رییس اتاق بازرگانی تهران گفت:جمع مبلغ عیدانه دولت به مردم، حدود 6 هزار میلیارد تومان می شود و باتوجه به اینکه پایه پولی حدود 92 هزار میلیارد تومان است، پرداخت این رقم تورم 6 تا 7 درصد ایجاد خواهد کرد.

یحیی آل اسحاق در بیست و پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه تخصیص ارز و مرکز مبادلات ارزی نیز یکی از مشکلات در حوزه مسایل ارزی است، افزود: بخشی از مشکلات به چگونگی مدیریت ارز، منابع و مصارف آن مربوط است اما بخش زیادی از مشکلات ناشی از قوانین و مقررات است همچنان که مدت زیادی است منتظر مصوبه شورای پول و اعتبار برای تعیین تکلیف مابه التفاوت نرخ ارز هستیم.
وی اضافه کرد: نبود شفافیت در تعیین نرخ ارز مشکلات فراوانی را در عمل برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که بطور نمونه می توان به ترخیص نشدن مقدار زیادی از کالاها در بنادر عباس و امام خمینی اشاره کرد.
آل اسحاق گفت: مشخص نبودن نرخ ارز موجب شده است تکلیف بانکها معلوم نباشد و بر این اساس تعهدات فراوانی را از فعالان اقتصادی می گیرند، درحالیکه فعالان اقتصادی با ارز هزار و 226 تومان گشایش اعتبار کردند بانکها از آنها ما به التفاوت نرخ ارز تا دو هزار و 500 تومان را از فعالان تعهد می گیرند اما بازهم کار آنها را راه نمی اندازند و می گویند اگر بانک مرکزی این ما به التفاوت را پرداخت نکرد باید ما به التفاوت نرخ ارز مرجع را با نرخ ارز آزاد به هر ترتیبی شده است پرداخت کنید.
وی افزود: درخواست ما این است که هر تصمیمی که قرار است گرفته شود در آن تکلیف را برای فعالان اقتصادی روشن کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه در موضوع کالاهای اساسی مشکلی نداریم و بنابر آنچه گفته شده به اندازه کافی ذخیره سازی انجام شده است، گفت: نگرانی ما اکنون درباره مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز واحدهای تولیدی است که به نظر می رسد باید در این باره بازنگری جدی صورت گیرد تا با مشکلات روبرو نشویم.
آل اسحاق همچنین افزود: قرار است عیدانه جبرانی از جانب دولت به ازای حدود 60 میلیون نفر، نفری 70 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نفری 90 هزار تومان پرداخت شود که جمع این مبلغ حدود 6 هزار میلیارد تومان می شود و باتوجه به اینکه پایه پولی حدود 92 هزار میلیارد تومان است پرداخت عیدانه تورمی 6 تا 7 درصدی ایجاد خواهد کرد که امیدواریم مسئولان بار تورمی آن را درنظر بگیرند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    27 4
    ول کنید بابا این ٧٠ هزارتومان پول ١.٥ کیلو گردو ، انگار چیکار میکنن مردم، از تو غار در امدین فکر میکنید این ٧٠ هزار تومان چقدره ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    22 2
    به نظر بنده بهتر است بجای اینکه قلاب به دست مردم بدهیم ماهی گیر یادشان بدیم بهتره به جای اینکه نقدیندگی رادر جامعه زیاد کنیم گرانی را مهارکنیم
    • محسن ر IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
      7 4
      یعنی عاشق استدلالتم. یاد دادن ماهیگیری چه ربطی به مهار کردن گرانی داره آخه؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 0
    اینهمه تورم چند صد برابری داشتیم 7 درصد هم رویش ؟؟؟؟؟ جناب آقا قیمت پراید به نظرتون چند برابر شده ؟؟