علی وزیریان کارگردان فیلم «یک سطر واقعیت» در نامه‌ای سر گشاده خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، از برخورد حوزه هنری با فیلمش انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین متن نامه وزیریان به این شرح است:

 

«بسمه تعالی


حضور محترم حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید مهدی خاموشی

 

با سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی


همانطور که مستحضر هستید، جناب آقای نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یک سطر واقعیت» علیرغم میل باطنی اینجانب، قریب یک سال مصرانه پیگیر اکران این فیلم در سینماهای حوزه بود؛ که حاصل تلاشش چیزی جز بی‌اعتنایی شما و طفره رفتن مدیرانتان را در بر نداشت. تهیه کننده محترم اظهار می‌کرد که بعد از یک سال پیگیری، شما از گفت و گوی حضوری برای چند دقیقه یا حتی یک مکالمه تلفنی کوتاه با ایشان امتناع می‌کنید!


بحمدالله لطف و مدد و عنایت حق تعالی نسبت به این فیلم ادامه دارد و اکنون گروه سینمایی آفریقا به آن اختصاص یافته و انشاالله بزودی اکرانش نیز آغاز می‌شود، آن هم بی‌نیاز از حوزه هنری و سینما‌هایش. و اما دلیل نوشتن نامه سرگشاده!


چند روز پیش مسئول پخش فیلم می‌گفت، وقتی برای گرفتن سینما به حوزه هنری مراجعه کرده شاهد واکنشی نسبت به فیلم یک سطر واقعیت بوده، به مراتب تند‌تر و شدید‌تر و خصمانه‌تر از سایر فیلم‌های تحریمی! این رفتار برای او غیر قابل باور و بسیار عجیب بود و می‌پرسید مگر چه چیزی در این فیلم است که مستحق تحریم حوزه هنری شده است؟ به نظر می‌رسد سوال او قابل تأمل و مستلزم پاسخ است. لذا از آنجائیکه جنابعالی و مدیرانتان فرصت ملاقات و تعامل برای حل این گونه مساله را ندارید، جهت شفاف سازی چنین حاشیه‌ای برای فیلم اخیرم، ناچارم موضوع را در قالب این نامۀ سرگشاده مطرح کنم.


جنجال‌های اکران در سال جاری و تحریم تعدادی از فیلم‌ها (جدا از درست یا نادرست بودن ادعا) دلایل و بهانه‌های مشخصی داشت که هیچ کدامشان به «یک سطر واقعیت» نمی‌چسبد. این فیلم نه ضد ارزشی است و نه غیر اخلاقی. موضوع آن خیانت و قصاص هم نیست. ترویج فساد و بی‌بند و باری هم نمی‌کند. فیلم سیاه و سیاسی و ضد ملی هم نیست. این فیلم نه به شأن اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی کشور لطمه‌ای وارد می‌کند و نه مضمونی حساسیت برانگیز برای جامعه متدین اسلامی دارد و نه...


جناب آقای خاموشی، مسئول مورد سوال قرار می‌گیرد و شما بالا‌ترین مسئول برای حوزه هنری هستید. به همین جهت از شما می‌پرسم «دلیل تحریم فیلم یک سطر واقعیت چیست؟» اگر هیچ یک از دلایل مطرح شده سبب تحریم آن نباشد، آنگاه این سوال به ذهن می‌رسد که آیا غرض ورزی‌های شخصی و نفسانی و کینه توزی‌های فردی می‌تواند دلیل تحریم یک فیلم باشد؟


برکسی پوشیده نیست که حوزه هنری توسط آقای مومنی اداره نمی‌شود؛ در خصوص این موضوع و مسائل دیگر این نهاد و برخی انحرافات فرهنگی و سیاست بازی‌هایش بار‌ها با جنابعالی مذاکره کرده‌ام و شما نیز وعدۀ رسیدگی و اصلاح داده‌اید، لکن هیچگاه هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است. نمی‌دانم کنترل حوزه هنری از دست شما خارج است و از اداره کردن و اصلاح امور آن عاجز هستید یا اینکه وضع موجود و شرایط حاضر را به سر و سامان دادن آنجا ترجیح می‌دهید. واقعاً نمی‌دانم.

 

با احترام


علی وزیریان


2/11/91»
 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باربارا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    21 1
    آقا از این حوزه هنری چه انتظاری داری؟!!!
  • شاهین US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    25 1
    اینکه حوزه با فیلم تون مشکل داره باعث افتخار و سربلندیه، اگه فیلم تونو اکران می کردن براتون بد بود. مشتاق شدم فیلمُ ببینم.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    8 0
    استقبال مردم از این فیلم ها یعنی دهن کجی به سیاست های حوزه هنری