فرمانده نیروی انتظامی انتقاداتی را به خودروسازان وارد کرد. او از بهانه هایی که خودروسازان برای ارتقای ایمنی خودروها می گیرند، گلایه کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سردار اسماعیل احمدی مقدم، امروز در هشتمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی به بحث ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: خودروسازان با فشار و ضرب و زور تلاش می‌کنند استانداردهای ایمنی را حذف کنند. نیروی انتظامی به عنوان آخرین مرحله زیر فشارهای زیادی مقاومت کرده است. اگر نیروی انتظامی به عنوان آخرین سنگر زنجیر را بیاندازد حرکت پس رونده‌ای در حوزه امنیت خودرو خواهیم داشت و پس از آن نیز برگرداندن اوضاع به حالت اولیه میسر نیست.

فرمانده ناجا با بیان اینکه برخی از خودروسازان سعی دارند با آوردن مجوزهایی نیروی انتظامی را تسلیم کنند، گفت: این پدیده زشتی است که خوشبختانه اجماعی نیز در این مورد به وجود آمده است.

اشاره احمدی مقدم به چندبار رایزنی خودروسازان برای تعویق افتادن تجهیز خودروها به ترمز ضد قفل، کیسه هوا و در آخرین مورد، ارتقا به یورو 4 است که هر سال با مجوزهایی از سوی هیات دولت، الزام خودروسازان به هرکدام از این موارد ایمنی و استاندارد، تعویق چند ماه تا یک سال را موجب شده است.

فرمانده ناجا همچنین به یکی از بهانه های خودروسازان که تحریم است، اشاره کرد: انداختن همه مسائل به گردن تحریم‌ها درست نیست، اگر واقعا بهانه خودروسازان تحریم است باید واردات خودروهای خارجی کاهش یابد اما آمارها نشان داده است که نه تنها واردات خودروهای خارجی کاهش نیافته است بلکه شماره گذاری خودروهایی که بیشترین وابستگی را به قطعات خارجی دارند نیز افزایش نشان می‌دهد که این مسئله بیانگر آن است که صداقتی در این حوزه وجود ندارد و برخی از شرایط بازار سوء استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه نباید حرف اول و آخر را خودروساز زده و همه به دنبال او بدوند گفت: این شرایط مطلوبی نیست و جای سوال است که چرا باید اتوبوسی واژگون شود و این همه تلفات حاصل شود.

اشاره احمدی مقدم به واژگونی های پرتلفات یک نوع از اتوبوس های تولیدی در ایران است که گفته شده به دلیل ضعف اتاق و ستون ها، تلفات بالایی دارند. به عنوان نمونه یکی از دلایل اصلی تلفات بالا در واژگونی اتوبوس راهیان نور دانش آموزان بروجنی همین ضعف ستون ها و اتاق اتوبوس از سوی پلیس عنوان شد.

فرمانده ناجا همچنین به روند ایمن سازی خودروها اشاره کرد و گفت: اگر از فردا ایمن سازی خودروها در دستور قرار گیرد، 15 سال زمان لازم است تا خودروهای ناایمن از چرخه خارج شوند، در حوزه خروج خودروهای فرسوده نیز در سال جاری شاهد عقب گرد هستیم و نباید همه مسائل را به تحریم‌ها نسبت داد.

احمدی مقدم با اشاره به نقش دیگر مسائل در افزایش ایمنی سفر گفت: امداد هوایی ضعیف و کمرنگ است و ناهماهنگی‌هایی که در مسیر رخ می‌دهد با اینکه نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است اما همچنان این مسئله پابرجاست.

این درحالی است که یکی دو روز پیش، رییس اورژانس کشور یکی از دلایل ضعف امداد هوایی را در اختیار نداشتن بالگردهای پلیس در زمان های پر سفر سال عنوان کرده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر اختصاص 10 درصد پول بیمه به پلیس گفت: والله نیروی انتظامی به دنبال افزایش هزینه‌های مردمی نیست و اگر منابع جدید درخواست می‌کنند تنها برای کم کردن بار مردم است.

احمدی مقدم گفت: این خلاف انصاف است. نیروی انتظامی با هیچ یک از سازمان‌ها و خودروسازان دعوا ندارد و والله فشارهای ما برای ارتقای استانداردها به خودروسازان کمک می‌کند.

او گفت: اگر پلیس می‌تواند از تحریم‌ها عبور کند حتما بقیه نیز می‌توانند.

احمدی مقدم همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در برخی کشورهای پیشرفته نسبت کشته‌ به تعداد مجروحان یک به 500 است اما در کشور ما این نسبت به یک به 12 نفر می‌رسد (یک نفر کشته در میان 12 تن مجروح) که این رقم باید به 40 مجروح ارتقا یابد.

احمدی مقدم گفت: ما انتظار معجزه در بخش ایمنی خودرو نداریم، چرا که استانداردها روز به روز متعالی تر خواهند شد و در این چند سال گذشته در مسیر سخت توام با مقاومت جلو رفتیم.

به گفته فرمانده ناجا حرکت در راستای ایمن کردن خودروها کند و سخت بوده است، اما با این حال امسال با استفاده از شرایط بازار تلاش کردند که استانداردها را کاهش داده و توفیقاتی نیز کسب کردند.

او درباره شماره گذاری خودروهایی که حداقل استانداردهای ایمنی را ندارند، گفت: اگر نیروی انتظامی خودروهای ناایمن را شماره گذاری نکند التهابی در بازار پیش آمده و مسئولان برای کاهش این التهاب به خودروسازان فرجه می‌دهند،مقاومت خودروسازان به بهانه تحریم‌ها افزایش یافته است اما جای سوال است که اگر تحریم‌ها اثرگذار شده است چرا با افزایش واردات خودروهای خارجی مواجه هستیم. به نظر نمی‌رسد مشکلات خودروسازان بیشتر از سایر صنعتگران باشد، اگر این افراد مشکلاتی دارند باید از مراجع مربوطه پیگیری کنند.

از سخنان فرمانده ناجا چنین بر می آید که در تولیدات خودروسازان تناقض هایی وجود دارد: شماره گذاری خودروهایی که وابستگی بیشتری به قطعات خارجی دارند افزایش یافته است، این درحالی است که شماره گذاری خودروهایی که وابستگی کمتری به قطعات خارجی داشتند کاهش یافته است.

 

بخش های دیگری از سخنان احمدی مقدم در این همایش را به نقل از ایسنا بخوانید

- جزو آرزوهای ماست که ضرورتی درایستادن ماموران بر سر چهارراه‌ها نباشد، امیدواریم با ارتقا فرهنگ عمومی، حفظ امنیت منوط به رویت ماموران پلیس بر سر چهارراه‌ها نباشد.

- معمولا در تعطیلات نوروز سه شیفت کاری در پلیس داریم، که بر این اساس گروهی از ماموران در مرخصی و دو گروه نیز در حال خدمت هستند که این شیفت‌بندی معمولا در مورد ماموران راهنمایی و رانندگی به خصوص در حوزه پلیس راه اجرایی نمی‌شود.

- خوشبختانه رییس جمهور در حوزه راهور درک و شناخت خوبی دارد و مستمرا پیگیر مسائل این حوزه هستند، گاهی برخی فشارهای محیطی ما را از اهداف مطلوب دور می‌کند اما در مجموع با اعمال مدیریت، حرکت رو به جلو و پیشرونده‌ای داشته‌ایم.

- ما نباید خود را از تکنولوژی محروم کرده و می‌توانیم با استناد به ظرفیت‌های قانون جدید راهنمایی و رانندگی نسبت به برون سپاری خدمات الکترونیک به شرکت‌های خصوصی اقدام کنیم.

- (با اشاره به نقش رسانه‌ها و فرهنگسازی در بحث ارتقا سطح فرهنگ ترافیکی مردم) چه خوب است هنرمندان به موضوع تصادفات و آثار زیانبار آن در خانواده‌ها توجه کنند چرا که یتیم یا بیوه شدن افراد را نمی‌توان با حساب‌های ریالی محاسبه کرد.

- در کاهش حوادث و سوانح ترافیکی نقش راه، الگوی حمل و نقل، سیستم امداد و نجات و ... تعیین کننده است، با این حال نقش پلیس بسیار تعیین کننده‌تر است و پلیس می‌تواند کمبود سایر بخشها را نیز با حضور مستمر خود جبران کند.

- اگر شورای عالی ایمنی و حمل و نقل  عالی تشکیل شود، می‌تواند مدیریت خوبی برای حلقه‌های از هم جدامانده مدیریت ترافیکی داشته باشد.

- در برنامه‌های آتی مقرر شده است که پلیس راهنمایی و رانندگی به مانند یگان ویژه ساختاری مستقل داشته باشد، این پلیس به صورت واحد و یکپارچه عمل خواهد کرد و در حوزه فنی و تخصصی تمرکز می‌یابد.

- هنوز پلیس از ظرفیت‌های قانون جدید استفاده نکرده است، در 11 ماه گذشته 22 درصد برگ جریمه کمتر صادر شده است و ما می‌توانیم سال اینده با استفاده از ظرفیت‌های قانونی میزان خسارت را کاهش دهیم.

- امسال مقرر شده است که خودروهای عملیاتی یگان‌هایی همچون یگان ویژه که کم تحرک‌تر هستند با تغییر لوگو و رنگ در شب عید به راهور واگذار شود که نسبت به نوسازی ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام شود.

- پلیس باید خوش سیما، خوش اندام، با منطق و قطعا قاطع باشد و مردم باید شما را برادری دلسوز و معلم اجتماعی اما قاطع بیابند.

4747

کد خبر 280547

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    32 1
    تحریم فقط بهانه ایی شده برای بعضی مدیران از جمله بعضی از مدیران صنایع خودرو که سوء مدیریت شان بپوشانند.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    18 49
    جناب احمدی مقدم شما از فرایند ساخت خودرو چه می دانید که اینگونه اظهار نظر می کنید ؟!!
    • سعید IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
      5 0
      نمی دونم چرا وقتی یکی یه حرف حساب می زنه بازم کسایی هستند مخالفش حرف بزنن مثلا شما که میگی از فرایند ساخت خودرو چه می دانید؟ باید در جوابت بگم یا باید خودرو سازان خودشون رو بروز کنن یا استعفا بدن برن کنار تا کسی که می تونه اینکار رو بکنه بیاد کشور های دیگه برای ساخت خودرو و ایمنی خودروشون خودروسازان بجای بهانه تلاش می کنند تا به پیشرفت رسیدن مطمئن باش . با تشکر از سردار احمدی مقدم که همیشه به فکر مردم هستند.
  • فرهاد IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    12 1
    اصلاً فرض کنید همه وسایل نقلیه همین امروز مطابق استاندارد اروپایی شدند ، ، جاده ها اونوقت ایمن هستند ؟
  • سروش US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    به عبارتی: مشکل تحریم داریم = توان ساخت قطعات یک خودرو هم نداریم!! و به طرز جالبی من معتقد هستنم فقط فشار به خودرو ساز میتونه مجبورشون کنه برای بقا اقدام به تغییرات ساختاری کنند و در تولید خوردو به روش هایی با بازده و هزینه کمتر برسند. در غیر این صورت ما صنعت خودرو نداشته باشیم سنگین تریم.
  • دانیال اهوازی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    باتشکر از صحبت های مردم دوستانه ی سردار احمدی مقدم و دوستان موافق ایشان: در منظقه آزاد اروند با 12 ملیون میشه یه خودرو کمری مدل 2008 خرید. ولی با 35 ملیون میشه یک خودرو پارس سال خرید....به نظر شما پارس سال بهتره یا خودرو کمری فول آپشن؟؟؟ اگر ژاپنی ها جنس گران خود رو به نمونه ارزان و با کیفیت خارجی تریج می دهند دلیل دارد، آن هم این است که تولید کننده های داخلی ژاپن بعد از یک مدت خود رو با شرایط جهان وقف می دهند...اما خودروسازان ایرانی چی؟ اگر اشتباه نکنم از سال 79 تولید 405 شروع شد...هه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین