۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۸

روزنامه اعتماد نوشت:

صنعت خودرو و ساخت قطعات در حالي جزو 10 صنعت برتر بازار سرمايه است كه از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه بيش از 25 درصد از ارزش بازار خود را از دست داده و با يك پله تنزل درجه از رتبه هفت در بين 10 صنعت برتر در رتبه 8 قرار گرفته است. صنعت خودرو و ساخت قطعات با 31 نماينده در بورس تهران در پايان دي ماه با 40 ميليون و 860 هزار برگه سهم، ارزش بازاري 43 هزار و 149 ميليارد ريالي را ثبت كرده است. اين در حالي است كه ارزش بازار اين صنعت در اول ارديبهشت ماه سال جاري با 37 ميليون 738 هزار برگه سهم، 57 هزار و 681 ميليارد ريال بوده كه در اين مدت بيش از 25 درصد كاهش را ثبت كرده است. بر همين اساس خودرويي‌هاي بازار در اين مدت، بالغ بر 51 درصد يعني، بيش از 7هزار ميليارد ريال از سود خود كاهش دادند. روند نزولي سود در صنعت خودروسازي بازار سرمايه در حالي از ابتداي سال جاري تا امروز كاملا مشهود است كه دو غول خودروساز كشور كه ليدري اين صنعت را در بورس تهران بر عهده دارند در آخرين گزارش‌هاي اعلامي خود براي عملكرد 9 ماهه با اعلام زيان نگراني‌ها را در اين صنعت دو چندان كردند.

3939

کد خبر 277520

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.د IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    413 3
    انشااله از این بعد هم شاهد زیانهای بیتشرشان بشیم تا حد ورشکستگی با این گرانی که ایجاد کرده اند .
    • حسن IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
      186 0
      برخی خودروها افزایش قیمت بیش از دوبرابری را داشته اند مثل 206 الان هم که چند ماهی است فروش نقدی ندارند. اگر قبل از افزایش ناگهانی نرخ ارز و گرانی های اخیر موجودی خودرو در پاکینگ های بزرگ ایران خودرو حداقل ده هزار دستگاه بوده باشد و با افزایش بین 50 تا 100 درصدی خودروها به طور متوسط برای هر خودرو فقط دوازده میلیون سود حساب کنیم آن وقت متوجه می شوید که چه سود رویایی نصیب خودروسازان شده است. شاید در یکی دوماه به دلیل عدم عرضه خودرو دچار زیان شوند که کاملا طبیعی است اما این یعنی زیان مختصر در مقابل سود چند صد برابری .
  • مجید IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    281 1
    پس پاداشهای میلیونی که مدیران خودروساز میگیرند از کجا میاد
    • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
      238 2
      بابا جان اینها همش فیلمشونه که بگن ما داریم زیان میدیم که از یک طرف هفته ای یک بار همه ماشینها رو گرون کنند(دقیقا همین کاری که الان دارند میکنند)و از یک طرف از دولت وامهای کلان میلیارد دلاری بگیرند وگرنه کدوم عقل سلیمی قبول میکنه پرایدی رو که تو کشورهای همسایه دارند به قیمت 5 میلیون به فروش میرسونند بیان داخل کشور به مردم بدبخت 20 میلیون بدن بعد تازه ضرر هم بکنند!!هیچ کارخونه ای محصول خودش رو بدون سود نمیفروشه اونهم در بازار بین المللی؛پس مطمئن باشید همون 5 میلیونی هم که به عراق و سوریه و افغانستان میفروشه مقداریش سود هست حالا شما حساب کن ببین 20 میلیونی که در داخل کشور میفروشه چقدر واسش سود داره!!
  • سعید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    225 1
    چند ماهی است تولیدات خودرا به بازار عرضه نکرده اند . توقع سود هم دارند.
  • حميد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    156 4
    اساس دو شركت بزرگ خودروسازي ايران بر توليد انبوه است اين شركت هاي مانند برخي شركت هاي خودروسازي دنيا سفارشي توليد نميكنند در شركت هايي كه توليد انبوه دارند فقط با كاهش قيمت ميتوانند سود زيادي بدست آورند با افزايش قيمت ، مقدار فروش كاهش پيدا خواهد كرد و شركت سايپا و ايران خودرو نمي توانند هزينه هاي سربار خود را پوشش دهند به هيئت مديره اين شركت ها توصيه ميكنم براي فرار از ورشكستگي قيمت ها را پايين بياورند چون مطمئن باشند افزايش حقوق در سال 92 حداكثر 20 درصد خواهد بود
    • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
      176 2
      شما مطمئنی که این دو خودرو ساز با افزایش قیمتهاشون فروششون کمتر شده؟!یه سری به نمایندگیها زدی ببینی مردم برای خرید همون پراید 20 میلیونی چطور تو سر و کله هم میزنند؟!!میدونی این دو خودروساز طی 6 ماه گذشته چند بار افزایش قیمت داشته اند؟!مطمئنا اگر با هر مرحله افزایش قیمت تعداد مشتریانشون کم میشد مرحله بعدی افزایش قیمت رو به اجرا نمیگذاشتند؛ولی متاسفانه برعکس شده و وقتی اقایون خودروساز در هر مرحله از افزایش قیمت شاهد شور و اشتیاق بیشتر مردم برای خرید خودرو به قیمت بالاتر بودند بیشتر از پیش برای افزایش قیمتهای بعدی مصمم میشدند و انقدر این کار رو ادامه دادند تا پراید رو رسوندند به 20 میلیون و متاسفانه هنوز هم شاهد سر و دست شکستن مردم برای خرید پراید 20 میلیونی هستیم
  • خسته IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    171 2
    ما هم كه ساده، باور ميكنيم
  • م GB ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    105 0
    تازماني تعييين تكليف قيمت خودرو دست حمايت از توليد كننده است وشيپور را برعكس همه از سر گشادش بزنيم همين است مديريت در خودرو سازي فقط گرفتن حقوق بالاست نه توليد بالا وجلب نظر مشتري وكاهش قيمت خرج كه از كيسه ميهمان بود حاتم طائي شدن آسان بود
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    171 0
    بس کنید تو رو خدا!! دیگه چی میخوان نکنه انتظار دارن مردم حقوق ماهانه شان را هم بصورت بلاعوض بریزن به حساب این شرکتها؟!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    137 0
    اگر افزایش فروش ندارند در عوض 60 % افزایش قیمت دارند رانا را که بنده در خرداد ثبت نام کردم 10000000 تومان هم دادم قرار بود بهمن با قیمت نهائی 16000000 تحویل بدن ندادن که هیچ حالا میگن 32000000
  • حميد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    95 0
    بيايد درب اين 2 تا كارخونه رو تخته كنيد خيال ملتو هم راحت.حداكثر ضررش توي كوتاه مدت بيكاري چند هزار نفره ولي توي بلند مدت منفعت بيشتر از ضررشه.
  • librarian IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    65 0
    يه شماره حساب بدين بهشون كمك كنيم ، خيلي به گردن ملت حق دارند!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    32 0
    با این وضع خودرو ساز ها در اینده نزدیک شاهد ورشکستگی برخی خودرو ساز ها خواهیم بود . به نظر من در سال اینده شاهد کابوسی وحشتناک برای خودرو ساز ها خواهیم بود . اکثر قشر جمعیت ایران را خانواده های با درامد متوسط تشکبل میدهند وبا این درامد ها فک نمکنم سال اینده کسی توان خرید خودرو را داشته باشه . این بازار بوجود امده هم را دلالان گرم نگه میدارند و اکثر خرید ها هم با پس انداز های سال های گذشته است
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    75 0
    فقط مردم بايد نخرند
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    31 0
    عاقبت بلاهایی که این شرکت ها تو پیش فروش سر مردم بیچاره می آورند همینه. این دنیا دار مکافاته. اون روزایی که ضررهاتون رو از طریق جیب مشتری جبران می کردین باید فکر این روزها هم می کردین. این تازه اولشه! مونده حالا تا چنان ضررهایی بکنین که دیگه توبتون بشه سر مشتری کلاه بذارین.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    44 0
    ولی پاداش مدیریتی شب عید مدیران سخنی دیگری روایت می نماید.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    31 0
    متاسفانه مدیران خودروساز داخلی خود را با مدیران خودروسازان روز دنیا مقایسه میکنند به همین دلیل است هر روز انتظارشان بیشتر می شود و هیچ یک به تعهداتشان عمل نمی کنند و خودروی تحویل مرداد ما هنوز دعوتنامه اش نیامده.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    37 0
    دیگه میخوان چقدر گرونش کنند.
  • بدون نام US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    34 0
    وقتی دولت حمایت میکنه واسشون مهم نیست چون داره حمایت میشه . ولی اگه بدونن که حمایت نمیشن و باید خودشون درآمد داشته باشن و حقوق کارگر و .... بدن اون وفت تلاش میکنن تا سر پا واستن . اما هی دولت بیاد و پول زبون یسته رو بده به اینا و خرج کنن اینطوری میشه . در ضمن داشتن رقیب هم واسه مصزف کننده و به حرکت در آوردن تنبلا خوبه .
  • بدون نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    17 1
    آخی دلم کباب شد واسشون
  • علی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    26 1
    سلام فقط به جای خرید و فروش پراید و پیکان مدل 70 تا 80 اگه فقط اجازه بدن ماشین های خارجی مدل 85 تا 87 به سال خودمون یا 2007 تا 2009 وارد کشور بشه ببین چه جوری تو سر قیمت این لگن ها می آد. حیف که اجازه میدن ماشین 20 سال پیش مثل نقل و نبات خرید و فروش بشه ولی ماشین خارجی چند سال کارکرد به قول بچه ها ایییییییییییییشه
  • علی ح IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    2 0
    اگر درست به روند بازار در سالهای قبل فکر کنیم می بینیم ابتدای گرانیهای مشهود در کشور از مسکن در چند سال قبل شروع شد ، بعد با فروکش کردن تب مسکن ، ارز و طلا بعد از این دو مورد الان نوبت خودرو شده ، سایر کالاها هم گران شده ولی گرانیهای مشهود ارزش دار مسکن ، ارز و طلا و خودرو بوده که همه چیز را تحت تاثیر گذاشته ، علت چیست همه بخاطر سرمایه کلان در گردش بزرگی است که الان دست مردم بخصوص سرمایه های بزرگ در دست گروهی خاص است که به جای سرماه گذاری در صنعت و کشاورزی به سود های کم قانع نبوده بلکه به سمت سودهای بزرگ و آنی رفته که این سود عاید نمی شود مگر در بلوشور بازار که خود سرمایه دارها این بازارها را درست می کنند تا بتونند سودهای کلانی ببرند ، اکنون باید ببینیم خواب گرانی بعدی را در کجا دیده اند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین