مثلث نوشت:

حق‌شناس می‌گوید: نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده بعید است. با او که از چهره‌های اصلاح‌طلب است در مورد انتخابات آینده به گفت‌وگو پرداختیم.
برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که شرایط فعلی کشور برای فعالیت انتخاباتی این طیف فراهم نیست، آیا شما چنین دیدگاهی را قبول دارید؟
از آنجایی که در فضای اصلاح‌طلبی طیف گسترده‌ای وجود دارد از این رو ما شاهد نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به موضوع انتخابات هستیم. بخشی از اصلاح‌طلبان معتقد به عدم مشارکت در انتخابات هستند که شاید این نگاه نشأت گرفته از هزینه‌هایی باشد که در فضای انتخاباتی سال 88 به اصلاح‌طلبان تحمیل شد. همانطور که اشاره کردم این بخش از اصلاح‌طلبان بر حضور جدی در انتخابات باور ندارند، اما فضایی که طی چند ماه اخیر شکل گرفته به گونه‌ای است که رغبت و حضور فعال این طیف در انتخابات 92 را تبدیل به یک نگاه تاثیر‌گذار و غالب کرده است، البته این حضور مستلزم وجود یک بستر مناسب برای حضور جریان اطلاح‌‌طلبی در انتخابات است که از نظر چهره‌های اصلی و تاثیر‌گذار اصلاح‌طلب این بستر هنوز فراهم نشده است.
 برخی تحلیلگران معتقدند حسن روحانی چهره‌ای است که می‌تواند آرای بخشی از اصلاح‌طلبان را جذب کند به نظر شما آیا این چهره قدرت به اجماع رساندن اصلاح‌طلبان را دارد؟
ببینید؛ اگر اصلاح‌طلبان نتوانند با چهره حد‌اکثری خود وارد انتخابات شوند ممکن است آرای این طیف بین برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و شخصیتی چون حسن روحانی تقسیم شود.
منظور شما از چهره حداکثری اصلاح‌طلبان آقای خاتمی است؟
بله
شما حضور آقای خاتمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
حضور ایشان را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار دداد؛ یکی از منظر خود آقای خاتمی یعنی اگر بخواهیم ارزیابی کنیم که حضور ایشان به نفع چه کسانی است بنده پاسخ می‌دهم که نظام جمهوری اسلامی و مردم از کاندیداتوری خاتمی نفع می‌برند، اما اگر بخواهیم ببینیم چه کسانی از نامزدی آقای خاتمی زیان می‌بینند فکر می‌کنم خود شخص خاتمی و اصلاح‌طلبان از این حضور زیان خواهند دید؛ زیرا عهده‌دار شدن مسئولیت در چنین موقعیتی بعد از دولت آقای احمدی‌نژاد کار دشواری است. در واقع فردی که می‌خواهد سکاندار دولت آینده شود باید بتواند از تمام سرمایه‌های معنوی و تشکیلاتی خویش هزینه کند تا بتواند این مسئولیت را عهده‌دار شود، اما اگر فراتر از رقابت‌های سیاسی به ماجرا نگاه کنیم این حضور می‌تواند تضمین کننده موقعیت کشور ما در سطح منطقه و حتی حوزه بین‌المللی باشد و موجب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو

آیا با کاندیداتوری خاتمی اصلاح‌طلبان به اجماع خواهند رسید؟
بنده معتقدم با حضور آقای خاتمی حتی چهره‌های معقولی مثل آقای حسن روحانی که در جریان اصلاح‌طلبی قرار ندارند بحث حضورشان را مورد تجدید نظر قرار دهند.
آقای عارف چطور؟
درباره آقای عارف دقیقا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چه اتفاقی خواهد افتاد.
کاندیداتوری آقای خاتمی تا چه زمانی مشخص می‌شود؟
ما انتظار داریم تا پایان فروردین ماه آقای خاتمی موضع خودشان را در خصوص حضور یا عدم حضور در انتخابات مشخص کند.
شما فرمودید در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی چهره‌هایی مثل آقای حسن روحانی در تصمیم خود تجدید‌نظر می‌کنند. آیا با نامزدی آقای هاشمی هم این اتفاق رخ خواهد داد؟
قطعا با کاندیداتوری آقای هاشمی، آقای خاتمی نخواهد آمد. بسیاری از چهره‌هایی که در جریان اصلاح‌طلبی بحث حضورشان مطرح است مثل آقای کمالی یا جهانگیری هم حضورشان منتفی می‌شود.
با کاندیداتوری آقای هاشمی نامزد‌های اصولگرا هم کنار خواهند رفت؟
اصولگرایان در وضع مجود دچار تشتت هستند، اگر وضعیت آقایان خاتمی و هاشمی روشن شود به تبع آن وضعیت آنها هم روشن خوهد شد، یکی از دلایل بلاتکلیفی این طیف آن است که در مجموعه خودشان یک کاندیدای حداکثری که بتواند موقعیت نامزد اصلاح‌طلبان یعنی آقای خاتمی و حتی نامزد دولت یعنی آقای مشایی را داشته باشد ندارند، بنابراین اگر وضعیت این دو کاندیدا روشن نشود وضعیت کاندیدای اصولگرایان هم در تردید قرار خواهد داشت.
آیا امکان حمایت اصلاح‌طلبان از یک نامزد اصولگرا وجود دارد؟
بستگی دارد این نامزد چه کسی باشد. اگر فرض کنید چهره‌ای مثل ناطق‌نوری امکان حضور در انتخابات را داشته باشد، آنطور که بنده خبر دارم تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان در غیاب نامزد حداکثری خودشان کسی مثل ناطق‌نوری را بر چهره‌های ناشناخته اصلاح‌طلب که شانسی برای رای آوری ندارند ترجیح خواهند داد و آرای این طیف به سمت ایشان خواهد رفت.
پس از نظر شما ناطق‌نوری چهره‌ای است که می‌تواند آرای اصلاح‌طلبان را به خود اختصاص دهد؟
بله.
با این توضیحات آقای حسن روحانی نمی‌تواند سبد آرای اصلاح‌طلبان را به دست آورد؟
حسن روحانی چهره میانه‌ای است که برخی از افراد دولت اصلاحات ارتباط نزدیکی با ایشان دارند که شاید بتوان گفت این افراد تمایل دارند در صورت عدم حضور چهره شاخص اصلاح‌طلب، ایشان وارد عرصه سیاسی شود.

 30119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    3 16
    بعیده آقای خاتمی تایید صلاحیت بشه با توجه به کارنامه ی اقای روحانی در زمینه سیاست خارجی و روابط حسنه ای که در زمان ایشون با دیگر کشورها داشتیم در این مقطع حساس که تحریم ها و گرانی ها مردم عزیزمون رو تحت فشار قرار داده به نظرم ایشون گزینه مناسبی هستن
    • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      2 0
      هیچ چیز بعید نیست. همونطور که دکتر معین در انتخابات سال84 بالاخره تائید صلاحیت شد. ولی مساله اینجاست که آقای خاتمی هم بیاد گمون نکنم مثل اون 8 سال ریاستش موفق بشه