کتاب «مهدیان دروغین» تالیف حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان به تازگی منتشر و روانه بازار شده است.وی در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره های مختلف را معرفی کرده است.

به  گزارش خبرآنلاین،حجت‌الاسلام رسول جعفریان، رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی از تالیف تازه‌ترین اثر خود با عنوان «مهدیان دروغین» از سوی نشر علم خبر داد و گفت: نوشتن این کتاب در واقع برای تهیه فهرستی از مدعیان مهدویت یا مهدیان دروغین برای یکی از دوستانم بود، اما چون متن آن مفصل شد، ضمن آنکه آن هدف برآورده شد، با اضافه شدن مطالب دیگری به این شکل در نهایت منتشر شد.هدف من بر این اثر بررسی ادعاهای مدعیان مهدویت و نقل‌های تاریخی درباره آنها و بررسی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعالیت آنها به منظور آگاهی‌بخشی به توده‌های شیعه بوده است.

وی افزود: پرداختن به بحث مدعیان مهدویت، هم برای مورخان اسلامی شیرین بوده و هم برای متکلمان شیعی. چنان که بخش‌های قابل توجهی از کتاب «الغیبه» شیخ طوسی به این مبحث اختصاص یافته و ماهیت کسانی مانند شلمغانی و نصیری و دیگران که مدعی بابیت بودند، مورد نقد قرار گرفته است. بنابرین این خط تألیف در این کتاب، استمرار همان حرکت علمی گذشته دانشمندان و مؤلفان شیعه است.

جعفریان اظهار داشت: هدف من در این اثر، بررسی کلیت ماجراهای مربوط به مدعیان نبوده است، بلکه صرفا اشاره به ادعاهای آنان بوده و در این زمینه، اگر نقل تاریخی ویژه‌ای وجود داشته، آورده شده است. طبیعی است که برای برخی از آنها مانند بابیت در ایران، کتاب‌های فراوانی نوشته شده و بحث درباره آنها خارج از چهارچوب این اثر بوده است. به این ترتیب هدف من، ارائه یک فهرست از مدعیان بر اساس یافته‌های تاریخی از متون بوده است. با این حال، در برخی از موارد سعی کردم زمینه‌های سیاسی و اجتماعی برخی از این حرکت‌ها هم به نمایش درآوردم.

وی تاکید کرد: مهدویت از عقاید مسلم شیعه و سنی بوده و کسی نمی‌تواند خود را بدون باور به مهدویت شیعه تلقی کند. جامعه تشیع امامی، از دیرباز این باور را داشته و نه تنها اصل مهدویت بلکه مصداق آن را نیز که فرزند امام حسن‌ بن علی عسکری(ع) است معین کرده است. با این حال، همان که در این اثر آمده، مسئله مهدیان دروغین صرفاً منحصر به شیعیان نیست و اهل تسنن نیز اگر نه بیشتر به همان مقدار گرفتار این چالش بوده‌ و هستند. حال، جامعه تشیع، به ویژه از قرن سیزدهم هجری به این سمت، در این زمینه آسیب‌پذیرتر شده و لازم است تا جدیت بیشتری در زمینه آگاهی بخش به توده‌های شیعه داشته باشد و یکی از اهداف این نوشته همین امر بوده است.

این استاد دانشگاه تهران افزود:‌ روش من در تالیف این کتاب به این شکل بوده که به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و بررسی کردم که مهدیان دروغین هر کدام در چه منطقه و در چه دوره‌ای خود را به عنوان مهدی موعود معرفی کرده‌اند.

این مورخ تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که من به آن توجه نشان دادم، ‌جریان‌های مهدویت معاصر در ایران و عراق است؛ ‌به ویژه اینکه در عراق از زمان سقوط صدام چندین نفر مدعی شدند و لازم بود که ما نگاهی به این حرکت‌ها داشته باشیم و طرح بحثی ایجاد کنیم.

به گفته جعفریان این کتاب در برگیرنده 9 فصل و سه رساله است:

فصل اول: مقدمات

فصل دوم: مهدیان از آغاز اسلام تا قرن پنجم هجری

فصل سوم: مهدیان در دوره میانی دنیای اسلام

فصل چهارم: مهدیان و مهدویت در دوره صفوی

فصل پنجم: مهدیان مغرب (از قرن سوم تا سیزدهم هجری)

فصل ششم: ادعای مهدویت در ماوراءالنهر، هند، مکه و یمن (قرن دهم تا دوازدهم هجری)

فصل هفتم: ادعاهای مهدویت از هند تا ایران (قرن سیزدهم)

فصل هشتم: مهدیان عربستان و عراق در روزگار ما

فصل نهم: بحثهای مهدویت در ایران پهلوی و پس از انقلاب

پیوست‌های کتاب نیز به این قرار است:

پیوست (1)/ رساله در شرح حدیث دولتنا فی آخر الزمان

پیوست (2)/ رساله مبشّره شاهیه در اثبات ظهور مهدی در سال 963

پیوست (3)/ رساله الهدی / سید محمد نوربخش

کتاب «مهدیان دروغین» از سوی نشر علم به قیمت 21 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =