شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور نمایندگانی از 22 خبرگزاری و روزنامه داخلی تشکیل شد و شرکت‌کنندگان بر نقش کلیدی رسانه‌ها در گسترش فرهنگ رضوی تأکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سامانه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد در ابتدای این نشست گفت: در سال‌های اخیر یکم تا یازدهم ذی‌القعده که به ترتیب مصادف است با ولادت حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام علی بن موسی الرضا(ع)، به «دهه کرامت» شهرت یافته است. در این دهه پر خیر و برکت، عظیم‌ترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور تحت عنوان «جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)» برگزار می‌شود که امسال دهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و با تصویب هیئت دولت، از این پس تحت اشراف بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
وی با اشاره به مشارکت 31 استان داخلی و 48 کشور خارجی در برپایی دهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) افزود: ان‌شاءالله در سال آتی و همزمان با دهه کرامت، 82 برنامه در داخل و 200 برنامه در خارج از کشور برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری، رئیس هیأت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز در سخنانی با بیان اینکه امام هشتم مظهر اسماء الهی و انسان کامل است، اظهارکرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی در اختیار ما قرار گرفته است تا معارف رضوی را به همه جهان معرفی کنیم و البته در این راه نیز وظیفه سنگین بر دوش داریم.
همچنین دکتر علی سروری‌مجد رئیس کارگروه پژوهش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ضمن اشاره به پژوهش‌های صورت‌گرفته در جشنواره و متون زیر چاپ گفت: «صحیفه رضویه» شامل ادعیه امام رضا(ع) با ترجمه فارسی چاپ شده و قرار است به 5 زبان دیگر نیز از جمله انگلیسی و عربی ترجمه شود. همچنین دانشنامه جامع رضوی در دست تألیف است و امیدواریم دو جلد نخست آن در سال آتی رونمایی شود.
در ادامه این نشست، نمایندگان رسانه‌ها به ارائه دیگاه‌ها و نظرات خود درباره جشنواره و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) پرداختند. پرهیز از شعارزدگی و کل‌نگری در تبلیغ معارف رضوی و محدود نشدن برنامه‌های مرتبط با آن در دهه کرامت،‌ خواسته اکثریت قریب به اتفاق حاضران بود. همچنین ذائقه‌سازی و استمرار در نشر معارف ثامن الائمه(ع) و تهیه تقویم رضوی جزو پیشنهادهایی بود که مورد استقبال قرار گرفت.
نمایندگان رسانه‌ها، عمومی‌شدن آثار منتخب هنری، ‌ادبی و فرهنگی جشنواره را از سوی دبیرخانه جشنواره خواستار شدند و بر پوشش حداکثری برنامه‌های استانی و تقویت ارتباط خبری جشنواره با رسانه‌ها تأکید کردند.  استفاده از قالب‌های جذاب بصری در معرفی شخصیت و سیره امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به ویژه ساخت فیلم سینمایی از دیگر پیشنهادهای اهالی رسانه بود. کلیشه‌ای شدن برخی موضوعات، کلی‌گویی و پرهیز از جزئی‌نگری، عدم فرهنگ‌سازی در باب زیارت، عمومی‌نشدن آثار منتخب جشنواره در سطح جامعه، مردمی‌نبودن جشنواره در برخی سطوح، بی‌‌میلی نسبت به نقدهای محتوایی و رسانه‌ای نشدن دستاوردهای جشنواره، اهم انتقادات اصحاب رسانه از مسئولان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بود.
در پایان این نشست، جعفری بار دیگر از حمایت اهالی رسانه از جشنواره امام رضا(ع) قدردانی کرد. همچنین به اتفاق اکثریت آراء، شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) به منظور نشر هر چه بهتر و بیشتر معارف رضوی تشکیل شد. این نشست هم‌اندیشی با نمایندگانی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های ایرنا، ایسنا، ایکنا، تسنیم، خبرآنلاین، رسا، شبستان، فارس، مهر، نسیم آنلاین و رجانیوز و روزنامه‌های آرمان روابط عمومی، اعتماد، ایران، جام جم، جمهوری اسلامی، جوان، رسالت، سیاست روز، کیهان، مردم سالاری و وطن امروز برگزار شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =