حوزه نیوز نوشت:

 حجت‌الاسلام  ناصر رفیعی، شب گذشته در همایش طلیعه ولایت که از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه شاعران و مداحان استان قم در سالن همایش‌های جامعه مدرسین برگزار شد، به آسیب‌شناسی مداحی پرداخت.

وی با اشاره به آیات پایانی سوره شعرا که خداوند چهار ویژگی شاعران دینی را تبیین می‌کند،‌گفت: نخستین ویژگی شاعر دینی و مورد تأیید اسلام، داشتن باور قوی معرفی شده است؛ انسان زمانی می‌تواند بر دیگران تأثیرگذار باشد که خود به آنچه می‌گوید باور قلبی داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند موفقیت چندانی کسب کند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی ادامه داد: علم صالح و خالص در راستای رسیدن به قرب خداوند، یاد کردن زیاد خدا در همه حال و دفاع از مظلومان از دیگر ویژگی‌های شاعران دینی و مورد تأیید اسلام است که در سوره شعرا به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، مبنی بر این که انسان توسط جان، شمشیر و زبان جهاد می‌کند، افزود: بر اساس آموزه‌های اسلامی، جهاد اصغر در میدان جنگ، جهاد اکبر جهاد با نفس و جهاد کبیر، جهاد تبلیغی در نشر معارف دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که مداحی و شعرخوانی فرصت بزرگی است که با احساسات و عواطف مردم در ارتباط است،‌ گفت: البته در این عرصه باید مراقب آسیب‌ها و آفت‌هایی که ممکن است ما را تهدید کند، باشیم.

وی نخستین نکته ضروری در مداحی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را عالم بودن به مسائل و سیره و شخصیت معصومین(علیهم‌السلام) دانست و گفت:‌ این که مداح به محل تولد، نحوه شهادت و تعداد یاران معصومین(علیهم‌السلام) اکتفا کند، کافی نیست، بلکه باید نگاه عمیق‌تری در این عرصه داشته باشد و آگاهی بیشتری به آنها پیدا کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مداح باید مراقب باشد تا در سخنانش باعث سبک شمردن ارزش‌ها و شخصیت‌های دینی و اسلامی نباشد، گفت: مداح باید مراقب باشد، مطالبی که مطرح می‌کند، مستند، مستدل و منطقی باشد؛ این که فلان سخنران و منبری این را گفته است، برای ما سند نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ شخصیت مداح باید در پشت تریبون و کوچه و بازار یکی باشد؛ همچنین مداح باید بداند که دین ما از سیاست جدا نیست؛ البته باید مراقب بود که این به معنی سیاست‌زدگی نیست؛ مداح و منبری نباید برای چنین عرصه‌هایی هزینه شود؛ بلکه رویکرد سیاسی مداح درباره اصل نظام، ولایت فقیه،‌ مسائل مسلمانان جهان و... باشد.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =