این کتاب توصیه‌هایی عملی در طراحی، ساختار، پیادسازی، اجرا و آموزش در اتاق فکر دارد و در آن سعی شده است به تمام جنبه‌های اتاق فکر که از خود فکر آغاز می‌شود، پرداخته شود.

فارس نوشت: «اتاق فکر در 10 گام » نوشته علیرضا راهداری توسط انتشارات نظری منتشر شد. واژه اتاق فکر، جزء واژه‌هایی است که در دهه اخیر در ادبیات مدیریتی و حکومتی کشور، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد امّا تاکنون الگویی و مرجعی برای پیاده سازی و اجرای آن ارائه نشده است. اتاق فکر ساختاری در جامعه، سازمان و شرکت برای تفکر جمعی و فردی است. این ساختار متولی هدایت، مدیریت و رشد افکار خواهد بود. این ساختار می‌تواند ثروت نامرئی ذهن افراد، سازمان‌ها و جوامع را به دارایی تبدیل کند.

در کتاب «اتاق فکر در 10 گام » سعی شده است به تمام جنبه‌های اتاق فکر که از خود فکر آغاز می‌شود، پرداخته شود. این کتاب توصیه‌هایی عملی در طراحی، ساختار، پیادسازی، اجرا و آموزش در اتاق فکر دارد. این کتاب، در ده گام سعی دارد به خواننده کمک کند تا یک اتاق فکر ایجاد کند. شماره فصل‌ها با شماره گام‌ها یکی است از این رو خواندن کتاب آسان‌تر خواهد بود. فصلِ یک، «مقدمه‌ای بر تفکر» است. این فصل، موضوع عمومی در زمینه تفکر را دنبال می‌کند. در این فصل به طور عمده با برخی اصول در زمینه تفکر آشنا خواهیم شد.

از فصل دوم تا فصل ششم موضوع‌های مطرح شده در ارتباط مستقیم با اتاق فکر است. در فصل دوم، «چیستی اتاق فکر»، بررسی خواهد شد. خواننده در این فصل با مفاهیم پایه مانند تعریف اتاق فکر و مفهوم آن آشنا می‌شود.

در فصل سوم «چرایی تشکیل اتاق فکر» نام دارد. در این فصل «چرایی اتاق فکر» به صورت مشروح بیان شده است. در فصلِ چهارم، در این بخش ضمن بیان ساختار اتاق فکر، سطوح مختلف آن نیز تعیین خواهد شد. در فصل پنجم در مورد «پیاده‌سازی اتاق فکر» صحبت خواهد شد. در این فصل، چگونگی ایجاد یک اتاق فکر تشریح خواهد شد. در فصل ششم، «آسیب‌های اتاق فکر» تبیین خواهد شد. در این فصل درباره آسیب‌هایی که امکان دارد اتاق را از مسیرِ درست خود منحرف کند، صحبت شده است.

در فصل هفتم، پیشنهادهایی برای بهبود فکر فردی ارائه شده است. در فصل هشتم درباره «تکنیک‌های تفکر» صحبت خواهد شد و سعی در ارتقاءِ تفکر به عنوان یک مهارت با تکنیک‌هایی مناسب دارد.

در فصلِ نهم تجربه‌های فکری بیان می‌شود. این فصل را نیز می‌توان بدون مطالعه فصلهای قبلی مطالعه کرد که شامل دو بخش است. اول تحلیل داستان‌هایی از زندگی بزرگانِ عصرِ حاضر به عنوان نمونه، مؤسّسان شرکت سونی و دوم جملات قصار بزرگان. در حقیقت، فصل‌های 7، 8 و9 به آموزشهای لازم برای بالا بردنِ مهارتهای تفکر می‌پردازد و این سه فصل با بالا بردن مهارتِ اعضایِ اتاق فکر به پیاده‌سازی بهتر آن کمک می‌کند.

در فصل ده به پاسخ سئوال‌های کلیدی در حوزه در اتاق فکر پرداخته شده است که یک کار نوآورانه در حوزه نویسندگی است. در بخش ضمیمه هم دو مقاله پیوست شده که اولی مربوط به خلاقیت و دوّمی مربوط به اتاق فکر است که هدف آن کمک به قدرت تحلیل است.

نویسنده این کتاب از طراحان و مجریان پیاده کردن اتاق فکر در یکی از سازمان‌های بزرگ کشور است و این کتاب همراه با یک بسته آموزشی رایگان شامل سه سی‌دی و یک دی وی دی با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =