عمومی را ایجاد کنیم و هزینه های ناشی از استفاده خودروهای شخصی را بالا ببریم، چرا که هم اکنون سهم خودرو های سواری در میزان آلودگی هوا بسیار بالاست.

 

زوج و فرد فایده ندارد

او درباره تاثیر محدودیت های تردد در شهر در آلودگی هوا هم گفت: در کوتاه مدت تاثیر دارد، اما در بلند مدت تاثیر ندارد. چون در طول زمان با اضافه شدن خودروها و جایگزین شدن سفرها با موتورسیکلت، این محدودیت چبران می شود. باید الگوی کشورهای موفق را داشته باشیم. مثلا ژاپن را بگذاریم، فرانسه را بگذاریم و از آنها الگو بگیریم.

غیر از این، پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان برجسته ایرانی درباره طرح زوج و فرد به خبرآنلاین می گوید: " کاهش آلودگی، این که طرح زوج و فرد کنیم و ماشین ها را کنترل کنیم اینها بی خود است. همه این کارها هم با حقه انجام می شود." (اینجا را بخوانید)

به هر حال سازمان محیط زیست دوباره روی طرحی دست گذاشته است که در تاثیرگذاری آن چندان اطمینانی وجود ندارد. ضمن اینکه در زوج و فرد سراسری دو هفته گذشته هم گفته شد در خوشبینانه ترین حالت این طرح فقط توانست از بدتر شدن شرایط پیشگیری کند و تاثیری بر کاهش آلودگی نداشت.

شاید این پیشنهاد هم مانند آب پاشی با هواپیما است که دو سال پیش و در زمان آلودگی شدید زمستان 89 مطرح و حتی اجرا شد.

4747

کد خبر 270702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    92 1
    خوبه دیگه ! بی مسئولیتی را با فشار بر مردم جبران میکنن ! به جای حل کردن مساله صورت مساله رو پاک میکنن ! تهیه سوخت مناسب و تولید خودروهای با کیفیت و توسعه حمل و نقل عمومی و جلوگیری از افزایش جمعیت تهران سخت تر از فشار بر مردم و ایجاد محدودیت برای مردم هست و برای همین راه ساده انتخاب میشه ! ولی مسئول محترم این کار هم موقتا تا 2 سال حداکثر جواب میده بعدش میخواهید چکار کنید ؟ حتما میگید کلا مردم دیگه ماشین نیارن
    • میثم IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      42 0
      سازمان محیط زیست اگر میتوانست جلوی قطع درختان توسط افراد و سازمانهای خاص در پارکهای جنگلی و باغهای تهران رو که ریه های تهران هستند میگرفت. این اقایون فقط زورشون به مردم معمولی و مظلوم میرسه. جنگلها رو میسوزونن و ماشین و بنزین بی کیفیت تولید میکنند بعد برای مردم نسخه های آنچنانی میپیچند!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    49 2
    آره خب هميشگي بشه برا آقايون كه مشكلي پيش نمياد ... تازه يه نفر هرچندتا هم ماشين بخره ديگه شماره پلاكش هموني ميشه كه اولي بوده (اگه فرد بوده 10 تا ديگه هم به اسم خودش بخره فرد ميشه مگر اينكه پارتي بازي بفرمايند البته دو سالي هست كه اينطوري شده وگرنه قبلش اينجوري نبود) به جاي راهكار درست حسابي كلا صورت مسئله رو پاك ميكنن. خب اين همه ماشين برا چي توليد ميشه اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟ تورو خدا به جاي اين پيشنهادهاي ناكارآمد يه كم درست فكر كنيد و تصميم بگيريد. والا به قرآن خواسته زيادي نيست كه ازتون داريم
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    35 3
    این طرح بسیار مقطعی است و طبعات بسیار سنگینی دارد. تعداد خودرو و خصوصا موتور سیکلت را به شکل سر سام آوری بالا می برد و دیگر کاملا راه نفسمان بسته خواهد شد و حتی فضای راه رفتن در شهر را نخواهیم داشت. این طرح بمبئیزه کردن تهران است. خواهشمندیم با جان مردم این طور بازی نکنید. اگر واقعا باید کنترلی شود در تعداد موتورسیکلتهاست که بارها از خودروها آلوده ترند و هیچ نظارتی هم بر آلودگی آنها نیست و زوج و فردی هم ندارند. اگر واقعا باید کنترلی شود در صنایع آلوده کننده است که الان دیگر رسما در دل شهر قرار دارند. اگر واقعا باید کنترلی شود در بهینه کردن وسایل گرمایشی منازل است و ...............تا زمانی که زیرساختهای شهری و حمل و نقل عمومی به شکل فعلی است زوج وفرد کردن دائمی یقینا حذف صورت مسئله است .
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    52 1
    خانه از پاى بست ويران است ....
  • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    71 1
    آقای محترم پس لطف کنید قیمت خودرو رو هم نصف کنید. ضمنا شماها که کارب بلد نیستید و فقط پول بیت المال رو حروم میکنید چرا تو جایگاهی که نیستید مینشینید؟ این همه راه حل. چرا توپ رو توی زمین مردم میندازید؟ چرا مردم باید تاوان کارهای نکرده شماها رو بدن؟
  • فتحی US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    42 3
    باز هم فشار به ضعیف تر ها... مگه چند درصد مردم می تونن دو خودرو داشته باشن؟؟؟ واقعا که این نظرات کارشناسانه سازمان محیط زیستی ها تمومی نداره در صورتی که همین سازمان میتونه صنایع آلابنده رو جریمه یا حتی تعطیل کنه از جمله خودرو سازی ها رو ... از خودتون شرو کنین بعد مردم هم همکاری می کنن همش که دارین از مردم مایه میزارین
  • بدون نام US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    48 4
    سازمان محيط زيست از نظر کار کارشناسي تعطيله .... اين چند ساله فعاليت ها و اقداماتش نشون داده پس بهتره بشينه کنار بگذاره کارشناس ها تصميم بگيرن... اين سازمان دنبال برنامه ديگريه که اله و اعلم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    20 0
    دیگه هر خونواده ای که دستش به دهنش میرسه 2 تا ماشین داره, فرقی نمی کنه الگوتون عربستان و قطر باشه و به فکر تولید بنزین با کیفیت باشید
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    25 2
    ایشون نظراتشونو نگه دارن واسه خودشون لطفا , خیر نمیرسونی لاقل شر مرسان
  • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    4 39
    من کاملا موافقم برا ما که پیاده ایم خوبه دقیقا روزایی که این طرح اجرا میشه ترافیک خیلی روان و خوبه اصلا برای ترافیک باید این طرح همیشگی بشه انقدر که تو این ترافیک موندیم کمبود اعصاب گرفتیم تک سرنشینا هم یه کم به فکر همه باشند
    • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      15 1
      این چیزی که گرفتارش شدی کمبود هست نه کمبود اعصاب!
    • بدون نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
      0 0
      پیاده..ایشاله وقتی ماشین خریدی و مجبور شدی تو پارکینگ نگهش داری نظرتو میبینیم
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    25 3
    تردد مردم رو هم با کد ملیشان زوج و فرد کنن تا حداقل مجبور نباشن از خونه بدون وسیله بیرون بیان.
  • ندی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    8 18
    جدا از بی مسئولیتی ها این طرح برای مردم در مجموع خوبه ترافیک کم بشه همه راضی میشن مشخصه که سختی هم داره
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    10 3
    . . این پیشنهاد رو رئیس یک سازمان ملی میده اونوقت مردم انتظار چی دارن از این آقا ؟ این پیشنهاد ناپخته فقط باعث کسب و کار و سود جویی هرچه بیشتر تولید کنندگان و دلالان خودرو میشه بهترین کار از پیشنهادات من نا مسئول: 1_ تغییر نوع سوخت وسائط نقلیه از فسیلی به برقی شارژی 2_ و تا آن زمان بالا بردن کیفیت سوخت ملزم نمودن دارندگان وسائط نقلیه به معاینه فنی تنظیم موتور 3_ افزایش شدید خطوط و تعداد ساعات فعالیت و تعداد اتوبوس ها و ون های ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری حومه 4_ افزایش شدید دولت الکترونیک به معنای کامل و حقیقی 5_ ایجاد چهار پایتخت اداری در شمال و جنوب و شرق و غرب شهر 6_ ارائه مشوق های چشمگیر برای بازگشت شهرستانیها و روستائیان
    • بدون نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      6 1
      این ۴ تا پایتخت برا چی خوبه اونوقت؟ مردم باید به کجا سر بزنند؟ این یپیشنهاد شما که فرقی با پیشنهادای محیط زیست نداره. از همون دسته است
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    23 1
    مگر چند درصد مردم توان خرید دو خودرو را دارند؟ جمله جالبیه بازم فشار روی اقشار ضعیف جامعه . با این اوضاع اقتصاد اون بنده خدایی که با ماشینش نون زن و بچشو درمیاره چیکار کنه .مردم مردم اگه راست میگید زورتون میرسه برید بنزینو درستش کنید برید یقه خودروسازو بگیرید انقد روی مردم فشارنیارید
  • بدون نام NL ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    19 1
    حتما بعدشم نیروی انتظامی باید 100هزار نیروی اضافه استخدام کنه که پلاکهارو توی خیابونها چک کنند.واقعا آدم دلش میسوزه که کسانیکه از پول بیت المال حقوق میگیرند اوج راه حلشون برای حل مشکل آلودگی که صدها کشور درجهان آنرا با کیفیت سوخت وخودروی مناسب حل کرده اند اینه.توی کشورهایی با جمعیت وخودوروی بیشتر میشه وسط خیابون نفس عمیق کشید کافیست با یک سرچ ویاایمیل از آنکشورها به راه حل دست پیدا کنید.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    26 1
    ماشين سازمانى را از اين اقا بگيريد يكى دو هفته با اين طرح پيشنهادى خودشان يك روز در ميان بدون ماشين تشريف ببرند سر كارشان،بعد مجددا نظرشان را جويا شويد.البته به شرطى كه در روزهاى بدون ماشين بودنشان به خرج اداره از اژانس استفاده نكنند
  • بدون نام US ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    20 1
    رییس سازمان محیط زیست خودش چندتا ماشین داره تاز از با توسل به بند پ تمام ماشین هاشم طرح ترافیک داره خبر از دل مردم نداره یه چیزی می گه زیاد جدی نگیرید به جای طرح دائمی زوج فرد فکر بهتری برای این وضعیت بکنید
  • بدون نام EU ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    16 1
    رییس سازمان محیط زیست از کره مریخ تشریف آوردن!؟ اگه ایشان می توانند جلوی تولید خودرو و سوخت بی کیفیت رو بگیرن
  • منتقد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    27 1
    با سلام اين آقايان كه مشكلي ندارند . مشكل اگه رفت و آمدشون والله خودشون و معاونين و نزديكانشون از خودروهاي دولتي پلاك قرمز يا استتار و يا داراي آرم طرح ترافيك استفاده ميكنند كه مشكلي براشون پيش نمياد تازه همه جا هم ميتونند تردد كنند. خودشون ميتونند قانون رو دور بزنند. اون بنده خدايي كه از كرج ، اسلامشهر ، و ..... مياد كه يه لقمه نون براي زن و بچش ببره چي. من موندم چرا سرويس هاي كارمندان دولت رو لغو كرديد كه با اين آلودگي مواجه بشيم.والله اگه كار كارشناسي بلد نيستيد خدايي نظرات من در آوردي هم نديد بذاريد كسايي كه كار بلدند وارد اين عرصه شوند.بابا اين مردم چه گناهي كردند كه بايد تاوان اشتباهات دولتمردان رو بدند . به خدا اين ظلمه ، حق الناس و اون دنيا بايد جواب بديد.
  • بدون نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    15 1
    آقای برادر این مسءله را برام حل کن خانه من دروسط شهره محل کارم در غرب تهران قرار مهمی درشرق دارم در عرض چند ساعت میتونم با وسیله عمومی به خونه برگردم البته اگه سالم برگردم میشه بپرسم برای رفاه من چیکار کردید که حالا نظرات فیلسوفانه هم میدید .
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      4 10
      برگرد شهر خودتون
  • یک شهروند تهرونی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    17 2
    برای مسئولین که حقوقشان سر به فلک میزنه و اکثرا دو یا سه پست در مراکز دولتی دارند و دارای خودرو دولتی و یا شخصی با آرم طرح ترافیک دارند اینگونه صحبت ها و از زیر مسئولیت ها شانه خالی کردن ها راحت میباشد ( یکدفعه تهرون رو تعطیل کنید و مردم رو از تهرون بیرون بریزید و خودتون براحتی توی تهرون رفت و آمد کنید )
    • داوودی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      1 1
      آفرییییییییییییین
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    3 13
    من موافقم.
  • محكوم به زندگي در تهران IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    5 16
    با سلام فكر مي كنم تمام دوستاني كه از نظر ايشان ناراحت شدند به دليل عدم استفاده از ماشين شخصي خود عصباني هستند وليكن من مي خواهم دوستان بجز الودگي هوا به كاهش محسوس ترافيك و كاهش مشكلات روحي و رواني ان نيز دقت كنند به نظر من اگر به هر خانواده فقط يك نوع پلاك فرد يا زوج بدهند تا حقي از كساني كه فقط يك ماشين دارند ضايع نشود جهت ارامش شهري كاهش الودگي هاي صوتي و رواني بايد طرح زوج و فرد همشگي باشد
    • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      6 3
      شما اصلا محکوم نیستی تهران زندگی کنی و این همه مشکل رو تحمل کنی. لطفا از تهران برو بیرون زندگی کن.
    • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      1 3
      آقا من پنجشنبه سال پدر بزرگمه چطوری خودم و مادر و خواهر رو ببرم بهشت زهرا ؟ تازه خیر سرمون میخواستیم غذام ببریم اونجا خیرات کنیم .
    • داوودی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      1 3
      تشریف ببرین خارج از تهران...ما رو هم با این کارتون خوشحال میکنید.
  • كارمند IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 6
    والاه نمي دونم چي بگم 0
  • ebi US ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    6 2
    با عرض سلام و خسته نباشید . خبلی عذر می خواهم تو این چند روز که زوج و فرد همانی بوده مگر چیزی درست شده ! آلودگی هوا باز هم به مرز هشدار رسیده! مشکل جای دیگست . مشکل رو حل کنید لطفا ! و باز هم لطفا تز های تخیلی ندهید ! با تشکر
  • حميد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    11 1
    ديروز 20 دقيقه معطل آژانس شدم پسرم رو ببرم مدرسه(پيش دبستانيه) آخرش هم مجبور شدم ماشين رو بيارم بيرون جريمه هم شدم.اين آقاي كارشناس محترم فكر آدماي بچه دار،مريض دار و................ نيست. اصلا چرا محيط زيست بابت روزايي كه ما نمي تونيم از خودرو استفاده كنيم از ماليات ماشين سهم مي بره.تا حقوقه مدیراشو رو بده؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    9 1
    اگر این کار خوبه لطفا مجوز طرح ترافیک هم برای همه باطل شود نه اینکه خود مسئولین با ماشین شخصی و آژانس رفت و آمد کنن
    • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
      0 0
      اگه مردین جواب این دوستمونو بدید
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    7 0
    این سازمان تحقیق و تفحص لازم داره تا معلوم بشه بودجه را صرف چی میکنه.
  • بدون نام NL ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    \ پس لطف کنید قیمت خودرو رو هم نصف کنید. قیمت بیمه هم نصف کنید قیمت مالیات قیمت سند زدن و .......... این همه راه حل. چرا توپ رو توی زمین مردم میندازید؟ چرا مردم باید تاوان کارهای نکرده شماها رو بدن؟ اره دائم کنید مهم نیست برای شما که هر جا بخواید میرید اونای که وضعشونم خوبه دوتا ماشین میخرن یکی به نام خودش یکی به نام یکی از اعضای خانوادش که یه زوج داشته باشه یه فرد فقط ما که با کلی قست یه ماشین قسطی خریدیم 15 میلیون که 5 میلیونم نمی ارزه باید کلیه هم کرایه بدیم بریم اونور این ور ولی یادتون باشه اون دنیا خدا همه رو با دیده خودش قضاوت میکنه
  • سامان DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    1 0
    رئیس محترم سازمان محیط زیست خبر ندارد که چند هزار نفر از راه مسافر کشی و سرویس مدارس نان می خورند و اگر فقط کمی مردمی بودند و حداقل ایاب و ذهابشان را همراه مردم انجام میدادند میفمیدند که مردم چه میکشند و چطور زندگی می کنند نه اینکه سوار ماشین دولتی شان و یا طرح دارشان شوند و اصلن ندانند مردم چه می کشند
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    خواهشمند است به جای اجرای طرح زوج و فرد تعداد خودروهای عمومی را بیشتر کنید و شهرداری به فکر افزایش خطوط مترو باشد ضمن اینکه ساعات کار قانون کار را از 44 ساعت در هفته به 30 ساعت تقلیل دهد تا کارکنان شرکتهای بخش خصوصی صبحها در زمانهای متفاوت سر کا حاضر شوند تا مشکل ترافیک حل شود . والا این داستان حالا حالاها ادامه خواهد داشت .
  • امیر IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    طرح اولیه انتقال سازمانها به بیرون از تهران مناسب بود . مخصوصا دانشگاهها و مراکز اداری . با انتقال جمعیت به حومه مشکل هوا نیز تا حدودی حل میشه . پیشنهاد میکنم از شهرهای حومه مثلا مهرشهر و مناطق ساماندهی و کیانمهر بازدید کنند باور کنید هم قیمت آپارتمانها بسیار ارزان و بسیار لوکس و هم امکانات کافی داره مثل اگو و آب و برق و گاز و امکانات شهری هم هوای بسیار عالی فاصله اش هم از تهران 50 کیلومتری از تهران تا داخل بلوار ارم ( امام خمینی ) هست ضمنا از طریق مترو هم تغذیه میشه . وسایل رفت و امد به تهران هم فراوون . جالب تر اینکه مواد غذائی خیلی ارزونتره از تهران