رئیس جمهور کشورمان که مبتکر «جشن نوروز با همسایگان» است روز اول فروردین به ترکمنستان رفت تا در کسوت ریاست جمهوری آخرین نوروز را جشن بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، رییس‌جمهور به منظور حضور در بخش نخست چهارمین جشن جهانی نوروز و ایراد سخنرانی در حضور سران و مقامات کشورهای شرکت کننده در این مراسم وارد قصر روحی عشق‌آباد شد. در چهارمین جشن جهانی نوروز علاوه بر دکتر احمدی‌نژاد روسای جمهور و همتای ترکمن وی، روسای جمهور افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و تاتارستان نیز حضور دارند. چهارمین جشن جهانی نوروز با حضور 12 کشور و نیز نماینده دبیرکل سازمان ملل، امروز در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

محمود احمدی نژاد پس از آنکه مورد استقبال رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت به همراه روسای جمهور کشورهای فارسی زبان عکس یادگاری گرفت و در سالن اجلاسی که با فرش ترکمنی به سادگی و زیبایی آزین گرفته بود نشست.

رئیس جمهور کشورمان پیش از ظهر امروز در سخنانی رمز پیش افتادن و نزدیک شدن بهار انسانی را عدالت‌ورزی، آزادیخواهی و مهرورزی دانست و گفت: تاریخ انسان اگرچه همواره با زمستان سخت بی‌عدالتی همراه بوده ولی هرقدر هم که این زمستان سرسخت باشد نمی‌تواند مانع آمدن بهار باشد و بهار می‌آید؛ چراکه وعده خداست.

محمود احمدی‌نژاد در چهارمین جشن جهانی نوروز که در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود، با تشکر از رییس‌جمهور، دولت و ملت ترکمنستان برای برگزاری این جشن اظهار کرد: حیات انسان مانند نهری است که تازه به تازه نو شد و همه عالم وجود، به همین ترتیب هر لحظه حیاتی تازه می‌یابد.

رئیس جمهور که هشت سال پیش با شعار «ما می توانیم» در رقابت های نهمین دوره ریاست جمهوری حضور یافته بود این بار در جمع روسای جمهور 12 کشور حوزه تمدنی فارسی با بیان این‌که «با تعامل و همکاری همگانی می‌توانیم امنیت و صلح منطقه و منافع کشورهای خود را تأمین کنیم و برای امنیت و پیشرفت جهان گام برداریم» خاطرنشان کرد: البته همه باید مراقب باشیم تا استعمارگران بدسابقه نتوانند در منطقه، پایگاه جدیدی به دست آورند یا به نام دوستی و خیرخواهی ملت‌ها برای آنان ناامنی ایجاد کرده و استقلال منافع ملت‌ها را به یغما ببرند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «می‌توانیم با تکیه بر استعدادهای طبیعی و انسانی خود در پیشرفت ملت‌های‌مان حامی و پشتیبان یکدیگر باشیم»، گفت: خداپرستی و عشق به ارزش‌های الهی و انسانی همبستگی ما را تضمین می‌کند و فرهنگ بهار و نوروز و پیوستگی جغرافیایی، بیش از پیش ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

وی اظهار کرد: با آمدن بهار حقیقی انسان جنگ‌افروزی و فاصله بین ملت‌ها پایان یافته و موانع رشد و کمال انسان‌ها از میان می‌رود؛ می‌توانیم با تکیه بر اشتراکات ملت‌های منطقه و با عشق‌ورزی و عدالت ورزی، آمدن بهار حقیقی انسان را تضمین کنیم. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، وی نوروز را جلوه‌ای ممتاز از حیات توصیف کرد که هر سال ظهوری دوباره دارد و گفت: حیات طبیعت نمایشی از نفخه حیات در عالم است و خداوند منشا حیات است که دائم روح حیات در عالم می‌دمد.

وی حیات را منشا زیبایی و خداوند را زیبایی مطلق دانست و اظهار کرد: زیباترین جلوه زیبایی خدا، انسان تکامل یافته است.

رییس جمهور تصریح کرد: بهار انسانی که فوق بهار طبیعی است شکوفایی حیات انسانی است حیاتی که سرشار از زیبایی‌هاست و عقل به عنوان جوهر انسان در نقطه اوج این زیبایی‌هاست و به همین دلیل پیامبر گرامی اسلام(ص) که عقل کل است واجد همه زیبایی‌های عالم است.

وی حیات و بهار انسانی را سرشار از نشانه‌ها دانست و گفت: یکتاپرستی، پاکی، عدالت، مهربانی، گذشت، خدمت به خلق و اخلاق نیکو، اکرام یتیمان، احترام به والدین، حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم همه از نشانه‌های بهار انسانی و گواه رشد و بالندگی انسان هستند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: رویش هر یک از این ویژگی‌ها و نشانه‌ها، رویش گلی در حیات و بهار انسانی است و رویش همه آ‌ن‌ها نویدبخش حلول بهار انسانی است که در آن جز عقل، پاکی، آزادی و محبت یافت نمی‌شود.

وی با بیان این‌که «با حلول بهار انسانی همه عالم بهار می‌شود» خاطرنشان کرد: بهار انسانی که در راه است جاودانه خواهد بود؛ تاریخ انسان اگر چه همواره با زمستان سخت بی‌عدالتی همراه بوده ولی هرقدر هم که این زمستان سرسخت باشد نمی‌تواند مانع آمدن بهار باشد و بهار می‌آید؛ چراکه وعده خداست.

وی با بیان این‌که «باید برای آمدن بهار انسانی که به معنای همه‌گیر شدن عشق، عدالت و آزادی در سایه حاکمیت صالحان و انسان کامل است تلاش نمود» رمز پیش افتادن و نزدیک شدن بهار انسانی را عدالت ورزی، آزادیخواهی و مهرورزی است.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ملت های ما از گذشته های بسیار دور به دنبال بهار بوده و به فرهنگ بهار تعلق دارند، گفت: فرهنگ بهار، فرهنگ زندگی در روشنایی، حرکت در مسیر کمال و نو به نو شدن دائم است که در آن رنگ، زبان، نژاد، مذهب و ملیت فقط علامت شناسایی است و انسانها همه از یک ریشه و دارای هویتی الهی و انسانی هستند و رتبه و جایگاه هر کس در نزدیکی او به نشانه های بهار است.

رییس جمهور اضافه کرد: در هر نوروز دوستی ها تجدید شده، همکاری ها گسترش یافته و افق های بالاتر در تحکیم روابط به نفع ملت های ما هویدا می شود.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: امروز علی‌رغم آرمان‌ها و امیدها در برخی کشورهای منطقه و بعضی کشورهای جهان شاهد ناامنی و مصائبی هستیم که ریشه در دخالت در تحریک دولت‌های مستکبر دارد، که منافع امنیت و قدرت خود را در فقر، ناامنی و ضعف دیگران جستجو می‌کنند.

وی تصریح کرد: مستکبران با خلق مشکلات و روشن کردن آتش درگیری‌ها تلاش می‌کنند خود را از بحران‌های داخلی جدا کنند، اما گسترش بحران‌های داخلی و بیدار شدن ملت‌ها بزودی فرصت‌ها را از آن‌ها گرفته و آنان راهی، جز تن سپردن به فرهنگ بهار نخواهند داشت.

محمود احمدی‌نژاد پیش از سفر به ترکمنستان برای شرکت در چهارمین جشن جهانی نوروز گفت: رسیدن به بهار حقیقی آرزوی فکری و تاریخی همه انسان‌ها در دوران عمر بشر بوده است.

وی افزود: همه پیامبران، صالحان و دلسوزان در آرزوی رسیدن به بهار حقیقی و رساندن بشریت به این قله تلاش،‌ مجاهدت و فداکاری کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «نوروز جشن بازگشت به ارزش‌های الهی و انسانی، یادآوری حقیقت و فطرت، توحید، عبودیت، عشق، عدالت و زیبایی است» ادامه داد: این جشن جزء زیباترین سنت‌های وضع شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: با تلاش دولت نهم و تلاش جمعی یازده کشور نوروز ثبت جهانی شد و استقبال جهانی از نوروز بسیار گسترده و سریع است که به حقیقت نوروز باز می‌گردد.

وی افزود: زمانی که ملت‌ها و مسوولان کشورها با اندیشه نوروزی و بهاری دور هم جمع می‌شوند، دوستی‌ها عمیق‌تر، روابط گسترده‌تر، اندیشه‌ها هماهنگ‌تر،اراده‌ها قوی‌تر، هماهنگی‌ها بیشتر و دل‌ها به یکدیگر نزدیکتر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد به زودی جشن نوروز با همه ملت‌ها و دولت‌ها، عاشقان، کمال‌جویان، عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان با هدایت و لطف امام عصر(عج) برگزار شود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    7 3
    خدا کنه تا وقتی رئیس جمهور اونجاست فکری به حال ایرانیانی بکنه که به جرمهای واهی در بند ترکمن ها هستند. ایرانیها رو میگیرند و به جرم مثلا قرص کدئین داشتن اموالشون رو مصادره وخودشون رو زندانی میکنند
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    3 1
    خیلی یخید چه ربطی داشت
  • بدون نام US ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 3
    احتمالا دکتر هم به روش اسلاف خودش بنیاد نوروز درست می کنه و میشه رییسش و مثل کاری که خودش کرد رییس بعدی بنیاد و منحل میکنه
  • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    6 7
    زنده باد بهار...
  • محسن IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    8 1
    انشااله ايشان به ميمنت دوره رياست جمهوريشان راتمام كنندوبه دولت بعدي باهرسليقه سياسي وازهر جناهي كه باشد پيشنهادميكنم ايشان رابراي مسند وزارت راه وشهرسازي دعوت كنند.ايشان فقط تخصص وكاراييشان درزمينه ساخت راه- راه آهن - مسكن زياداست وانرژي فوق العاده اي دراين رشته دارندكه بايد استفاده شود
  • بدون نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    5 5
    یارما هرچه بگویدنیکوست.همین!
  • سرگرد نورحقیقی CA ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    3 0
    Aرفرهنگ پرباروشاد ایرانی یک گلستان بسیار زیبا از اقوام گوناگون امّا همدل و هم آواز پدید آورده است که هیچ یک را بر دیگری برتری نباشد کرد ها باندازه آذریها و تاجیکها و ارامنه وگرجیها عزیزومحترمند مثل بلوچها و لرها و گیلکها دلیرهمچون آشوریها وازبکهاوترکمنها واعراب ایرانی همه دوستداشتنی. به امید روزیکه سیاستمداران ما این عطش عشق به ایران را درک کرده ودروازها را بروی اقوام ایرانی بیشتر بگشایند
  • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    3 7
    افسوس که در هشت سال گذشته رییس جمهور عزیز ما همواره آماج انواع توهین ، تهمت ، دشمنی و سعایت بود . با اینهمه هیچگاه مایوس نشد و همواره به رسالت خود با وجود همه تهدید ها ادامه داد. خداوند پشت و پناهش .