یک زن آمریکایی برای اولین بار در تاریخ برنده جایزه ادبی تی. اس. الیوت شد که به یک مجموعه شعر اهدا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، شارون اولدز با مجموعه شعر «Stag’s Leap» که درمورد پایان گرفتن زندگی زناشویی‌اش است، برنده جایزه تی. اس. الیوت شده و به گفته داوران، مجموعه شعر او کتابی موقر و باشکوه است.
 
اولدز آمریکایی روز دوشنبه در جریان ضیافتی در کورت‌یارد در لندن جایزه 15 هزار دلاری خود را دریافت کرد. این شاعر زاده سان‌فرانسیسکو پیش از این دو بار نامزد جایزه تی. اس. الیوت شده بود.
 
رئیس هیئت داوران امسال این جایزه کارول آن دافی شاعر بود و برنده را از میان 10 مجموعه شعر انتخاب کردند؛ سیمون آرمیتراج، جولیا کوپوس، جوری گراهام و کاتلین جیمی از دیگر نامزدهای این جایزه بودند. تمامی 10 نامزد این جایزه، هزار دلار جایزه گرفتند.
 
موسس این جایزه والری الیوت، بیوه تی. اس. الیوت شاعر بزرگ معاصر و سراینده «سرزمین هرز» بود. والری ایلیوت نوامبر گذشته فوت کرد. این جایزه اولین بار در سال 1993 اهدا شد.
 
اولدز که متولد سال 1942 است، اولین مجموعه شعر خود را سال 1980 با عنوان «شیطان فرمود» منتشر کرد که مورد تحسین قرار گرفت. از دیگر مجموعه شعرهای او می‌توان به «پدر»، «یک چیز مخفی» و «جرقه اعتراض» اشاره کرد که دو کتاب اول نامزد جایزه تی. اس. الیوت بودند.
 
سال گذشته جان برن‌ساید با کتاب «استخوان گربه سیاه» برنده این جایزه شد. از برندگان گذشته این جایزه می‌توان به شیموس هینی (شاعر برنده نوبل ادبیات)، کارول آن دافی و تد هیوز اشاره کرده.
 
ناگفتنی
شارون اولدز
 
حالا به عشق نگاه می‌کنم
با چشمانی شسته، حالا که دیگر
زیر نور آن نیستم. می‌خواهم بپرسم
از همسرم که دیگر شوهرم نیست که چطور است
دوست نداشتن، اما او نمی‌خواهد در این مورد حرف بزند،
سکون می‌خواهد در آخر این راه،
اینجا نیستم – که بایستم در نگاه
سی ساله‌اش، در نگاه عشقش،
احساس نامرئی بودن دارم...
 
بی‌بی‌سی / 14 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =