فاضل نظری که یک دوره در جشنواره شعر فجر دبیر علمی بود، انتخاب شاعر مردمی از سوی جشنواره شعر فجر را کار خوبی می‌داند و بر این باور است که با این حرکت به مردم توجه شده است.

نظری در گفت‌وگو با خبرآنلاین یادآور می‌شود: «مدت‌ها به خودم این را آموخته‌ام که وقتی کسی به عنوان برگزیده مردم معرفی می‌شود بپذیرم و اگر خلاف انتظار و باور من باشد نظر خودم را به عموم تعمیم ندهم.»
این شاعر جوان می‌گوید: «ممکن است کسانی که برگزیده شدند با انتظار بعضی از ما سازگار نباشند. این موضوع طبیعی است که ما انتظار یا پیش بینی دیگری داشته باشیم که درست در نیامده است، ولی باید توجه داشت که این انتخاب مردم بوده است.»
او همچنین درباره این‌که آیا به نظرتان علیرضا قزوه و حمیدرضا برقعی‌ مردمی‌ترین شاعران دهه اخیر هستند، متذکر می‌شود: «این‌جا نخواسته‌اند که بگویند که بهترین شاعر کیست. مردم نظر دادند و آن‌ها به شاعرانی رای دادند که بیشتر آشنایی داشتند. قطعا در این میان رسانه نیز تاثیر داشته است.»
نظری نفس انتخاب شاعران مردمی را کار خوبی می‌داند و امیدوار است که این کار سال دیگر دقیق انجام شود.
او همچنین درباره این موضوع که آیا مردمی بودن یک شاعر را تعداد تیراژ کتاب‌هایش مشخص نمی‌کند، می‌گوید: «این شاعران هم کسانی هستند که آثارشان مورد اقبال بوده و کتاب‌هایشان بارها تجدید چاپ شده است.»
او درباره مکانیزم انتخاب شاعر مردمی توضیح می‌دهد: «نمونه‌ها به شکل تصادقی انتخاب شده‌اند و هر قدر این نمونه‌ها تصادفی‌تر باشند تعمیم آن بهتر است، تا جایی که خبر دارم حتی از شهرستان‌ها هم نظرسنجی شده است. مثلا در قم حمیدرضا برقعی واقعا انتخاب شد.»
نظری بر این باور است: «مساله انتخاب این دو شاعر به عنوان شاعران مردمی نیست. ما باید ببینیم که چرا جامعه به این شکل شعر توجه دارد و دلایل این موضوع را دربیاوریم و به جای این‌که بگوییم که روش‌شناسی درست بوده به این فکر کنیم در صورتی که این روش درست بوده چه اتفاقی می‌افتد که نظر مردم با این طیف‌ها همراه می‌شود. آیا رسانه‌ها تاثیرگذار هستند یا کتاب‌های درسی نقش داشته‌ند و یا نقش کسانی که با شعر مذهبی آشنا هستند چه بوده است. این نظر سنجی می‌تواند اطلاعات بیشتری را به ما بدهد.»

او در پایان تاکید می‌کند: «صرف نظر از این که رای من چه بوده به این فرهنگ احترام بگذاریم. الان در جشنواره‌ها نفرات اول جشنواره ناراحت می‌شوند که نفر دوم چرا فلان شخص انتخاب شده است.»
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    1 2
    نظری شاعر فوق العاده ای ست... این شعرش را هرگز فراموش نخواهم کرد: حاصل خیره در آینه شدن ها، آیا دو برابر شدن غصه تنهایی نیست؟