۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰

در پی ناتوانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خروج از بن بست و تشکیل ائتلاف حاکم در مهلت تعیین شده، وی به ناچار خواستار تمدید مهلت مقرر به منظور تشکیل کابینه ی جدید این رژیم شد.

به گزارش  واحد مرکزی خبر، شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی روز شنبه در دیداری که با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با وی داشت ، به نتانیاهو چهارده روز دیگر فرصت داد تا کابینه ی جدید خود را تشکیل دهد. در پی انتخابات بیست و دوم ژانویه اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در ابتدا فرصتی بیست و هشت روزه یافت تا با افراد مد نظر خود به توافق رسیده و ائتلاف جدیدش را تشکیل دهد، اما با به بن بست کشیده شدن این تلاشها و پایان مهلت مقرر برای تشکیل کابینه، فرصت دیگری در این زمینه به وی داده شد. در صورتیکه نتانیاهو نتواند از دومین مهلت تعیین شده برای وی بهره گرفته و کابینه ی جدید خود را معرفی کند، احتمال آن وجود خواهد داشت که انتخابات مجدد در اسرائیل برگزار شود. در جریان انتخابات، حزب راست گرای نتانیاهو به عنوان بزرگترین حزب معرفی شد، اما وی که شمار زیادی از اعضای حزب خود را از دست داده بود، تاکنون نتوانسته است اعضای سایر احزاب را برای پیوستن به ائتلاف خود متقاعد سازد.
نتانیاهو در بخشی از اظهارات خود خطاب به پرز گفت: چهار هفته پیش شما کار تشکیل دولت جدید را برعهده ی من گذاشتید. اکنون من از شما می خواهم که دوهفته ی دیگر نیز به من فرصت دهید. ظرف چهار هفته ی گذشته من تلاش کردم تا گسترده ترین کابینه ممکن را برای اسرائیل تشکیل دهم، ما در زمینه های سیاسی و اقتصادی به پیشرفتهای زیادی دست پیدا کردیم و همچنین توانستیم در تقسیم برابر وظایف به موفقیت برسیم. فکر می کنم که تا حد زیادی توانسته ایم در تمامی زمینه ها به ایجاد تفاهم برسیم. به نظرم مردم مذهبی (تندروها) آمادگی پذیرش این تفاهمات را دارند، اما اصلی ترین دلیلی که من را از به اتمام رساندن این کار تا به امروز بازداشته است، صادقانه و ساده بگویم، این است که در اسرائیل گروه (قشر) خاصی مورد تحریم قرار می گیرند.
در ادامه ی گزارش رویترز بر این نکته تأکید شد که در صورت ناتوانی نتانیاهو در همکاری با متحدان خود و ایجاد اکثریت در میان اعضای پارلمان تا تاریخ شانزدهم ماه مارس میلادی، شیمون پرز می تواند امر ایجاد ائتلاف (برای اداره ی پارلمان) را به یکی دیگر از نمایندگان واگذار نماید و درصورتیکه پس از گذشت مدت اضافه، باز هم کابینه ای تشکیل نشده باشد، این احتمال وجود خواهد داشت که انتخابات مجدد در اسرائیل برگزار شود.
قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پایان ماه مارس، سفری به اسرائیل داشته باشد اما مشکلات پیش روی نتانیاهو در تشکیل کابینه، این پرسش را مطرح ساخته است که آیا این احتمال وجود دارد که او از اوباما درخواست کند تا سفر خود را به اسرائیل لغو کند؟
اما یکی از مقامات سیاسی واشنگتن که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتی درباره گزارشهای مطرح شده از سوی اسرائیلی ها درخصوص احتمال لغو سفر اوباما گفت: در حال حاضر هیچ صحبتی در مورد احتمال لغو سفر اوباما نشده است.
برنادِت میهان، سخنگوی کاخ سفید آمریکا نیز در اظهاراتی در اینباره گفت: آقای اوباما کاملاً مشتاق هستند که در اواخر این ماه، به بیت المقدس، رام الله و عمان سفر کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =