«از کنار رود دانوب تا دره‌های کردستان» به بررسی رخدادهای تاریخی - سیاسی کردستان معاصر عراق از سالهای 1976 تا 1996 است که 20 سال ماجراهای کردستان عراق را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب تاریخی «از کنار رود دانوب تا دره‌های کردستان» نوشته نوشیروان مصطفی امین یک سالی است که توسط عرفان قانعی فرد ترجمه شده و می بایست برای دریافت مجوز انتشار به وزارت ارشاد اسلامی فرستاده می شد اما مترجم چنین کاری نکرده است.
این کتاب تاریخی مهم شامل 4 بخش «از کنار رود دانوب تا دره ناوزنگ»، «انگشت‌ها همدیگر را می‌شکنند»، «دور تسلسل باطل»، «نامه‌های من و مام جلال» به بررسی رخدادهای تاریخی - سیاسی کردستان معاصر عراق از سالهای 1976 تا 1996 است که 20 سال ماجراهای کردستان عراق را به تصویر می‌کشد.
قانعی فرد در این باره گفت: این کتاب یکی از مهمترین کارهای نوشیروان مصطفی امین است هرچند من بیشتر از یک شخصیت سیاسی معتبر و رهبر حزبی، وی را به عنوان یک نویسنده و مورخ می‌شناسم و در این کتاب، صحنه‌های واقعی و پنهان 20 سال تاریخ معاصر کردستان عراق و جنگ با دیکتاتور وقت عراق را به تصویر می‌کشد و بسیار آموزنده است. وی در سال 2008 به من اجازه ترجمه اثر را داده اما بعدها خواست فعلا از انتشار آن خودداری کنم. وی افزود: کتاب های ترجمه من از ژانی گل «درد ملت» نوشته ابراهیم احمد؛ «نبرد من با ابلیس» نوشته زرار سلیمان بیک از زمستان 1388 در اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هیچ پاسخی نداده اند.
وقتی هم که در زمستان 1390 مجوز 3 کتاب تند باد حوادث (گفتگو با عیسی پژمان)، ترجمه فارسی سیاست کردها در خاورمیانه نوشته نادر انتصار و گفتمان کردها مجموعه مقالات من در رسانه های داخل کشور درباره کردستان مجوز گرفتند، دو کتاب اول به چاپ دوم رفتند به خاطر اعتراض تجزیه طلب ها و شب نامه های بی پایه و اساس برای من مشکلاتی پیش آمد. به همین دلیل تعیین تکلیف این 3 کتاب من از ارائه این اثر خواندنی به اداره کتاب وزارت ارشاد خودداری خواهم کرد. تنها دل خوشی ما نوشتن و ترجمه کردن است وقتی که به خاطر جنجال یک گروه تجزیه طلب و تروریست چنین رفتاری با ما می شود، انسان دل شکسته می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که بزودی این آثار خواندنی درباره تاریخ سیاسی معاصر کردستان عراق مجوز نشر بگیرند تا نشر علم به انتشار آنها اقدام کند.
 

6060

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =