۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸

بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون های مجلس هر روز بر دامنه مخالفان این لایحه می افزاید.

 

 پویا دبیری مهر:در حالی که رئیس جمهور و معاونانش به شدت در حال پیگیری لایحه هدفمند کردن یارانه ها هستند تا تداخلی برای بررسی آن با لایحه بودجه 88 به وجود نیاید،مجلسی ها با تصمیم های جدید خود کار دولت را صعب کرده اند.

پس از آنکه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از توافق اعضای این کمیسیون برای تهیه پیشنهاد جایگزین لایحه دولت در هدفمند کردن یارانه ها خبر داد،نمایندگان مجلس کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و به رای گذاشته شد که در اولین مرحله رای نیاورد.

محمد حسین فرهنگی،نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پیشنهاد لایحه جایگزین گفته است:"با توجه به توافقات انجام شده در کمیسیون مقرر شد تا کمیته ای تشکیل و برای تهیه پیش نویس جایگزین لایحه دولت اقدام کند و کمیسیون بودجه هفته آتی در بررسی های خود این پیش نویس را مبنا قرار خواهد داد.

فرهنگی دلایلی را نیز برای این اقدام ذکر کرده است که از جمله آنها می توان به کاهش اثرات تورمی، تاثیر مثبت بر تولید در کشور و تغییر در نوع پرداخت یارانه ها و تامین اعتبار پرداخت یارانه ها در قالب بودجه سنواتی اشاره کرد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل رد لایحه هدفمند کردن یارانه ها می گوید:"مهمترین دلیل رد لایحه هدفمند کردن یارانه ها تورم زا بودن این لایحه، آثار منفی ناشی از آن و ابهامات بسیار آن است. در این لایحه مشخص نیست که دولت برای چند سال قصد دارد به پرداخت مابه التفاوت اقدام نماید، از طرفی قیمتهای تعیین شده براساس قیمت احتمالی نفت از پیش بینی درستی برخوردار نیست .
فخرالدین حیدری می افزاید:"با توجه به نگرانیهایی که ناشی از آثار تورمی این لایحه وجود داشت، دوستانی که از سوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در مجلس حضور یافته بودند نتوانستند اعضا را در این خصوص متقاعد نمایند. "

با تعیین تکلیف این لایحه در سایر کمیسیونها و قرائت آن در صحن، سرنوشت این لایحه در مجلس مشخص خواهد شد.براساس اکثریت رای اعضای کمیسیون اقتصادی، این لایحه در کمیسیون رد شد و مبتنی بر اخبار شنیده شده، لایحه مذکور در سایر کمیسیون نیز رد شده است.

پیمان فروزش از دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از ابهامات لایحه هدفمند کردن یارانه ها خبر می دهد و می گوید:"ابهامات زیادی در خصوص این لایحه وجود داشت.دستگاه اجرایی نیز خود با ابهامات بسیاری در این خصوص روبرو بود.از جمله این ابهامات این است که،‌معلوم نیست آثار اجرای این لایحه بر روی درآمدها و هزینه های خود دستگاه اجرایی به چه شکل خواهد بود. همچنین با توجه به مشخص نبودن ابعاد این مساله، لایحه مذکور در کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد.

فروزش درباره آخرین وضعیت این لایحه نیز می گوید:"طبق اطلاع من، این لایحه در سایر کمیسیون نیز رد شده، تنها کمیسیون برنامه و بودجه به آن رای مثبت داده آنهم به شکل مشروط به طوری که خود کمیسیون به اعمال اصلاحات لازم در این خصوص اقدام نماید. "

محمود احمدی نژاد امروز بیش از هر زمانی نگران سرنوشت طرح هدفمند کردن یارانه هاست،چه آنکه هر دم از سوی یک نهاد،چه مجلس و چه مجمع تشخیص مصلحت نظام،انتقادی جدی به این لایحه پرتاب می شود و در عمل مجلس نیز با این لایحه مخالفت کرده است.

مجلسی ها هم خود را آماده بررسی لایحه بودجه 88 کل کشور می کنند و معلوم نیست سرنوشت لایحه هدفمند کردن یارنه های دولت نهم به کجا می رسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =