مجید ابهری

با توجه به شرايط اجتماعي و فرهنگي سال 91 و افزايش بعضي از ناهنجاري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي و با عنايت به اين كه محيط اقتصادي اثر غير قابل انكاري بر روند گسترش يا كاهش آسيب‌هاي اجتماعي دارد، به نظر مي‌رسد كه در سال 92 بر اساس تجارب گذشته، اتفاق‌هاي زير صورت گيرد:

- با تعطيلي دو هزار واحد صنفي در سال جاري، كه بر اثر ورود سونامي‌وار كالاي خارجي صورت گرفت، پيش‌بيني مي‌شود بيكاري به طرز فزاينده‌اي افزايش يابد.

- به نظر مي‌رسد با توجه به انجام ندادن اقدامات فرهنگي مفيد، هويت فرهنگي و ديني ما باز در يك روند غيرعادلانه مورد شبيخون ناتوي فرهنگي قرار گرفته و تداوم هجوم‌هاي قبلي در قالب مد و لباس و لوازم آرايش و حتي گفتمان بيگانه صورت بگيرد.

- مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك به كلانشهرها ادامه خواهد يافت و به خاطر كم بودن دستمزد كارگران كودكان كار رشد مضاعفي خواهند يافت.

- بايد مواظب بود به دليل جابجايي دولت و انتخابات رياست جمهوري، مسوولين سطوح مياني به بهانه بلاتكليفي و خلاء مديريت كلان باعث ركود بيشتر كار مردم نشوند.

- احتمال مي‌رود ارزاني مواد مخدر روانگردان مثل شيشه ادامه يابد. با وجود مبارزات بي امان نيروي انتظامي و نهادهاي قضايي با اين مواد خانمان‌سوز، توليد كلان آن رشد چشمگيري دارد و درنتيجه مافياي مواد مخدر براي يافتن بازار و مصرف‌كننده جديد اقدام به فعاليت‌هاي گوناگون ازجمله تغيير نام و شكل مواد روانگردان خواهند كرد. از همين حالا بايد اعلام كرد هر ماده جديدي با هر نام عجيب و غريب، پايه در مواد روانگردان فعلي دارد و نبايد موجب فريب افراد شود.

- به علت فشارهاي اقتصادي، آمار اضطراب بالا رفته و به دنبال خود رشد آمار طلاق را خواهد داشت و در مقابل آن، آمار ازدواج در سكون جاري خود مانده و كمتر نيز خواهد شد.

- با توجه به روند مذاكرات هسته‌اي، از آنجا كه در سال 92 اين مذاكرات به مراحل اميدواركننده‌اي خواهد رسيد، دلالان سكه و ارز، با ديوار زيان روبه‌رو خواهند شد و به دنبال آن ارزاني كالاها در نيمه دوم سال باعث خوشحالي مردم خواهد شد.

- آمار ترك تحصيل يا خودداري از ورود به تحصيلات دانشگاهي به مرحله تاسف‌آوري خواهد رسيد چراكه ايجاد مشاغل جديد در نقطه اميدواركننده‌اي توقف نكرده بلكه روند نزولي خواهد يافت.

- فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم‌هاي ناجوانمردانه بيگانگان در زمينه دارو و مواد حياتي موجب آزار بيشتر بيماران خواهد شد.

- با توجه به گسترش سطح زير كشت ترياك در افغانستان، به دليل دخالت سازمان موساد در انبار كردن ترياك در افغانستان و جلوگيري از ورود آن به ايران و با توجه به مقابله بي‌امان با توليد كراك، هرويين خياباني در بازار مصرف زيادتر شده و جايگزين كراك خواهد شد.

- به نظر مي‌رسد با شرايط موجود، تنش‌هاي كلامي در سطوح مديران ارشد جامعه افزايش يافته و دشمن با هدف دلسردي و نااميدي مردم به بزرگ‌نمايي آنها بپردازد اما با توجه به جايگاه رفيع و هدايتگر مقام معظم رهبري، حضور و رهنمودهاي ايشان توطئه‌هاي موذيانه را خنثي و بلااثر خواهد كرد.

- با توجه به گسترش شبكه‌هاي ماهواره‌اي، تربيت اخلاقي به دليل تاثير فرايندهاي ياد شده كمرنگ و كمرنگ‌تر خواهد شد.

- تاسف عميق درمورد بالا رفتن آمار اعتياد و ايدز خواهد بود چراكه تغيير و تحولات سياسي كه موجب اشتغال فكري مديران ارشد و مياني خواهد شد، باعث مي‌شود از توجه به مسائل اصلي و حياتي دور شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =