فهرست 10 نامزد نهایی جایزه ادبی 60 هزار پوندی بوکر بین‌المللی اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، نامزدهای نهایی این جایزه متعلق به 9 کشور مختلف هستند و برای اولین بار نویسنده‌ای از سویس نامزد این جایزه شده است.
 
ریاست هیئت داوران را کریستوفر ریکس منتقد برجسته ادبی برعهده دارد و چهره‌های ادبی چون الیف باتومان، آمیناتا فورنا، یی‌یون لی و تیم پارکس در امر داوری به او کمک می‌کنند.
 
این پنجمین سالی است که جایزه بوکر بین‌المللی به نویسنده‌ای به پاس دستاوردهای ادبی‌اش اهدا می‌شود. تفاوت این جایزه با جایزه ادبی بوکر این است که به جای یک کتاب، کل کارنامه ادبی و دستاوردهای یک نویسنده را در طول سالیان بررسی می‌کند.
 
10 نویسنده‌ای که امسال برای این جایزه رقابت می کنند یو. آر. آنانتامورتی از هند، آرون اپلفلد از فلسطین اشغالی، لیدیا دیویس از آمریکا، انتظار حسین از پاکستان، یان لیانکه از چین، مری ندیایه از فرانسه، جوزیپ نوواکوویچ از کانادا، مریلین رابینسن از آمریکا، ولادیمیر سوروکین از روسیه و پیتر اشتام از سویس هستند.
 
در بین این 10 نویسنده، رابینسن تنها کسی است که یک بار دیگر (در سال 2011) نامزد این جایزه بوده و از طرف دیگر مری ندیایه 45 ساله جوان‌ترین نامزد تاریخ پنج ساله این جایزه است. این نویسنده از 12 سالگی نوشتن را آغاز کرده است.
 
نکته جالب دیگر این است که آثار یان لیانکه و ولادیمیر سوروکین در زادگاهشان ممنوع هستند.
 
سر کریستوفر ریکس در مورد نامزدهای نهایی گفت: «هر کدام از این نویسنده‌ها کارنامه‌ای درخشان و قابل توجه دارد، چه داستان کوتاه نوشته باشند چه رمان، چه به زبان انگلیسی نوشته باشند چه به انگلیسی ترجمه شده باشد.

برخی از این نویسندگان، زن یا مرد هشتادوچندساله هستند، جوان‌ترین آن‌ها 45 ساله است. هر کدام از آنها شیوه نوشتن جالب خود را دارد.» (در میان نامزدها پیتر اشتام بیش از سایرین در ایران شهرت دارد. «اگنس» نوشته اشتام با ترجمه محمود حسینی‌زاد به فارسی درآمده و چندین بار تجدید چاپ شده است.)
 
درصورتی که کتاب به انگلیسی ترجمه شده باشد، مترجم نیز برنده 15 هزار پوند می شود. برندگان دوره‌های گذشته این جایزه فیلیپ راث آمریکایی، آلیس مونرو کانادایی، چینوا آچه‌به از نیجریه و اسماعیل کاداره از آلبانی بودند.
 
برنده جایزه روز 22 مه در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن معرفی می‌شود.
 
بی‌بی‌سی / 24 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =