ونداد الوندی پور

اعدام دو جوان زورگیر در چند هفته پیش واکشنهای مختلفی برانگیخت؛ موافق و مخالف. من جزو گروه دوم هستم اما دلیل مخالفتم در این یادداشت ربطی به مباحث جامعه شناسی ندارد؛ مباحثی از قبیل اینکه فقر و بیکاری و اختلاف شدید طبقاتی علت اصلی ارتکاب جرم است، و حقایقی نظیر اینکه بین زوال اخلاق و فقر اقتصادی، و به تبع آن فقر فرهنگی، ارتباطی مستقیم وجود دارد و هرچه جامعه فقیرتر شود، بی اخلاق تر و سنگدل تر می شود و آمار جرائمی نظیر دزدی در آن بیشتر؛ و در نتیجه، اینکه چنین مجازاتهایی تاثیر چندانی در امن کردن جوامع ندارد و به هیچ وجه راه چاره نیست. با مفاهیمی نظیر لزوم تناسب جرم و مجازات و سوالاتی نظیر اینکه چرا امثال خاوری (دزدان بیت المال) آزادند و سارقان هفتاد هزار تومانی اعدامی هم کاری ندارم؛ همینطور با چشم کم سوی شاهین ترازوی عدالت. قصدم صرفا اشاره به یک پارادوکس است.
من با این مجازات مخالفم، چرا که جدا از مسائل بالا، فکر می کنم این مجازات نامتعارف می تواند باعث ارتکاب جرمی شدیدتر از جانب افراد زورگیر شود... چرا؟ دلیلش قابل حدس است: وقتی دزدان زورگیر می بینند که دو نفر بخاطر زورگیری و دزدیدن پولی ناچیز و بی آنکه آسیبی جدی به قربانی شان وارد کنند به چوبه دار سپرده می شوند، به فکر سرنوشت خود در صورت دستگیری می افتند. شاید برخی از آنها، آن طور که صادر کنندگان و جاری کنندگان این حکم می خواهند، از این اعدام ها درس عبرت بگیرند و فکر یک شبه و بی زحمت پولدار شدن را از سر بیرون کنند و بروند به دنبال کاری درست بگردند. ولی اگر چنین نشد و آنها باز خواستند به زورگیری ادامه دهند، احتمالا یک فکر ذهنشان را اشغال می کند؛ فکر اینکه در صورت دستگیری ممکن است برای آنها هم حکم اعدام صادر شود. ناگفته پیداست و آنها هم می دانند که فقط در یک صورت به دام پلیس می افتند: در صورت شناسایی شدن. با توجه به اینکه این افراد اغلب مکانهای خلوت را برای زورگیری انتخاب می کنند، احتمالا تنها فردی که می تواند آنها را شناسایی کند خودِ قربانی است؛ مالباخته ای که در صورت پوشیده بودن چهره دزدان هم باز می تواند کم و بیش پلیس را در شناسایی آنها کمک کند. در اینجاست که ممکن است پارادوکس مورد اشاره اتفاق بی افتد: حکم اعدام که قاعدتا باید عاملی در جهت پیشگیری از قتل باشد، خود شاید به عاملی برای قتل تبدیل شود. یعنی هراس از شناسایی شدن و مجازات اعدامِ متعاقب آن ممکن است زورگیران را وادارد پس از دزدیدن اموال قربانی، به فکر کشتنش بی افتند و علاوه بر مال، جانش را هم بگیرند. اینجاست که سوال اصلی مطرح می شود: آیا میان یک دزد قاتل و زورگیری که آسیب جانی به مالباخته وارد نمی کند تفاوتی وجود ندارد؟
این سوالی است که باید از مدافعان صدور حکم اعدام برای زورگیری پرسید.
4545
 

کد خبر 274452

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    2 72
    کسانی که در باره حکم اعدام نظر داده اند از دو حال خارج نیستند: اما یا مسلمان هستند که در این صورت یا فقیه هستند یا نیستند. اگر فقیه هستند بحث فقهی کنند و بگویند رای قاضی غلط است. اگر نیستند نظر ندهند. اما اگر مسلمان نیستند در آن صورت هر جور تحلیلی خواستند ارائه دهند. والسلام
  • مهدی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    2 45
    با این استدلال زورگیری در اروپا باید در مکان عمومیو با اطلاع قبلی انجام گیرد و زور گیران با خواهش از مال باخته گولش می کیرن و به قربانی هیچ صدمه ای وارد نمی شود برای اینکه مجازات اعدام نمی شوند استدلالتان خیلی سست پس اگر مجازات سبک باشد افراد زیاد سعی نمی کنند تا هویتشان مخفی باشد آیا این در جریمه های رانندگی صدق می کند
    • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      24 2
      چه ربطی داره؟
  • سیامک IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    57 2
    مجازات باید با جرم متناسب باشد. برای خاطر 70 هزار تومان کسی را اعدام نمی کنند.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
      4 20
      عزیزم چرا مغلطه میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر جای 70 هزار تومان 70 ملیون از اون بابا میگرفتن چی؟؟؟؟؟؟ حتما باید نفر بعدی رو هم نا کار میکردن و هم دار و ندارش رو میبردن تا بعدش بخوان بگیرن و اعدامشون کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من نمیدونم شما ها هدفتون از این حرفها چیه ولی یه نگاه به امار جرم و جنایت و تجاوز ها بی اندازید... همشون دارای چند فقره سابقه و ... هستند که هیچکدام نه تنها اصلاح نشدن بلکه با هم سلولیشون یه باند تشکیل دادن و دوباره جرم و جنایت....خب و پس نتیجه میگیریم با زندان و این حرفها اصلاح نمیشن.... منطق حکم میکنه که ویروس و انگل رو باید کشت وگر نه تکثیر میشه.... شما هم یک لحظه فقط یه لحظه خودت یا خانواده ات رو جای اون افرادی که خفت شدن و یا بشون تجاوز شده بگذار....
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    37 4
    سالانه چند ده نفر در ایران به خاطر قاچاق مواد مخدر اعدام می شوند آیا این باعث شده قاچاق مواد از بین بره؟ و در سالهای آینده هم سالانه چند ده نفر به همین جرم اعدام خواهند شد
    • وحيد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
      3 20
      اگر اعدام نميكردند شايد آمار قاچاق خيلي بيشتر از اينها ميبود
  • حافظ US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    4 31
    مسئله اینه که بدبخت تپرین دزدهام دنبال 70 هزار تومن نیستن پس مسئله پ.لهای خیلی زیاده ضمن اینکه مردم هم باید عقلشون برسه جای خلوت نرن بازم یه پارادوکس: چه حکم اعدام میدادن یا نه دزدا میتونستن ادم بکشن !!! دزدا که ترحم حالیشون نیست پس در هر دو مورد یک مورد مشترک وجود داره: اینکه مردم هم باید به پلیس کمک کنن و جای خلوت نرن اگر عقل کسی کمه و نمیتونه بفهمه نباید با پای خودش بره به قتلگاه حکم اعدام مقصر نیست ضمن اینکه گفتن اعدام حداکثر مجازاته شما بجای اینکه بگی بهتر بود نظارت رو هم بر جاهای خلوت و خطرناک بیشتر کنن اومدی اینو گفتی
    • سرلک IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      20 2
      مسئله اینه که این دزدهای بیچاره که اعدام شدن آدم نکشته بودن. حالا دزدی که می خواد زورگیری کنه وقتی می دونه می خوان دارش بزنن احتمالش بیشتره که به فکر کشتن طرف بی افته. اعدام باید در مورد قاتل اجرا بشه نه دزد. مطلب درست میگه. این حکم ها دزدا رو قاتل می کنه. یا رو میگه بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگه نکشم اعدامم. اگه بکشم اعدامم. پس بهتره بکشم. البته اگه دزده از نوع بی رحمش باشه اینو میگه.
    • ناشناس US ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
      9 2
      حالت خوبه؟
  • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    24 1
    چیزی که نویسنده میگه بیراه نیست. مجرمی که بدونه از قبل حکم اعدامش امضا شده راحت تر آدم میکشه.
  • سما IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    18 2
    من اول گفتم مطلب بی ربطیه. ولی بعد که فکر کردم دیدم یه جورایی راست میگه. زورگیره وقتی بدونه در صورت دستگیر شدن سرش میره بالای دار، خب معلومه راحتتر به فکر سر به نیست کردن مالباخته میافته. اصلا یکی از چیزایی که باعث میشه دزدها ادم نکشن همین ترس از اعدام شدنه. اصلا اگه اعدام نبود مردم راحت ادم میکشتن. واقعا انصاف نیست که دزدا رو اعدام کنن. اینجوری بین کسی که ادم میکشه و کسی که ادم نمیکشه هیچ فرقی نمی مونه تو مجازات. این عادلانه نیست
  • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    15 0
    مسئله ربطی به جای خلوت و غیرخلوت ندارد. ولی این کاملا درست است که وقتی مجازات زورگیری اعدام باشه، احتمال اینکه سارق قربانی را بکشد بیشتر میشود. اصولا خلافکار موقع خلاف به مجازاتی که در صورت به دام افتادن براش در نظر میگیرند فکر میکند. البته این در مورد همه زورگیرها صدق نمی کند. ولی شک ندارم که قبلا بعضی ها بخاطر ترس از اعدام آدم نمیکشتند به بردن پولهای طرف رضایت می دادند.
  • بدون نام US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    14 1
    تحلیل کاملا درست و بجا بود. اگر این گروه زورگیر می دانستند که اعدام می شوند حتما فرد قربانی و افرادی که فیلم بردای می کردند را با شدت بیشتری مورد حمله قرار می دادند و یا حتی می کشتند. به نظر اعدام درس غلطی بود برای اینکه زورگیری های آتی به قتهای بیشتری ختم شود.
  • رضا IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    7 1
    اعدام چیزی را حل نمی کند به نظر میرسد زندانی کردن طولانی و بیگاری کردن زندانیان بهتر باشد مثل گندن کانال فاضلاب در یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • مهدي IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    11 0
    تحليل درستيه. يعني در بسياري از موارد مي تونه درست باشه. بايد بين قاتل و غيرقاتل فرق گذاشت. اونايي كه ميگن زورگيرها رو بايد صرفا بخاطر زورگيري كشت درباره اونايي كه هم زورگيري مي كنن هم طرف رو ميكشن چي ميگن؟ اينكه دزد فقط پول طرف رو ببره با اينكه جونش رو هم بگيره فرق نيست؟ اگه قرار بود اعدام مانع دزدي و خلاف بشه، الان بايد آمار خلاف كم ميشد. ولي روز به روز داره بيشتر ميشه.
  • مهرزاد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    1 1
    چند اشکال و بقولی پارادوکس در همین پارادوکس و متن آقای الوندی پور نهفته است : چند سال پیش در تلویزیون صحنه ی خیلی شگفت آور دیدم : نمیدانم طرف چه جرمی مرتکب شده بود اما جرم نسبتا بزرگی بود همانند زورگیری ... آورده بودنش در تلویزیون و خبرنگار یک سوال از او پرسید : آقای فلانی بنظر شما اگر شاکی نیز کوتاه نیاید و بخواهد کار شما را به اعدام بکشاند چه میشود؟! او با گستاخی جواب داد : این کار قضیه را پیچیده تر و بدتر خواهد کرد چراکه آنگاه دوستان و خانواده ی من نیز که آزاد هستند نیز کوتاه نخواهند آمد و انتقام من را خواهند گرفت!!! با شنیدن این حرف مغزم داغ کرد!!! بله آقای الوندی پور منظور شما روشن است که با اعدام فقط افراد جری تر میشوند و دنبال راه حلی برای انتقام یا فرار میگردند...(ادامه دارد...)
  • رحمان IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    16 1
    نکته درستیه. زورگیرها اگه بدونند مجازاتشون اعدامه دیگه دلیلی نداره از کشتن کسی که ازش دزدی کردن ابایی داشته باشن.
  • سحر IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    15 0
    موافقم. تحلیل خوبی بود. قاضی باید بین آدمکش و غیرآدمکش فرق بذاره. اونا اعدام حقشون نبود.
  • نیما IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    9 0
    درسته. زورگیره وقتی ببینه حکمش از قبل صادر شده و قراره سرش بره بالا دار احتمال بیشتری داره که با قربانیش خشن تر رفتار کنه و حتی بکشدش. چیزی که آمار جنایتو پایین میاره کم کردن سطح بیکاری و بالا بردن سطح رفاه مردمه
  • کیا IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    10 0
    واقعا باید بین یک زورگیر قاتل و یکی که فقط دزدی میکنه فرق گذاشت. همه را که نمی شود اعدام کرد. همینطور که آقا الوندی نوشته زورگیرها باید یک انگیزه برای آدم نکشتن داشته باشند. یعنی باید بخاطر اعدامی که مجازات قتل است از آدمکشتن منصرف بشوند. اگر قرار باشد همه اعم از قاتل و غیرقاتل اعدام شوند واقعا دلیلی برای آدم نکشتن یک زورگیر بی رحم وجود ندارد. آنهایی که می گویند زورگیر باید اعدام شود به این نکته هم فکر کنند. به نظر من در این مطلب به نکته مهمی اشاره شده که نباید نادیده گرفته بشود.
  • فاطمه سنایی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    13 0
    مقاله خوبی بود و به نکته مهمی اشاره می کرد
  • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    5 0
    من موافقم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین