۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۶

نمایندگان مجلس با تذکرات کتبی و شفاهی خود، به علت تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 88، به دولتمردان اخطار دادند.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه برخی نمایندگان از مدت ها پیش ناقوس انتقاد از دولت به دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه را نواخته بودند اما این بار هیات رئیسه مجلس نیز با آن همنوا شده و تاخیر دولت را تایید می کند.
امروز حسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی بر کرسی ریاست تکیه زده بود، گفت: در جلسه‌ اخیر هیات رئیسه مصوب کردیم که رسما از دولت بخواهیم با توجه به محدودیت زمان فورا لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.

محمدرضا باهنر نیز در جمع خبرنگاران پارلمانی مجلس گفت: ممکن است بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌‏ها تا قبل از ارایه لایحه بودجه نهایی نشود به همین دلیل ازدولت خواسته‌‏ایم که منتظر تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها برای ارایه لایحه بودجه نباشد. وی با بیان این‌‏که ارایه لایحه بودجه خیلی دیر شده است، ادامه داد: از دولت خواسته‌‏ایم تا قبل از پایان دی ماه این لایحه را تقدیم مجلس کند.
این موضع گیری آشکار نواب رئیس مجلس در واکنش به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان ارائه شد. محمدرضا خباز نماینده‌ کاشمر در تذکری آیین‌نامه‌ای با تاکید بر این‌که دولت باید هرچه سریع‌تر لایحه‌ بودجه را تقدیم مجلس کند، گفت: اگر این اتفاق نیافتد ما در آخر با مشکل زمان مواجه می‌شویم. چرا که بررسی لایحه بودجه از نظر زمانی وقت خاصی دارد و با پیش‌بینی‌هایی که می‌شود دولت باید هرچه سریع‌تر بودجه را تقدیم مجلس کند تا مجلس رسیدگی‌های خود را آغاز نماید. وی از هیات رییسه خواست که به این موضوع اهتمام داشته باشد.
محمدی نماینده مریوان هم در تذکری کتبی به ئییس جمهور خواستار اعلام علت عدم ارائه به موقع لایحه بودجه قبل از 15 آذرماه شد.
داریوش قنبری، نماینده ایلام نیز در تذکر دیگری با ابراز نارضایتی از تاخیر دولت در ادائه لایحه بودجه به مجلس، افزود: خجالت می‌‏کشیم در این باره باز هم به دولت تذکر دهیم. وی در ادامه یادآورشد که برای چندمین بار است که در قالب تذکر آئین‌‏نامه‌‏ای درباره عدم اجرای تکالیف اصل 157 قانون برنامه توسعه از سوی دولت اعتراض می‌‏کنم.
وی افزود: مگر قرار نیست که مجلس برای دولت ریل بگذارد و دولت در این ریل حرکت کند، اما دولت توجهی به قانون‌‏های مجلس ندارد و بر ریل خودش حرکت می‌‏کند. دولت باید در پایان آذر ماه گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه را به مجلس ارایه می‌‏کرد که متاسفانه نه امسال نه سال گذشته هیچ‌‏یک از این گزارشات را به مجلس ارایه نکرده است.
همچنین هادی قوامی نماینده اسفراین در تذکری شفاهی خطاب به هیات رئیسه اظهار داشت: بر اساس تکلیفی که قانون برنامه چهارم معین کرده است، رئیس‌‏جمهور باید تا پایان شهریور ماه گزارش عملکرد برنامه چهارم را ارایه می‌‏کرد اما این گزارش ارایه نشده است.
ابوترابی‌‏فرد در پاسخ به این تذکر برنامه و بودجه ای به دولت نیز با بیان اینکه اهمیت و ضرورت ارایه این گزارش از هر زاویه روشن است، گفت: ضرورت دارد که دولت در کوتاه‌‏ترین زمان این گزارش‌‏ها را ارایه کند چرا که تاخیر آن باعث قضاوت و برداشت‌‏هایی می‌‏شود که ضرورت ارایه این گزارش‌‏ها را دو چندان می‌‏کند.

نگرانی از بودجه یک دوازدهم
در طول چهار تجربه دولت نهم در تنظیم لایحه بودجه، هر سال با نگرانی نمایندگان نسبت به بررسی یک دوازدهم بودجه روبرو بوده ایم. در سه سال گذشته همواره نمایندگان منتقد تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه بیم آن را داشتند که نهایتا ناگزیر از تصویب قانون یک دوازدهم بودجه خواهند شد.
 این بار نیز این نگرانی از سوی موسی الرضا ثروتی در مجلس هشتم مطرح شد. وی با اشاره به اینکه به دلیل تاخیر دولت، وقت نمایندگان برای تصویب لایحه بودجه تنگ است؛ گفت اگر دولت همچنان در ارائه این لایحه تعجیل به خرج ندهد، ممکن است نهایتا ناگزیر از بررسی و تصویب بودجه یک دوازدهم سال88 شویم و مابقی بررسی بودجه را به سال بعد واگذار کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =