۱ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲

سن ازدواج دختران و پسران یکی از نکات بسیار مهم برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم به حساب می آید.

مازیار شیبانی فر: ازدواج یک پدیده اجتماعی بسیار مهم است و یکی از شاخص های مهم در افزایش جمعیت و تداوم نسل محسوب می شود.  در جامعه ایرانی سن ازدواج بالا رفته، اما در حال حاضر توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران بسیار بیشتر از افزایش سن ازدواج پسران است. در حالی که در جامعه ایرانی پسران برای ازدواج باید پا پیش بگذارند.

در کشور ما هر چند روند حرکت به سمت مدرنیسم با شتاب زیادی رو به گسترش است، اما همچنان بسیاری از پدیده های اجتماعی به شکل سنتی پیگیری می شوند. ازدواج جزو مسایلی است که با وجود آمیختگی های بسیار با جلوه های مدرن و غربی، همچنان از پایه های سنتی برخوردار است. یکی از ویژگی های سنتی ازدواج ایرانی، اقدام پسران یا خانواده آنها برای انتخاب زوج است. بنابراین بالا رفتن سن ازدواج پسران ارتباط مستقیمی با کاهش میزان ازدواج ها در جامعه و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج دختران دارد.

بر اساس گزارشی که معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان منتشر کرده است، کل جمعیت هرگز ازدواج نکرده 10 سال به بالا در ایران 23 میلیون نفر است که از این تعداد حدود 13 میلیون نفر را مردان و 10 میلیون را زنان تشکیل می دهند. جمعیت مجردان قطعی نیز که بین 30 تا 65 سال را شامل می شود بر اساس سرشماری سال 85، یک میلیون و 220 هزار نفر است.

در این تحقیق، 60 درصد از پاسخگویان بهترین سن ازدواج برای پسران را بین 25 تا 29 سال دانسته اند و 23 درصد از آنها گفته اند که سن مناسب برای ازدواج پسران 30 تا 35 است. (http://www.farateb.com/news)

کارشناسان نظرات مختلفی را درباره علت افزایش سن ازدواج پسران مطرح می کنند. توقع نابجای خانواده ها و توجه به معیارهای مادی و باورهای اشتباه و افراطی نسبت به نظر اطرافیان به عنوان مهمترین دلایل ازدواج نکردن پسران مطرح می شود و سپس از نارضایتی پسران نسبت به نحوه پوشش دختران در جامعه، افزایش سطح توقع دختران، رقابت های نابه جای برخی خانواده ها در انتخاب همسر آینده پسران شان، توجه افراطی به ویژگی های ظاهری، برخوردار نبودن از مهارت های اجتماعی برای انجام مناسب مراحل مختلف ازدواج و هماهنگ نبودن معیارهای پسران با خانواده به عنوان دلایل مهم دیگر بیان می شود.

مسایل و مشکلات مالی، مشکل بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده به عنوان آخرین و کم اهمیت ترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج پسران مطرح می شود. در این شرایط باید ببینیم اگر پسری از خانواده ای متوسط بخواهد ازدواج کند و بتواند از پس تمامی مسایل و مشکلات فرهنگی بربیاید، تا چه اندازه از توان مالی لازم برای تامین هزینه های یک ازدواج و زندگی متوسط برخوردار است.

در حال حاضر به جز هزینه های مربوط به خواستگاری، بله برون و جشن نامزدی، بیشترین هزینه ازدواج مربوط به مراسم عروسی است. اکنون برگزاری یک عروسی که می تواند شامل لباس عروس و داماد، آرایشگاه، یک جفت ساعت، آینه و شمعدان، محضر، سفره عقد، خرید عروس و داماد، آتلیه عکس و فیلمبرداری، کارت عروسی، گل زدن ماشین و دسته گل عروس، اجاره تالار یا باغ – تالار، شام عروسی و موسیقی باشد در خوشبینانه ترین شکل به طور متوسط بیش از 11 میلیون تومان هزینه دارد.

خرید حلقه های ازدواج و سرویس طلا در خوشبینانه ترین شرایط حدود 4 میلیون تومان هزینه بر می دارد. رفتن به ماه عسل (برای نمونه سفر به مشهد مقدس) با هواپیما و اقامت 4 روزه در یک هتل چهار ستاره حدود یک میلیون و صد هزار تومان هزینه در پی دارد. اجاره یک واحد آپارتمان 45 متری در مناطق متوسط شهر بیش از 25 میلیون تومان و خرید چنین خانه ای حدود 90 میلیون تومان برای تازه داماد هزینه دارد. خرید یک ماشین صفر کیلومتر تولید داخل کشور بسته به شیوه خرید آن (لیزینگی یا نقدی) از حدود 5 میلیون تا 18 میلیون تومان هزینه دارد.

در جامعه ایرانی حدود 50 درصد افراد در طبقه متوسط قرار دارند و بین 20 تا 25 درصد جزو افراد فرودست جامعه محسوب می شوند که در تامین هزینه های زندگی خود دچار مشکلاتی هستند.

یک جوان متعلق به طبقه متوسط چه اینکه کارمند رسمی دولت باشد یا در بخش خصوصی کار کند با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس بین 500 تا 800 هزار تومان در ماه حقوق می گیرد. اگر یک جوان بدون وقفه تا مقطع لیسانس تحصیل کند و بدون تلف کردن وقت دو سال خدمت سربازی را بگذراند، در 24 سالگی به نقطه ای می رسد که بتواند شغلی داشته باشد. این جوان اگر فقط یک سال برای یافتن شغل مناسب تلاش کند در سن 25 سالگی صاحب درآمد می شود.

حال اگر در نظر بگیریم متوسط درآمد یک جوان در ماه 600 هزار تومان است. یعنی در سال 7 میلیون و 200 هزار تومان درآمد خواهد داشت و با در نظر گرفتن شرایط تورم به صورت خوشبینانه و اینکه یک جوان مجرد تمامی درآمد خود را طی 5 سال پس انداز کند در 30 سالگی حدود 36 میلیون تومان پول نقد خواهد داشت که در شرایط امروز با این پول حتی نمی تواند از پس تمامی هزینه های مربوط به عروسی، ماه عسل و تهیه مسکن و خودرو بر بیاید.

در حالی که پیش و پس از برگزاری مراسم عروسی، هزینه های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها باید از طرف داماد پرداخت شود و هیچ کدام از آنها در فهرست هزینه های بالا مطرح نشده است.

شاید همین دلایل باعث شده است که 60 درصد از پسران بهترین سن ازدواج را بین 25 تا 29 سال دانسته اند و 23 درصد از آنها گفته اند که سن مناسب برای ازدواج پسران 30 تا 35 سال است
4545

کد خبر 279817

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JOKER IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    کار و پول و .....
    • سعید IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      1)سربازی 2)نبودن ثبات اقتصادی و اجتماعی 3)تحصیل دانشجویی تا سن بالا
    • Mohsen IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      227 4
      از چی بگم برات اتظار داری چه چیزی از دلم دراد ....
    • بدون نام IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      اين همه مقاله و نوشتن لازم نيست. گراني و پول . همين !
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    چه ضرورتیه که یک جوان 2 سال از عمرشو که می تونه صرف پیشرفت کنه به خدمت سربازی بره و شما بگید که سن ازدواج بالا میره ؟
    • معاف از سربازی A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      چرا بهونه میاری؟خب باید برین سربازی
  • سعید IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    سربازی هم هست....
    • سربازی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      منم موافقم
  • آرمین 23 IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    توقعات فوق مدرن!! خانم ها که الاماشالله می خواهند از همه ی خانم های ایران سرتر باشند..
    • بدون نام US ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      دلایل زیادی هست، اما تجربه شخصی بنده اینه: خانم با من ازدواج میکنی؟ دختر: بگو چی خوندی؟ من: لیسانس زبان دختر: Eva من فوق لیسانسمممممم !!! چطور جرات کردی به "من" این شاهزاده!! این سیندرلا !! پیشنهاد ازدواج بدی ؟؟؟ من: هاج و واج از اینهمه غرور کاذب و مسخره
  • مجید IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    من سی و پنج سالمه و مجرد هستم همیشه برای خودم سوال بود چرا مجردم ؟! ولی یکی از دوستان و همکلاسی های خودم رو دیدم که علیرغم شخصیت والا و اخلاق نیکویی که دارند که شاید هر دختری ارزوی زندگی با ایشون رو داشته باشه ولی کماکان هنوز مجرد بود!! موضوع مجردی خودم فراموش کردم !!!
  • سحر EU ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    نه عزيزم ، توقعات همه خانم ها خيلي بالا نيست. پسر خوب و اهل زندگي نيست. اگر هم هست با اين وضع شلم و شوربايى اقتصادكمر خودش و خودم را خواهد شكست !
    • مجید IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      اگه هنوز مجردی و قصدادامه تحصیل مثل بقیه خانمها نداری من حاضرم ازدواج کنم گوربابای اقتصاد و مشکلاتش . حداقل دونفر از امار مجردها هم کم میشه!!!!! هم این خبرانلاین برای اولین بار باعث یک عمل خیر میشه!!!
    • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      96 32
      آخه این چه منطقیه واقعاً؟! شما وقتی می گی توقع همه دخترها بالا نیست بعدش چه جوری میگی پسر خوب و اهل زندگی پیدا نمیشه ؟! همون قدری که جمله «توقعات همه دخترها بالاست» جامعیت نداره که جمله« پسر خوب و اهل زندگی پیدا نمیشه»...
    • در آستانه ازدواج US ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      حسادت و رقابت های آنچنانی آفت دختران ایرانی شده، برای همین هیچ علاقه ای به ازدواج با آنها رو ندارم، دختری خارجی اهل زندگی و نه اهل پز و افاده پیدا کردم که خدا رو هزار بار بخاطر این نعمت شکر میکنم.
    • سینا US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      73 17
      دختر خوب فقط دختر یمنی، عراقی، و افغانی. باور کنید این دخترای ایرانی به درد زندگی نمیخورن چون فقط بهونه میارن و پرتوقعند. درد ما درد فقرو اقتصاد نیست درد پرتوقع بودن دختراست.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    به خاطر اینکه دختران سرکارند و پسران بیکار
    • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      من پسر خوب سر كار هم هستم ولي بگم پول ولي طلا ندارم حالا چي
    • arash IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      79 20
      وقتی یه خانمی به استخدام یه اداره دولتی در میان ایشون بعد از ازدواج از نظر اقتصادی زیر چتر حمایتی همسرشون قرار می گیرن و این در حالیه که خیلی از پسر های ما که الان فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها (و با امید زیادی هم سراغ این تحصیل رفته بودن) حالا فرصت شغلی پیدا نمی کنن. من میگم اگه درآمد این خانم نتیجش باعث افزایش رفاه خودشون و همسرشون میشه از اون طرف یه پسر که تواناییشم تو خیلی از موارد کمتر نیست به خاطر پیدا نکردن این فرصت شغلی وضعیته حادی تو زندگیش پیدا میکنه. و این طوری میشه که ما صفر و صدو کنار هم خلق میکنیم به جای اینکه به فکر دو تا پنجاه باشیم
  • گلی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    به نظر شما هیچ ادم عاقلی با این وضع تورم به ازدواج هم فکر میکند و مشکلات خودش را زیاد کند
  • بدون نام EU ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    علتش برنامه هاي توپ دولت براي جوانان هست
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    دوستان من ارم تاوان محبت بیش از حد به یک شیاد رو میدم..ماهیانه یک سکه مهریه میدم. یادتون باشه دخترای الان محبت و اینارو همشون فراموش کردن پس حواستون باشه مهریه کی داده کی گرفته نیست مهریه بالای 5 سکه قبول نکنید...اگر کسی بخواد زندگی کنه با 5 سکه زندگی میکنه اگه کسی هم نخواد با 5000 تا هم زندگی نمیکنه..
    • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      40 2
      ولله که راست میگی
  • m IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    87 4
    خیلی چیزا میتونه باشه ممکنه هم در شرایطی هیچکدومش نباشه..
  • مسعود IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    آقا من ارشد میخونم نه معتادم نه خلاف کار توقع دخترا بالاست کار نیست گرونی بیداد میکنه آخه چطوری زن بگیرم اولش دخترا با همه چی موافقت می کنن بعد میزنن زیر همه چی..... اولین کسی که سرم غر بزنه همین زنه........ ما که از این وضع نا امید شدیم!!!
  • بدون نام US ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    واقعا تحلیل احمقانه ای از زندگی بود. چرا فقط باید کمترین های ممکن رو دید.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    اصلا از سن ازدواج، خرج ، توقعات، مشکلات فرهنگی و آمار بالای بیکاری و همه این مسائل که بگذریم و فرض کنیم که اصلا وجود نمی داشت، حقوق دریافتی به حدی کم است که کفاف زندگی حتی 1 نفر را هم نمی دهد. بارها و هر روز از آمار بیکاری و مشکلات دیگر گفته می شود، اما بدتر از این ها وضع حقوق است که به شکل بی معنائی با خرج تطابق ندارد. من به عنوان یک مهندس درسال 85 در شرکت بزرگ و معروفی کار می کردم و ماهی 600 می گرفتم . سال 91 با چند سال سابقه همان شرکت پیشنهاد 1200 می دهد(طبق جداول مدیریت راهبردی) . حال بنگرید که وقتی سال 85 نمی توانستم با 600 ازدواج کنم ، بدیهی است که امسال با 1200 هم نمی توانم.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    بي عرضگي و بدشانسي
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    همه دخترا پر توقع نیستن پسرا میرن سراغ دخترای پر توقع چون پول باباشون و ماشین خودشون و سر و شکلشون پست ومنصب های خانواده شون چشمشون میگیره و الا این همه دخترای ساده زیست تحصیلکرده و متین چرا خواستگار مناسب خودشون ندارن چرا هیچکس از توقعات پسر ها نمیگه طرف تک دختر باشه باباش رئیس و پولدار باشه باید احمق باشه با چند تا سکه زن یه جوان صرفا عاشق بشه
    • مجید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      44 19
      چرا جمع می بندی؟ من چنین چیزهایی که می فرمایید را ندارم ولی بازم مجردم
    • بی نام US ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      67 32
      راست میگی بخدا تو خیابون که راه میری پسرا همه حواسشون به دخترایی هستش که تیپ زدن از کنار ماها که ساده میگردیم راحت رد میشن و اصلا نمی بیننمون یکی نیست به این پسرا بگه والا این دختره کلی پول خرج سر تا پاش کرده که اینجوری شده پس فردا اگه باهاش ازدواج کنی از پس خواسته هاش و همین خرج سر تا پاش بر میایی؟ تو فامیلامون از این جور دخترا داریم وقتی چهره های بدون ارایش این جور دخترا را می بینم نمیخوام از خودم تعریف کنم ولی بخدا خیلی خوشگلترم .
    • شادی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      12 6
      مردا همیشه میخوان از خونواده های پولدار زن بگیرن اینو مایه افتخار میدونن و ازدواج با طبقه پایینو کسر شان و بی کلاسی .حقشونه کارشون به طلاق بکشه و گیر ادمای طمعکار و فرصت طلب بیفتن و واسشون درس عبرتی باشه تا اخر عمر بخاطر بی اعتمادی بی زن بمونن. دختر مایه ها فقط دنبال خوشیهای دوران مجردیشونن چون دیگه عادت کردن به خوش گذرونی اینا از زندگی و خونواده چیزی نمیدونن و فقط دوس دارن خرج کنن. کاسبی خوبیه از هر جا بتونن پول میزنن!!!
  • علي IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    كاهش سربازي براي متاهلين يكي از بهترين پيشنهادها .
  • امیر IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    58 76
    حالا نمیشه یکی ماشین نداشته باشه و ازدواج کنه؟اخه چرا وسایلی رو که جز ملزومات زندگی مشترک نیست بیخودی مطرح میکنین؟
  • حسن IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    139 4
    ماشین صفر 5 میلیون!!!!. کجاست ؟ من یکی میخوام.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    خدا لعنت کنه هر کسی که چشم و هم چشمی را اختراع کرد .
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    86 52
    من به شخصه به خاطر نداشتن کار و به طبع اون پول، کیس ازدواج رو حتی با اینکه هردو به هم علاقمند بودیم از دست دادم، اگر کار داشتم الان بابا هم شده بودم. و همچنان مجردم ...
  • lیک جوان مجرد IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    آقایون کارشناس مشکل بیکاری، تورم شده بلای جون جوان ها... اشتغال زایی که فقط برای کسایی که بند پ وجود داره هست نه ما بدبخت ها... وقتی شرایط رو ببینیم حتی اگه عاشق هم باشیم به خودمون میگیم می خوای دختر مردم رو خوشبخت کنی یا بدبخت... ما جوان ها دیگه هیچ وقت نمی تونیم عروسی بچه هاهمون رو ببینیم به یه حساب سر انگشتی می فهمید در اینده چه فاجعه ای گریبانگیرمون میشه که فساد پشت سر فساد... تازه اولشه
  • آقاعباس IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    93 32
    سربازی مانع نیست /فقط فقط بیکاری بیکاری بیکاری
  • amin IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    من هیچ مشکلی واسه ازدواج ندارم ولی چون نمیتونم دختری پیدا کنم که از گذشتش مطمئن باشم هیچوقت این کارو نمیکنم
    • من IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      41 38
      شما از گذشته خودت مطمئنی؟ چطور دختری می تونه به شما اطمینان پیدا کنه که در گذشته چه کارهایی کرده ای ؟
  • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    من خودم تازه ازدواج كردم///چقدر هم شانس اوردم كه قبل از اين گروني ازدواج كردم چون اگه هشت ماه پيش قبل از اين گروني ازدواج نميكردم ديگه ازدواج نميكردم همسرم هم ميگه ديگه نميتونستم جهزيه اي كه گرفتم رو بگيرم احنما لا قيد از دواج رو ميزديم چون مقايسه ميكنيم هزينه اي كه اون موقع كرديم با الان رو اصلا نميشه باور كرد چقدر گروني شده نسبت به اول سال....واقعا جوانهاي ايراني گناه دارن و چوب ندونم كاري و بي مديريتي بعضيها رو ميخورن...
  • حسام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    127 2
    ااااااااا راست میگن .... منم 33 سالمه هنوز مجردم !!! ... راستی چرا؟؟؟؟......اصلا ولش کن همون بهتر که یادم رفته بود..................
  • محمد IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    95 9
    از زندگي سنتي فقط نكات منفيش مونده و از زندگي مدرن فقط نكات منفيشو گرفتيم. خيلي كشورا سربازي هست . ايرانم هميشه بوده . ولي هيچ وقت مثل الان سن ازدواج بالا نرفته. از نظر پيشرفت هم كه توي زندگي مجردي و چه در صورت تاهل هميشه سرفه جويي و قناعت و ... در كنار تلاش و كار نتيجه داده. پس اينم چندان دليل مهمي نيست . كسي كه بخواد كار كنه چه مجرد باشه چه متاهل ، پيشرفتشو ميكنه. به نظرم بزرگترين مشكل ريسك و تصميم گيري هست . مردم به شرايط خودشون اطمينان ندارن . يه جور ترديد ار فرداشون . باعث شده نه ازدواج باشه . نه وفا داري . نه ادامه زندگي مشترك واسه خيلي از جوونا.
    • دل شکسته IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      27 17
      با نظر شما کاملا موافقم، الان جوری شده که دخترها هم خودشون نمیدونن چی میخوان، فقط حرفای تئوری کتاب، فیلم و اینترنت و... یاد گرفتن و بس، یعنی اگه واقعا سالم باشی، کارم داشته باشی و اهل زندگی هم باشی، بعد از چند جلسه که میبرن و میارنت تازه اگه بهانه ای هم نداشته باشن که پیدا کنن آخرش میگن که از آینده میترسیم، با دلمون نتونستیم کنار بیایم، احساس میکنیم خونه بابامون بیشتر خوش میگذره و ........ اینم منطقشونه، حداقل مجردی میگی صد دردم یه درده زن ندارم، خلاص
  • بدون نام AU ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    95 16
    پسر ها الان میرن خاستگاری هر چی خانواده دختر میگن قبول میکنن!!همین کار های رو میکنن که باب و رسم میشه می افته به جون جامعه!برادرم یک دختر خانومی رو میخواست.تو خاستگاری گفتن 1000 تا سکه مهریه یا یک خونه بخرید بکنید به اسم دخترمون!!مادر بنده هم گفت دختر شما خیلی خانومه شما خیلی خانواده خوبی هستید ولی فکر کنم زیاد با هم جور نشیم و با گفتن یک با اجازه بلند شدیم اومدیم.یک هفته نشد خودشون گفتن دخترمون گفته 100 تا سکه کافیه.الان هم عقد کردن.(چون ما گفته بودیم 100 تا بیشتر نامبارکه تو خانواده ما/منم که برادر بزرگ هستم 80 تا مهریه خانومم گرفتم).چرا هر چی رسم و شرط اشتباه و تجملاتی که خانواده ها میزارن باید اجرا بشه؟با قاطعیت نه بگید وقتی حرف منطقی باشه شرع و عرف تایید کنه.طرف مقابل هم قبول میکنه.
  • رضا EU ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    همه هزینه ها را باید مرد پرداخت کند:عروسی، ماه عسل و تهیه مسکن و خودرو و خرج زندگی بعلاوه مهریه و... اون وقت میگند به زنان ظلم میشه که چرا نصف مردان ارث می برنند!!!!؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    واقعا ما دهه ی 60ی ها چقد بدشانسیم. اول که تب کنکور بود. بعد سربازی-بعد کار البته با حقوق بسیار کم تو شهرهای کوچیک که البته فقط اسم کلانشهر رو به یدک می کشن.با بدبختی پول جمع می کنی تا یه چیزی مثلا ماشین بخری با قسط که یهو همه چی ویران میشه.ازخونه اجاره گرفته تا خرید همه چی. مشکل ما اینه که سطح درآمد چند ساله ثابته اما هرسال هزینه ها چند برابر میشه . نتیجه اینکه اگه کارهم داشته باشی با حقوق متوسط نمی تونی از پس خودت بربیای چه برسه به هزینه های اولیه ازدواج و بعد از اون.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    ببينم كجاي اين شهر خونه 90 ميليون تومنه؟ آدرس بدين منم برم بخرم. بنده 35ساله مجرد هستم. دخترا پرتوقعن. چند اسل پيش با يه خانمي در مورد ازدواج صحبت ميكردم. گفت من همين اول كار ميگم بايد خونه 100 متري بگيري تا بعداً نگي نگفتي. و شيخ سالها مجرد بزيست.
  • بابک IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    28 34
    بابا تو کارو پولو و.... بده من اصلا میرم 2 تا میگیرم !! (البته فکر بد نکنیدا صرفا جهت اینکه میدونم ترافیک سمت خانوما بیشتره این کارو میکنم!!!)
  • آذر IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    57 8
    بابا این نویسنده بنده خدا داره حداقل ها رو میگه که بگه در خوش بینانه ترین حالت هم تشکیل خانواده خیلی سخته اون 5 میلیون هم حداقل پیش پرداخت برای لیزینگ بود متن رو کامل و دقیق بخونید کامنت هایی که جوابشون معلومه نذارین . بعد هم این که به نظر من که خودم یک زن متاهل هستم الان دخترها دنبال همه نکات مثبت زندگی مدرن و سنتی برای دخترها هستند و در قبال اون هیچ یک از وظایف سنتی و یا مدرن در قبال پسرها را و متقبل نمی شن البته پسرهای مثلا زرنگ هم داریم که دنبال پول و موقعیت خانوادگی دخترها هستند اما به نظر من گروه اول پر تعدادتر از گروه دومه .
  • مسعود IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    33 21
    به نظرم شاید بیشتر تقصیر خانواده ها باشه آخه میخوام بدونم اون پدر و مادرهایی که شرطهایی آنچنانی برای ازدواج میگذارن واقعا واقعا با این شرایط ازدواج کردن . اصلا یه لحظه خودشون رو جای بچه هاشون بذارن ببین واقعا میتونستن اون شرایط رو برآورده کنن؟؟!!!
  • امير IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    42 21
    بابا يه كار خوب با درآمد مناسب و مسكن تامين باشه نامردم اگه ازدواج نكنم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    49 39
    بنظرم مشکل اصلی مهـــــریـــه است. بایستی بهش فکر اساسی کرد.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    39 8
    همین کامنتای علل بالا رفتن سن ازدواج دختر و پسر رو تو همین خبر آنلاین بخونین وضع موجود کاملاً طبیعی میشه... همیشه یه طرف بی تقصیره و همه تقصیرا مال طرف مقابله... باز خوبه عزیزان بی خیال ازدواج شدن وگرنه باید علل بالا رفتن طلاق رو سوژه کنیم.....
  • مژده IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    66 27
    من به تمام پسرا حق میدم واقعا دخترا بی منطق و پر توقع شدن. حقشونه همشون بتررررررررشن. (:
  • مژده IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    51 24
    من به تمام پسرا حق میدم واقعا دخترا بی منطق و پر توقع شدن. حقشونه همشون بتررررررررشن. (:
  • جوان 26 ساله در شرف ازدواج از طبقه متوسط IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    34 5
    این برآورد قیمت شما مال 5 سال پیشه! آخه عزیز دل من خرج عروسی تو تهران کجا میشه 11 میلیون؟ سرویس طلا رو کدوم دختری 4 میلیونی میخره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یکم واقع بین باشین!!! اگه همین امروز یک جوون بخواد ازدواج کنه حداقل باید 100 میلیون ناقابل داشته باشه
  • مهرداد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    24 3
    تو متن گفته شده مشکل اقتصادی کم اهمیت ترینه اما اکثر کامنت هایی که مردم گذاشتن و رای هایی که به کامنت ها داده شده نشون میده مشکلات اقتصادی مهمترین عامله... احتمالن این کارشناسا بهتر از خود مردم دردشونو میدونن!!!!!!!!!!!!!
  • امیر IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    36 4
    خانومای ایرانی فقط فقط پول میخوان.رفتن برای داداش بزرگم که 28 سالشه خواستگاری خانواده دختر خانوم گفتن 1000 تا سکه برادر بنده هم گفتن اگر با ماشینم بزنم از روی ایشون رد بشم دیه ایشون میشه 150 میلیون کل ارزش ایشون اینقدره حالا 1000 تا 1500 تومن چند بار ایشون میتونه بمیره ؟؟؟داداش من خونه داره ماشین داره حقوقشم ماهی 3 میلیونه با اینکه داشت قبول نکرد حالا میبینم جوونایی رو که ندارن و قبول مهریه میکنن .خانوما خداوکیلی بشینین یکم فکر کنین آخه
  • مهسا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    17 16
    به نظر من از حق نگذریم توقعات پسرا خیلی بیشتر از دخترا شده. معمولا پسرای بالای 30 یا 32 سال ما میرن دنبال دخترای 18 - 20 ساله. اگه همه انتخابشون رو درست انجام بدن تعادل حفظ میشه. از معیارای پسرا هم زیبایی بیش از حد دختر خانم، تک فرزندی، پولدار بودن باباشو .... هس که این چیزا باعث شده تعادل به هم بخوره و کیس مناسب واسه هیچکس پیدا نشه.
  • پسر ایرونی IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    26 7
    بابا آخه ازدواج به چه دردی میخوره؟ هر مشکلی یه راه حل ساده تری هم داره،میدونین که چی میگم.آخه مگه ما پسرها خلیم بریم زیر 100میلیون تومن خرج!!!!!!!!!!!!! ازدواج ازدواج ...هی میگید ازدواج،ازدواج مثل یه جاده بیراهه است،نرفته هاش پریشون،رفته هاش پشیمون.
  • دختر اصفهانی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    6 7
    سلام. ازدواج به نظر من خوبه.ولی ما دختران و پسران متولد دهه 50 هستنم مشکل ازدواج داریم.کسی ما را دوست نداره. پس چرا بچه های دهه 60 همه ازدواج کردند وخوشبخت شدن .......................ولی ما............
  • فریدون IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    13 1
    زن و مرد باید همدیگرو بخان...
  • آرزو A1 ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    12 2
    سلام به نظر من مشکلات اقتصادی تنها مانع ازدواج نیست . ایجاد علاقه 2 طرفه که خیلی سخت پیش میاد و یکی دیگه بی اعتمادی بعضی پسرها به دخترها هم جزوه مشکلاته. اگه یه دختر واقعا طرفشو دوست داشته باشه با مشکلات مالی کنار میاد ولی بعضی پسرها به این راحتی ها به کسی علاقه مند نمیشن که دختر بخواد با مشکلات مالیشون کناربیاد....
  • دختر تهرونی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    15 4
    ازدواج یه نیاز روحی جسمیه که اگه ازش غافل بشید به تنگنا می رسید ، به امید اینکه هر کسی به مراد دلش برسه ....
  • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    10 3
    نبود عشق
  • عسگر EU ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    24 2
    منم مجردم ولی چاره چیه باید تحمل کنیم تا جونمون در بیاد. نا عدالتی ها باعث مجرد ماندن است
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    13 4
    میشه به خاطر شکست عشقی باشه ینی نتونن اونو فراموش کنن
  • دانشجو A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    13 11
    سربازی . سربازی . سربازی . مشکل اصلی ازدواج هستش . سربازی رو یردارن سن ازدواج پایین میاد .
  • افسانه IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    10 11
    مهم ترين دليل نبودن عشق واقعي است چون انسان تمام مشكلات روبه خاطركسي كه دوست داره تحمل ميكنه همونطور كه مادرتمام دردهاروبه خاطربچش تحمل ميكنه
  • مهدی EE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    9 1
    سلام به طور خلاصه مشکلات به قرار زیره: 1عدم اعتماد مردان به کارشونعدم وجود استخدام 2 گرانی بیش از حد مراسم و تجملات عروسی 3 بالارفتن سن دو طرف و به طبع اون انتظاراتشونوقتی 30 سالته یعنی 10 سال از عمر جوانیت مونده 4کم شدن محبت بین مردم به دلیل فشار اقتصادی 5سربازی
  • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    15 1
    خدا به همه مجردها عقل داده، امیدوارم صبر هم بده. همه شما را درک میکنم و پیامهای شما را تایید. ایکاش منجی عالم بیاد و همه ما رو نجات بده.