با مسجل شدن ضرر 4.8 میلیارد دلاری کمپانی یکصد ساله ژاپنی شارپ، اوضاع کم کم تغییر کرده و منابع رسمی از خرید 3 درصد از سهام شارپ توسط ساموسنگ کره ای خبر داده اندو این در حالی است که کوآلکوم گفته 10 درصد از سهام شارپ را نمی خرد.

این خرید در حالی صورت می گیرد که شارپ با تکنولوژی برتر یکی از تامین کنندگان اصلی ال سی دی های آیفون اپل است.
گفته شده سامسونگ با پرداخت نقدی 110 میلیون دلار به شارپ سه درصد از سهام را بدست آورده است. به گفته کارشناسان سه درصد قدرت قوی در شارپ نیست.
البته دو بخش مورد توجه سامسونگ است یکی فناوری ایگزوی شارپ و دیگری بیزینس انرژی خورشیدی شارپ است که کره ای ها به هر دوی این فناوری چشم دوخته اند.
سامسونگ با سرمایه گذاری عظیمی که روی OLED کرده تلویزیونها و مانیتورهای قدرتمند خود را تحت این فناوری امسال راهی بازار می کند و این فناوری مانند ایگزوی شارپ سردمدار فناوری های جدید در بخش اسکرین ها به شمار می رود.
از سوی دیگر اپل در قراردادی با شارپ تقاضا کرده تا فناوری ایگزو را برای نسل بعدی آیفون و آی پد نگه دارد و حالا با سهیم شدن سامسونگ در شارپ اولین اتفاقی که خواهد افتاد، به خطر افتادن زنجیره تامین محصولات اپل است که توسط شارپ تولید می شود.
آنچه برای شارپ مهم است اینکه از بحران کنونی بیرون آید تا بتواند جلوی ضرر های بیشتر را بگیرد. برنامه بازنشسته کردن 2960 کارمند شارپ تحت برنامه داوطلبانه بازنشستگی به شارپ کمک می کند تا کمی از مشکلات خود را حل کند اما کمبود نقدینگی باعث شده تا این کمپانی پول نقد سامسونگ را دیده و از آن نگذرد تا بر مشکلات موقت خود فائق آید.
خبر دیگر اینکه کمپانی فاکسکان اعلام کرد {لینک} روی شارپ سرمایه گذاری نخواهد کرد و علی رغم باز کردن برنامه جدید اقتصادی شارپ برای کسب و کار تازه، این کمپانی از سرمایه گذاری در شارپ خودداری کرد. ظاهرا توافق اولیه برای سرمایه گذاری صورت گرفته بود اما تری گوو مدیر فاکسکان اعلام کرده که منتظر برنامه اقتصادی بعدی می ماند.
آساهی شیمبون گزارش داد فاکسکان قصد خرید 10 درصد از سهام شارپ را با پرداخت رقمی کمتر را داشته است.
جالب اینجاست که کمپانی سازنده تراشه Qualcomm در نوامبر 2012 با پرداخت 120 میلیون دلار به شارپ در بخش نمایشگرهای ایگزو سرمایه گذاری کرده است و حالا سامسونگ نیز وارد این عرصه شده است.
کوآلکوم طبق قرارداد با شارپ اینک 2.64 درصد از سهام این کمپانی ژاپنی را در اختیار دارد. کوآلکوم با توسعه بخش موسوم به Pixtronix در شارپ اعلام کرده قصد ساخت ال سی دی های جدید مبتنی بر ایگزو را دارد.
بنابراین کوآلکوم و سامسونگ روی شارپ خیمه زده اند و حرکت فاکسکان برای خرید 10 درصد از سهام به نتیجه نرسیده است.
قبلا نیز خبر رسیده بود که دل و اینتل نیز قصد سرمایه گذاری در شارپ را دارند.{لینک}
اینکه آیا اپل وارد این میدان بورس بازی می شود یا خیر، هنوز مشخص نیست اما تیم کوک در مصاحبه اخیر خود گفته بود ما از زنجیره تامین متنوع برخورداریم و اگر یکی از تامین کنندگان دچار مشکل شود، تامین کننده دیگر وجود دارد و اپل دچار مشکل نخواهد شد.
البته حرفهای تیم کوک بسته به میزان نفوذ رقبا در شارپ دارد و اگر این روند خریدن سهم توسط رقبا ادامه پیدا کند، قطعا راه برای اپل و ماندن با شارپ دچار مشکل جدی خواهد شد.
شارپ همچنان با مشکل مالی روبروست و دست به فروش ادارات خود در ژاپن و فرای مرزهای ژاپن را زده تا بتواند جلوی ضرر را بگیرد. در نوامبر سال گذشته شارپ گفت می خواهد قسمت اسمبل کردن تلویزیونهای خود در چین را به لنوو بفروشد. همچنین در حال مذاکره است تا کارخانه خود در مکزیک را به کمپانی Hon Hai بفروشد.
عدم اطمینان سرمایه گذاران برای خرید سهم در مقادیر پایین از شارپ وضعیت کردیت و اعتبار این کمپانی را در بازار بورس دچار افت کرده و هر چند کمپانی هایی مانند سامسونگ در حال خرید سهم هستند ف ولی آنها نیز در فکر خرید بخش هایی از شارپ هستند تا اگر روزی این کمپانی دچار ورشکستگی کامل شد، ضرر جدی نبینند و ضمنا فناوری ژاپنی را به کمپانی های خود تا ان موقع منتقل کرده باشند؛ چرا که نهنگ پیر در حال نزدیک شدن به ساحل است و بازگرداندن آن به معجزه نیاز دارد.
شارپ در سال 1912 تاسیس شده و 57200 نیرو در سراسر جهان داشته و درامدش در سال 2012 معادل 2.455 تریلیون ین بوده است.
 
منابع: سی نت، رویترز
 
56502
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =