رئیس جمهور در جلسه علنی امروز از نواری سخن گفت که قصد پخشش را دارد اما برخی نمی​گذارند که او بگوید.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس هم از رئیس جمهور خواست که این کار را بکند. چون در فضای عمومی جامعه مطرح شده و ممکن است مردم حساس شوند که نوار چیست.
رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در دفاع از وزیر کار و رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری درباره مرتضوی، اظهار داشت: صرف نظر از گرایش سیاسی این دیوان، این جایگاه باید محل اطمینان و ثبات باشد. سال 78 هم عین همین شکایت مطرح شده که ریاست سازمان تامین اجتماعی صلاحیت ندارد. اما این دیوان می​گوید که این سازمان یک نهاد غیردولتی است و ما صلاحیت بررسی چنین شکایتی را نداریم. چطور حالا این شکایت را بررسی می کنند؟ بگذرد که مورد قبلی دو سال کارش طول کشید اما این بار 4-5 ماهه اعلام نظر کرده​اند!
وی با اشاره به اصل 170 قانون اساسی دال بر ابطال مصوبات دولت از سوی دیوان عدالت اداری، ادامه داد: این اختیار دیوان به عزل و نصب​های داخلی دولت ربطی ندارد و تنها در مورد مصوبات دولت است. اگر دیوان خارج از چهارچوب قانون عمل کند ما چطور کشور را اداره کنیم؟
احمد توکلی خواستار ارائه تذکر در خلال سخنان رئیس جمهور شد اما لاریجانی به او فرصت نداد.
رئیس جمهور هم در ادامه گفت: مسائلی وجود دارد که به من احمدی​نژاد ربطی ندارد و باید رفع شود. مثلا دیوان محاسبات باید به کلیه حساب​های دولتی رسیدگی کند. دیوان نمی​تواند به وزیر نامه بدهد که مجلس مصوبه عزل فردی را زیر سوال برده و اگر با او ادامه همکاری بدهی مجازات می​شوی! این چه ربطی به وظایف دیوان محاسبات دارد؟ باید ببینیم که گیر کار کجاست؟ کجای قانون اساسی آمده که دیوان محاسبات می​تواند دادگاه بگذارد و خودش متهم و مجرم را مشخص کند؟ همین دیوان یکباره رئیس کل بانک مرکزی را منفصل از خدمت کرد. دیدید که در بازار چه اتفاقی افتاد! بانک مرکزی باید جای با ثباتی باشد.
وی با بیان اینکه در جلسه قبلی با مجلس بر دوستی​ها تاکید کرده اما پشت آن بحث استیضاح مطرح شده است، خطاب به نمایندگان گفت: من و شما سوگند خوردیم به قانون اساسی عمل کنیم. در قانون اساسی آمده که وزیران می​توانند امور را تفویض کنند و تصویب برخی از امور دولت به کمیسیون​ها واگذار شود. مصوبات دولت هم به مجلس می​آید تا در صورت مغایرت با قانون اساسی، آن را با ذکر دلیل به دولت بفرستند. کجای این اصل اجازه داده که مصوبات دولت لغو شود؟ بحث ما حقوقی است که اگر حل نشود این اختلافات و مسائل هر روز و هر روز ادامه دارد. من آمده​ام با شما درد دل کنم و بگویم کجای این اصل آمده که رئیس مجلس می​تواند مصوبات دولت را لغو کند؟ از کجای آن چنین چیزی درآورده​اید؟
رئیس مجلس سخنان رئیس قوه مجریه را قطع کرد و گفت: در چارچوب مساله استیضاح صحبت کنید.
در این زمان نمایندگان هم با فریادهایشان خواستار حفظ حرمت مجلس می​شدند.
رئیس جمهور هم با بیان اینکه باید معیار قانون گرایی مشخص شود، ادامه داد: نگویید چون قانون است، دهنت را ببند! من می​خواهم بگویم که چنین چیزی در قانون اساسی نیست. اگر بنا بود رئیس مجلس همه مصوبات دولت را لغو کند که دیگر ......
سخنان وی با صدای اعتراضی نمایندگان همراه شد که رئیس جمهور هم با صدای بلند گفت: من چهار ساعت و نیم نشسته ام و حرف هایتان را گوش دادم. حالا شما گوش بدهید. اگر بنا بود رئیس مجلس بر دولت و مجلس حاکم شود، خب یکباره مردم مستقیم رئیس مجلس را انتخاب کنند نه رئیس جمهور را! اگر هم می​خواهید قانون اساسی را عوض کنید، راهش در خود قانون آمده است. طرحش را تهیه کنید و پس از تایید رهبری به رفراندوم بگذارید.
احمدی​نژاد افزود: بروید فکر کنید ببینید که چطور هم مصوبات و هم انتصابات دولت را لغو می​کنند؟ اگر حق عزل و نصب​ها از دولت گرفته شود، دیگر دولت چه چیزی برای اداره کشور در اختیارش می ماند؟ این یک بحث دردمندانه است. بنشینید یک راه حلی بیابید وگرنه این اتهام زنی​های پیاپی ادامه خواهد داشت. اگر دیوان عدالت نظری دارد، به چه کسی باید اعتراض کنم؟ می​گویند به خودمان بگویید، این که نمی شود!
وی با بیان اینکه من نوکر همه شما هستم اما الان من رئیس جمهور هستم، ادامه داد: خب یکباره بگویید رئیس جمهوری که انتخاب می​کنید تحت امر رئیس مجلس است! فردا رفتارهای ما را تحلیل می​کنند. باید به اصل قانون برگردیم و مسائل را ریشه​ای حل کنیم. بحث من دفاع از مرتضوی نیست. من از یک روند که همان حقوق اساسی است حمایت می کنم. سه قوه مستقل داریم. استقلال قوه مجریه کجاست وقتی همه مصوباتش لغو می​شود! نمی​شود که هر روز بگویند چرا یک معاون یا یک استاندار را می​گذارید!
رئیس جمهور خطاب با نمایندگان ادامه داد: آقای شیخ الاسلامی را همه شما می​شناسید و فکر نمی​کنم نیازی باشد در مورد وی بحث کنم. مرتضوی هم یک فرد همچون دیگر افراد جامعه است. چرا اینقدر حساسیت نسبت به او هست؟
وی که می گفت قصد داشته نواری را پخش کند، اما ابوترابی و برخی دیگر نمایندگان گفته​اند که نگو، افزود: ما می​خواهیم بگوییم، می​گویند نگو، بعد می​گویند چرا نگفتی؟
این اظهارات احمدی نژاد بار دیگر با فریادهای اعتراضی نمایندگان روبرو شد که می گفتند بگو! بگو! رئیس مجلس هم به رئیس جمهور گفت که چیزی را که لازم می​دانید بگویید. نوار هم اگر دارید بگذارید. از صبح مدام ​می گویید یک چیزی هست! خب بگویید چیست؟!
احمدی نژاد با بیان اینکه من و شما باید حوصله داشته باشیم، ادامه داد: داریم با یکدیگر بحث می کنیم.
اما صدای اعتراض نمایندگان به سخنان رئیس جمهور همچنان ادامه داشت. رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا نظم را رعایت کنند تا رئیس جمهور هر چه می​خواهد بگوید.
احمدی​نژاد هم ادامه داد: یک صلوات بفرستید. من فکر می کنم مسائئلی پشت صحنه می گذرد که نه نمایندگان خبر دارند و نه ما می دانیم. این مسائل وقتی میاید در صحنه کشور، می گویند چرا با هم دعوا دارید؟ ما با هم دعوا نداریم و می​خواهیم برای مردم کار کنیم. ملاقات​هایی اتفاق افتاده است که رئیس مجلس هم خوب است به آن توجه کنند!
نمایندگان همچنان با صدای بلند از رئیس جمهور می خواستند که این نوار را بگذارد ولی رئیس جمهور که به نظر می​رسید قصد انصراف دارد، گفت: من یک نسخه از این نوار را به رئیس مجلس و روسای کمیسیون​ها می​دهم تا ...
اما رئیس مجلس بار دیگر خطاب به رئیس جمهور از او خواست تا نوارش را پخش کند و افزود: شما یک بحثی را در فضای عمومی جامعه مطرح کرده​اید و الان برای مردم سوال شده است. پخش کنید تا معلوم شود چیست؟ شما نوارتان را پخش کنید و چیزی کم نگذارید
نوار رئیس جمهور بی کیفیتو غیر قابل تشخیص بود و از این رو او که می​گفت مشکل از پخش صوتی مجلس است تصمیم گرفت که مشروح مکالمات بین فاضل لاریجانی و مرتضوی را بخواند.
جلسه مجلس ادامه دارد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    ناخوداگاه یاد شب مناظره و بگم! بگم! افتادم.