رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید دارد نحوه ورود و تعامل ایران در مذاکرات قزاقستان بستگی به رویکرد ۱+۵ دارد.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران به مذاکرات آتی ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکرات قزاقستان زمانی منجر به نتیجه می‌شود که علائم مثبتی از سوی طرف مقابل ایران مشاهده شود ؛ اگر 1+5 نشانه‌هایی از تعامل را داشته باشند تیم مذاکره کننده ایران مذاکرات را ادامه خواهند داد.
آنچنان که فارس گزارش داده، بروجردی با بیان اینکه یکی از مطالبات تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات قزاقستان رفع و لغو تحریم‌ها خواهد بود، گفت: آمریکایی‌ها ماده 6 معاده NPT را زیر پا گذاشته‌اند و به آن عمل نمی‌کنند؛ امریکا طبق ماده 6 NPT می‌بایست فعالیتهای هسته‌ای خود را کاهش و سلاح‌های اتمی را نابود می‌کرد اما این کشور نه تنها چنین کاری نکرده بلکه فعالیتهای هسته‌ای را گسترش داده و نسل جدید بمب‌های اتمی خود را آزمایش کرده است که این خلاف معاهده NPT است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به تکاپو و بحران سازی مداخله جویانه آمریکا در سوریه اشاره کرد و گفت: به اذعان صهیونیست‌ها و کارشناسان آمریکایی، آمریکا در بحران سوریه اثر گذار بوده و در سوریه از ایران شکست خورده است.
خبرنگاری از بروجردی درباره بسته پیشنهادی تهران به 1+5 پرسید که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ گفت: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بارها به 1+5 عرضه شده است؛ ما تأکید می‌کنیم اگر غربی‌ها اهل تعامل باشند زمینه تعامل از سوی ما در مذاکرات وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات قزاقستان تغییر خواهد کرد، پاسخ داد: این بستگی دارد به رویکرد طرف مقابل. اگر در مذاکرات قزاقستان آنها تکرار مکررات کنند روشن است که تعاملی صورت نخواهد گرفت اما اگر بجای تقابل، تعامل کنند ما اهل تعامل هستیم.
بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره تحقیق و تفحص از دبیرخانه جنبش عدم تعهد پرسید، گفت: جمعی از نمایندگان تحقیق و تفحص از دبیرخانه جنبش عدم تعهد را طبق روال قانونی پیگیری و به هیئت رئیسه ارایه خواهند کرد و ما این موضوع را در جلسه عصر امروز کمیسیون بررسی خواهیم کرد چرا که برای مجلس استفاده از ظرفیت 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد مهم است .
وی با بیان اینکه ایران باید از ظرفیت ریاست موقت در جنبش عدم تعهد استفاده پویا و فعال کند، افزود: متأسفانه ماه‌ها از اجلاس غیرمتعهدها می‌گذرد اما وزیر خارجه از تشکیل دبیرخانه جنبش عدم تعهد هیچ اطلاعی ندارد و نمایندگان می‌خواهند تابلوی روشن و شفافی از دبیرخانه جنبش عدم تعهد به مردم ارائه شود.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    4 0
    آمریکا و غربی ها که واقعا دارن ناجوانمردانه این همه درحق ملت ایران ظلم میکنن وهربار به بهونه ای دارن برای این ملت مشکلاتی درست میکنن دیگر مذاکره برای مذاکره بی فایده است میبایست ایران بدون هیچ چشمشداشتی و با جدیت هرچه تمامتر طرح خروج از NPT را به اجرا بذاره