رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره فتوای جدید برخی از مراجع موضع گیری کرد و گفت با برگزاری کنگره موبایل در تاریخ 29 بهمن تا 2 اسفندماه، این دغدغه ها کمتر می شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ پیش از این، برخی از مراجع تقلید درباره حرام بودن سیستم انتقال تصویر از طریق موبایل، فتوا داده بودند.

امروز دکتر رضا روستا آزاد، در نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی درباره موضع دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قطب فناوری کشور در حوزه ارتباطات همراه، گفت: "هر ابزار ارتباطی، با تاثیرگذاری خود می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. از فاکس و تلویزیون گرفته تا ماهواره و موبایل این قاعده صادق است. در کشور ما نیز از ابتدای معرفی هر فناوری، این نگرانیها نیز همراه با آن بوده و هیچ کس انکار نمی کند ابزارهای ارتباطی از جمله اینترنت به صورت تماما مثبت مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: این که برخی مراجع عظام درباره موضوع خدمات فناوری موبایل مطرح کرده اند، شاید نگرانی این باشد که در گسترش فناوری جدید، تدابیر لازم اتخاذ نشده باشد، برگزاری کنگره موبایل ایران توسط دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 29 بهمن تا 2 اسفند و پرداختن به تمام جنبه های فناوری ارتباطی موبایل، امکان می دهد مدیریت و کنترل مناسب نیز بر این وسیله اعمال شود و قطعا از دغدغه عزیزان، می کاهد.

روستا آزاد با اشاره به موضعگیری سابق برخی مراجع در خصوص فناوری پژوهشگاه رویان درباره شبیه سازی، گفت: "زمانی از ناحیه برخی مراجع نگرانی درباره فناوریهای پژوهشگاه رویان وجود داشت. یادم هست مرحوم کاظمی آشتیانی درباره مسئله رویان و پیشرفتهای تکنولوژیک این مرکز، شخصا تشریف بردند و دیدار کردند و از لحاظ فقهی استفتاء مربوطه را مطالبه کردند و موضوع برای همه مشخص شد. به همین ترتیب می توان تعاملات را در حوزه های دیگری مانند موبایل انجام داد و قطعا این تعاملات راهگشا خواهد بود و اطمینان خاطر می دهد تا حوزه فناوری به خوبی مدیریت می شود تا تبعات منفی نداشته باشد."

گفتنی است پیش از این آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، نوری‌همدانی و علوی گرگانی نظرات عمدتا منفی درباره راه‌اندازی سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرده بودند.

4747

کد خبر 276395

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر US ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    شما هنوز خطوط ایرانسل رو ضابطه مند نکردید هرکس می خواهد مزاحم شود بدون هیچ ترسی ازایرانسل استفاده می کند چون مطمئن است برایش پیگردی وجود ندارد و کسی نمیتواند او را شناسایی کند حالا وای به حال مکالمه تصویری که عواقبش را خواهیم دید پیشرفت در سایه ی فرهنگ بالا امکان پذیر و توجیه می شود فعلا زیرساخت های فرهنگی جامعه ما توان پذیرش این فن آوری را ندارد لطفا خودمان را گول نزنیم!!
    • علي IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      آقاي امير لطفاً بفرماييد: الف- تعريف فرهنگ بالا در رابطه با مكالمه تصويري چيست و استاندارد هاي مورد نظر شما كدام است؟ ب- چه سازمان ها و عواملي در ارتقاء اين فرهنگ مورد نظر شما ميتوانند نقش داشته باشند؟ ج- آيا بعنوان مثال قبل از اختراع اتوموبيل فرهنگ استفاده از ان بوجود آمد يا قوانين راهنمايي و رانندگي پس از ساخت و باگسترش استفاده از اين وسيله وبررسي موانع و مشكلات در اين رابطه وضع شد و به سمت تكامل رفت. متاسفم بگويم تا افكاري شبيه شما در جامعه وجود دارد نبايد به پيشرفت در زمينه هاي علمي و تكنولوژيكي اميدوار بود.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      شماظرفیت نداری استفاده نکن!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      فقط میتونم برات ابراز تاسف کنم امیر جان با این تفکرات عصر حجری جنابعالی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • امين IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      60 14
      دوست عزيز شما چه استفاده ي خاصي از ارتباط تصويري ميخواي بكني كه باعث ايجاد گناه ميشه؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      2 33
      ما اگر نمی خواستیم خودمان را گول بزنیم مثل مرد و مردانه حرف میزدیم و به ابزاز مسموم و V P N متوصل نمی شدیم !!!
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
      5 13
      این نظر ربطی به تفکر عصر حجری نداره.این دغدغه چیزیه که تمام دنیا وجود داره..تاثیر تکنولوژی به این صورت و بدون بررسی عواقب انسانی میتونه بسیار خطرناک باشه.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    45 73
    ما هنوز فرهنگ رانندگی رو بدست نیاوردیم، چه برسه به..
    • صابر IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      26 87
      آفرین. هر نیم ساعت 2 کشته داریم. اونوقت می خوایم فرهنگ استفاده از رایتل رو داشته باشیم! اونوقت با این تکنولوژی هر دقیقه 2 کشته می دهیم!
  • کامران IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    با امیر موافقم. طبق فتوای آقای مکارم شیرازی استفاده از رایتل حرام بوده و هر چه زودتر این وسیله اشاعه فحشا و فساد اخلاقی باید جمع آوری شود
    • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      51 6
      آقای کامران این مشکل شماست که فقط جنبه منفی موضوع رو میبینید
    • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      12 6
      او گفت: این که برخی مراجع عظام درباره موضوع خدمات فناوری موبایل مطرح کرده اند، شاید نگرانی این باشد که در گسترش فناوری جدید، تدابیر لازم اتخاذ نشده باشد، برگزاری کنگره موبایل ایران توسط دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 29 بهمن تا 2 اسفند و پرداختن به تمام جنبه های فناوری ارتباطی موبایل، امکان می دهد مدیریت و کنترل مناسب نیز بر این وسیله اعمال شود و قطعا از دغدغه عزیزان، می کاهد. . . . . این یعنی چی اونوقت؟ کنترل هست؟ علنا دارن میگن صحبتا و تصاویرو میبینیم که مشکلی پیش نیاد-- ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • Unknown IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      56 3
      کامران جان تو استفاده نکن عزیزم. ذهنت مریضه که فقط جنبه منفی رو میبینی فناوری 4G LTE داره توی دنیا فراگیر میشه اونوقت ما توی 3G موندیم. اگه مملکت با نظر شما میچرخید که الان باید سالی یه بار به دوستان و آشنایان تلگراف می زدیم!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    در جواب به علی: تکنولوژی فاسد غرب را نمی خواهیم. کشور ما این همه شهید تقدیم اسلام نکرد که افرادی مثل شما طرفدار چهره فاسد غرب باشند. توبه کنید
    • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      137 4
      یعنی اینترنت و کامپیوتری که داری استفاده میکنی تکنولوژی ایرانه !!!!!!
    • علي IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      47 0
      خوب اين رايانه و اينترنتي كه تو ازش استفاده ميكني هم از تكنولژي غرب است، لطف كن و بعد از اين استفاده نكن و كامنت نگذار كه" عرض خود ميبري و زحمت ما ميداري". در ضمن نميدانم از چه چيز بايد توبه كنم؟
  • جلیل IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    هرچند که من مقلد آقای مکارم هستم ولی با نظر ایشون مخالفم چون در اینصورت تمامی وسایل ارتباطی از قبیل اینترنت تلویزیون ویدئو تلفن کنار گذاشته بشه یعنی اگه این فتوا مورد استفاده واقع میشد دیگه الان ما هیچی نداشتیم الان خود مراجع تقلید از خود اینترنت استفاده می کنند تمامی روحانیون موبایل دارند پس نظر ایشون اگه ملاک عمل باشه الان اینهمه وسال وجود نداشت وما باید با اسب وقاطر میرفتیم از طریق رایتل دو نفر با هم مکالمه تصویری می کنند و تصویرشون دیده میشه دیدن تصویر چرا فساد داره؟
    • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      دوست عزیز: سرپیچی از مقلد حرام است. ایشان چیزی می دانند که هیچ یک از ما درک آن را نداریم. هرچه سریعتر توبه کنید
    • رضا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      78 8
      دوست عزیز بی نام؛بگذارید انسان ها نظرشان را بدهند و سریعا با حرام و حلال مانع ازادی تفکرشان نشوید.
    • احمد IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      64 5
      از نظر فقهی در صورتی که مقلد تشخیص دهد که فتوای مرجع‌اش اشتباه است، یا این که مرجع دیگری در زمینه‌ی مورد نظر علم بهتری دارد می‌تواند در باره‌ی فتوای مذکور به مرجعی دیگر مرجعه کند. پس در صورتی که مرجع‌تان در باره‌ی تلفن رایتل فتوایی داد و شما نظر مرجع دیگری را بر آن ارجح‌تر دانستید؛ می‌توانید به مرجع دوم مراجعه کنید.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    این مکالمه تصویری واقعا باعث ایجاد فساد می شود که گویا بسیار هم آسان قابل استفاده است.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    امیدوارم سریعا این مکالمه تصویری که در واقع مشاهده تصویری است حذف شود.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    68 5
    سلام. من واقعا سردرگم شده ام. اصلا نمی دونم چرا می گویند ارتباط تصویری حرام است. میشه کسانی که می گویند حرام است بیشتر توضیح بدهند.
    • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      6 45
      دوست عزیز ارتباط تصویری به خودی خود حرام نیست. ولی ما فرهنگ استفاده از آن را نداریم..... (ما هنوز فرهنگ رانندگی نداریم چه برسه به مکالمه تصویری)
    • عمار IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
      2 14
      سلام دوست عزیز ما معتقد به دین مبین اسلام هستیم و در مذهب وشریعتمان معتقد به تقلید در فروع دین میباشیم.بنابراین در اموری که علم نداریم باید از مرجع با علم تقلید کنیم.وقتی یک مرجع فتوا میدهد تمام جوانب قضیه را با مشاورهایی که علمشان در آن رابطه از شما خیلی بیشتر است بررسی میکنندو نظر میدهن.خصوصا در مورد اعلام کردن حرام که تمام جوانب را میسنجن.این تکنولوژی مثل شمشیر دولبه میمونه . حالا در این عصر تکنولوژی شما از یه امکانات دیگه استفاده کن.
  • asemoon IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    32 9
    متاسفانه ظاهرا خیلی از مسائل رو دوستان دوست دارن به حاشیه ببرن .یکی از کاربرد های رایتل تماس تصویریه . خوب این مدلی یا استفاده نکنید یا اظهار نظر نکنید . نظر ایت الله مکارم هم درست به خاطر برخی مسائل ولی اینترنتش که عالیه من خودم مقلد ایت الله مکارم ام ولی از اینترنتش استفاده میکنم بستگی داره که ضرفیتش باشه یا نه .
  • مجید NL ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    71 3
    دوست گرامی بفرمایید یاهو مسنجر و کلیه مسنجرهایی که چت تصویری دارند حرام اعلام شود !! در ضمن با پیشرفت تکنولوژی دیگه نیازی هم به رایتل نیست . شما با تبلت هم میتونی کار رایتل رو انجام بدی!!! ما به جای منفی گرایی باید بدنبال فرهنگ سازی باشیم.
  • مرتضي IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    139 7
    روزگاري ويدئو حرام بود!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    52 3
    واین قصه سر دراز دارد ...
  • دلسوز مردم IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    44 2
    اول بايد از خانواده فرهنگ سازي شود لقمه حرام و گرانفروشي به خورد بچه ها ندهيم بچه اگر پدر گرانفروش کلاهبردار نداشته باشد از رايتل استفاده صحيح مي کند پس اگر از خانواده شروع کنيم فرهنگ استفاده از رايتل هم رعايت مي شود
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    77 4
    ايكاش دزدي از بيت المال هم حرام اعلام مي شد
    • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      5 28
      دزدی از بیت المال خیلی وقته حرامه. (نمونه بارزش برخورد امام علی با برادرش عقیل)
  • شاپرک IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    36 0
    پولی که شاپرک چند هفته تحت عنوان تراکنش ناموفق استفاده می کنه حکمش چیه؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      25 2
      بسمه تعالی حرام است.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    8 6
    نام مراجع فوق لطفا ذکر گردد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    17 1
    باید بدون غرض ورزی در مورد هر موضوع نطر داد. این که در جامعه ما فرهنگ لازم وجود ندارد باعث ناراحتی دوستان نشود. متاسفانه ما هنوز فرهنگ استفاده از تکنولوژی رو نداریم. آمار بالای وارد شدن به حریم خصوصی افراد، بلوتوث و امثال این ها نشانگر این مسئله هست. متاسفانه اگه گوشی همراهت گم بشه بیشتر از اون که نگران از دست رفتن مالت باشی باید نگران از دست رفتن آبروت باشی حتی اگه یه عکس ساده از مراسم ازدواجت توش باشه.
  • محمد IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    2 25
    سلام . بسم الله الرحمن الرحیم در مسائل فقهی شرایط محل زمان شخص وعرف قابل برسی وتغیر می باشد گاهی یک مسئله حرام واجب /وگاهی مستحب وگاهی مباح وگاهی مکروه می شود باید مقلد اهل تحقیق باشد واگر در مواردی شک کرد امروزه خیلی راحت می توان با مرجع خودش تماس بگیرد وذهن خودراروشن وعمل بدستور مرجع بنماید ما نباید خود سرانه به مراجع ایراد بگیریم وبعداز مرگ پشیمان شویم خداوند در همه حال مارابه حال وامگذارد . بااحترام /م.ی. 30/11/1391
    • راهي IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      10 0
      سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين. نكته اينجاست كه شرايط زماني با عصر حجر فرق كرده است. همانگونه كه براي حمل و نقل به جاي الاغ و شتر از اتوموبيل و هواپيما استفاده مي شود. استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي هم براي تعامل و ارتباط لازم است. مگر اينكه اصولا قايل به پيشرفت با توجه به زمان و شرايط روز نباشيم!
  • چند دقیقه چند نفره ......... 10دقیقه 10ن IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    6 26
    به نظر من این مراجع هیچ موقع حرف الکی نمیزنند وبالاخره یه روزی به این حرفشون پی میبریم
  • سيد مرتضي IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    18 1
    واقعا مراجعه ارتباط تصويري رو حرام دونستند؟!! من كه باورم نميشه! پس احتمالا ارتباط چشمي هم مشكل دارد. بايد فتوا داد همه چشماشون رو كور كنند كه يه وقت مفسده اي به وجود نياد. اصلا مردم بايد دهنشون هم بدوزند فقط گوش كافي است. چون ظاهرا به جز شنيدن مردم نبايد كاري بكننند. والله آدم مي مونه چي بگه بعضي وقتها

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین