این کتاب که شامل خاطرات حاج هاشم امانی از تولد تا سال 1355 است، دارای نکات جالبی از تاریخ معاصر ایران به ویژه در دوره ملی شدن صنعت نفت و زندان‌های رژیم پهلوی است.

 به گزارش خبرآنلاین، «خاطرات حاج هاشم امانی» تدوین عبدالله علی‌آبادی درون کلا از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. ناشر در معرفی کتاب نوشته است: «برای رسیدن به دلایل ایجاد هر انقلابی بررسی و فهم همه‌جانبه‌ رویدادها و پدیده‌های آن انقلاب لازم است و یکی از راه‌های آن ثبت خاطرات و بررسی افکار و اعمال افرادی است که در متن حادثه بودند. پدر امانی‌ها، حاج احمد امانی همدانی که فرد روحانی و در حد اجتهاد بود، در دوره‌ رضاشاه به‌علت مقاومت‌هایش در برابر اقدامات ضدمذهبی وی مجبور به خلع لباس شد. ایشان که در بازار به امانت‌فروشی اشتغال داشت، به‌رغم تمام فسادها و بی‌بندوباری‌های محیط خانه و خانواده‌اش، همه‌ سعی و کوشش خود را صرف اعتلای فرهنگ اسلام در خانه و خانواده و پایبندی فرزندان به مسائل مذهبی نمود. نتیجه‌ این تربیت صحیح، همراهی پسران وی با گروه های مبارز دینی پس از سقوط رضاشاه مانند جمعیت فدائیان اسلام، مجمع مسلمانان مجاهد که با آیت‌الله کاشانی همکاری می‌کرد و گروه شیعیان بود. با آغاز نهضت امام خمینی(ره)، ایشان به فعالیت در هیئت‌های مؤتلفه‌ اسلامی مشغول شدند. حضور هم‌زمان سه نفر از پسران حاج احمد امانی در کادر مرکزی هیئت‌ مؤتلفه، اهمیت بررسی و ثبتِ خاطرات یک‌یکِ اعضای این خانواده را در مبارزات علیه رژیم بیشتر می‌نمایاند. حاج ‌هاشم امانی یکی از اشخاصی بود که به‌عنوان یک بازاری مذهبی در مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه رژیم پهلوی فعالیت داشت.

تدوین کننده کتاب نیز معتقد است آنچه در این خاطرات برایم جالب بود عملکرد مصدق و تلاش وی برای صادر کردن نفت ایران به دیگر کشورها در جریان توقف صادرات نفت بود و دیگر، نکاتی از اختلاف‌های مصدق و آیت‌الله کاشانی است که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. زندان‌های رژیم پهلوی و رفتار زندانبانان در زندان‌های قصر و کمیته مشترک ضد خرابکاری با زندانیان از موارد قابل توجه دیگر در این کتاب‌ است.

 

کتاب «خاطرات حاج هاشم امانی» در 328 صفحه و قیمت 83 هزار ریال منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =