آژانس شبکه تصویر که چندی پیش افتتاح شد، نخستین آژانس تصویر بخش خصوصی است که با هدف ایجاد سامانه‌ای برای خرید و فروش تصاویر تصویربرداران ایرانی پایه گذاری و در اولین مرحله بخش عکس آن راه اندازی شده ‌است.

به گزارش خبرآنلاین، سعید آلادپوش مدیرعامل این شبکه در نشستی که عصر پنج‌شنبه در نمایشگاه نشریات تخصصی برگزار شد، به توضیح درباره این شبکه پرداخت. در پایان این نشست هم تفاهم‌نامه‌ای بین علیرضا معزی مدیر مسئول روزنامه خبر ورزشی و آلادپوش مدیر عامل شبکه تصویر برای ایجاد درگاه فروش عکس‌های این روزنامه امضا شد.

 آلادپوش در این نشست با اشاره به سایت‌هایی که مجموعه عکس فراهم می‌کنند، گفت که مفهوم آژانس دو مشخصه دارد، یکی این‌که عکس‌ها با کیفیت، مشخصات کامل و دسته بندی‌های مناسب باشند و دوم این که امکان فروش برخط داشته باشند.
شبکه تصویر بر اساس یک مطالعه 8 ساله و نیازسنجی در عرصه رسانه‌های مکتوب(نوشتاری)، تلویزیونی و کارهای تصویری شکل گرفته و در راستای آن ارتباطات تنگاتنگی با عکاسان برقرار کرده است. همچنین با توجه به موانع و ظرافت‌های کاری این عرصه، به بررسی ظرفیت‌های داخل و خارج از کشور نیز پرداخته است.

 


علیرضا معزی (سمت راست) و سعید آلاد پوش (سمت چپ) در حال امضای تفاهم‌نامه

 

آلادپوش درباره این موضوع که مبنای قیمت‌گذاری عکس‌های سایت بر چه اساس خواهد بود متذکر شد:«بحث قیمت‌گذاری روی عکس یکی از بحث‌های مهم است؛ زیرا واقعا نمی‌توان عکس را قیمت‌گذاری کرد؛ مثلا در یک اتفاق خاص و این‌که آن اتفاق در چه موقعیتی قرار دارد، قیمت متغیر خواهد بود؛ مثلا عکس لحظه دستگیری صدام را چطور قیمت‌گذاری کنیم؟ ممکن است که این عکس‌ به لحاظ کیفیت ارزشی نداشته باشد اما به لحاظ موضوعی ارزش دارد. نکته بعد خریدار آن است. یکی ممکن است به خاطر تعلق خاطر به عکسی پول زیادی پرداخت کند. این‌ها مسایلی است که در قیمت‌گذاری عکس باید به آن توجه کرد. لذا در حال حاضر قیمت¬گذاری در شبکه تصویر با نظر مالک عکس انجام می شود.»
 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره عکاس مولف سخن گفت و تصریح کرد:«عکاسی به عنوان مولف، زمانی قابل تحقق است که دغدغه‌های مالی عکاسان کاهش یابد. هزینه‌های عکاسی بسیار بالاست. به عنوان مثال در دنیا برای عکاسان پروژه‌های عکاسی تعریف می‌شود و چند ماه می‌روند، می‌گردند تا عکس‌هایشان را ثبت کنند؛ بعد که برمی‌گردند، نه تنها هزینه های این مدت جبران می شود بلکه درآمدی تحصیل می‌کنند و می‌توانند با آن پروژه‌های بعدی‌ را هم انجام دهند.»
 آلادپوش همچنین در این نشست درباره بحث کپی‌رایت عکس‌ها متذکر شد:«بحث کپی رایت، مبحث مطولی است که ما هنوز در کشورمان با آن مشکل داریم. حتی در فیلم سینمایی هم این موضوع رعایت نمی‌شود و جاهایی که باید پاسدار آن باشند، هم این موضوع را رعایت نمی‌کنند. در بحث عکس هم این موضوع وجود دارد. در رسانه ها با عکاس به شیوه کارمندی رفتار می‌شود و خود عکاس سهمی از عکس ندارد. وقتی تشکل‌هایی که خود عکاسان در آن فعالیت می‌کنند از طریق مکانیزم‌های قانونی این موضوع را جلو ببرند، شایداین مشکل حل شود. از برنامه‌های ما این است که با همکاری تشکل‌های دیگر این موضوع را پیگیری کنیم، تا حق معنوی عکاسان حفظ شود.»

 

 
علیرضا معزی مدیر مسوول روزنامه خبر ورزشی و خبرآنلاین نیز در این نشست، یکی از معضلات بزرگ مطبوعات ایران را فقدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانست و تصریح کرد:«این‌که تیراژ روزنامه‌ها پایین است و اقبال عمومی وجود ندارد، یکی از دلایل‌اش همین فقدان زیرساخت‌ها است.»

 

او  از فتو ژورنالیسم به عنوان یکی از مقولاتی نام برد که در مطبوعات ایران آن طور که باید به آن توجه نمی‌شود. به گفته معزی عکس در دنیای امروز ارزش خبری بالایی یافته و شخصیت زیادی پیدا کرده است، اما در ایران هنوز جنبه تزیینی دارد.

 

در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای میان روزنامه خبر ورزشی و مدیرعامل شبکه تصویر امضا شد که طی آن توافق شد که عکاسان خبرورزشی عکس‌هایی که می‌گیرند از طریق سایت شبکه تصویر به آدرس http://www.tasvirnet.com برای فروش عرضه نمایند. به این ترتیب رسانه ها و علاقمندان می توانند با مراجعه به این سایت تصاویر مورد علاقه خود را بصورت آنلاین خریداری کنند.

 

5757

کد خبر 281267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    تصویر دات نت اشتباه است تصویرنت درست است